Denne vejledning beskriver processen for indmelding af emner til analyse i Behandlingsrådet.
Vejledningen omfatter udelukkende indstilling af emner til analyse, idet alle har mulighed for at indstille emner til evaluering (se definition nedenfor).
Behandlingsrådet beskæftiger sig med to arbejdsområder: Evalueringer og analyser.
Evalueringer af markedsført medicinsk udstyr og sundhedsteknologier. Med sundhedsteknologi menes enhver anvendelse af udstyr, procedurer og behandlingsteknologier – med den tilknyttede viden og kompetence – der anvendes med henblik på at løse et sundhedsproblem eller forbedre livskvalitet.
Analyser af et eller flere mere grundlæggende spørgsmål om eksempelvis behandlingsregimer eller tilgange til/organisering af behandlinger. Temaerne skal være af overordnet karakter og rammesætte et område, inden for hvilket der er handlemulighed til at udvælge og undersøge flere aspekter.
Retten til indmelding af ønsker til analyse er forbeholdt regioner, hospitalsledelser og medlemmer af Behandlingsrådet. Hvis medarbejdere eller afdelinger ønsker et emne analyseret i behandlingsrådet skal det derfor godkendes af hospitalsledelsen, før det kan sendes til Behandlingsrådet.
Før indstilling:
På behandlingsrådets hjemmeside findes materiale, der beskriver metoder og processer for Behandlingsrådets arbejde. Det anbefales, at I læser Proceshåndbogens kapitel 7 om processen for udarbejdelse af analyser, inden I udarbejder indstillingen. Her findes relevant information om, hvad der forventes af forslagsstillere i forbindelse med det indledende arbejde - forslagsfasen.
Indstilling
Indstillingen skal indeholde følgende informationer (anvend skabelon, Bilag 1):
Den samlede indstilling sendes til: ###EMAIL###
Herefter indstiller Patientforløb de indkommende analyseforslag til direktionen. Hvis direktionen godkender indstillingen, kan temaet indstilles til analyse i Behandlingsrådet.
Patientforløb kontakter forslagsstiller samt afdelingsledelse med tilbagemelding fra direktionen og kan bistå i forbindelse med den indledende kontakt til behandlingsrådet. Vær opmærksom på, at der i forbindelse med kvalificering af det indsendte forslag kan være behov for dialog med Behandlingsrådets sekretariat i en periode efter indmelding af emnet.
Den endelige udvælgelse af analysetemaer varetages af Danske Regioners bestyrelse, der én gang årligt udvælger to-tre analysetemaer. Proces for udvælgelse foregår hen over foråret, hvor der udvælges og kvalificeres emner til det kommende år.
Patientforløb er ansvarlig for kommunikation om datoer og tidsfrister til afdelingsledelserne, for indmelding af analysetemaer, udarbejdelse af sagsfremstilling til direktionen samt opfølgende dialog med forslagsstiller i forbindelse med kontakten til Behandlingsrådet.
Forslagsstiller er ansvarlig for udarbejdelse af indstilling til behandlingsrådet (bilag 1), samt at stå til rådighed for evt. opfølgende spørgsmål forud for indstilling til direktionen samt til dialog med Behandlingsrådet i forbindelse med kvalificering af forslaget.