Koncept for tirsdagsundervisning
Emnerne er de almindelige tilstande i pædiatrien, og undervisningen tager udgangspunkt i afdelingens vejledninger. Undervisning bør ikke anbefale andet end det der står i vores vejledninger. Emnerne er valgt af afdelingens reservelæger. Undervisningens målgruppe er AP-læger, introlæger og læger i uklassificeret stilling, men alle er velkomne til at deltage.
Underviserne er primært pædiatriske kursister, men alle er velkomne til at byde ind på emnerne. At undervise er led i kursistens udvikling som akademiker og underviser og er et led tilknytningen til et fagområde i afdelingen. Hvis du er i tvivl om dit aktuelle fagområde, så se whiteboardet ved indgangen til F23.
Efter præsentationen kan man få underskrift for den pågældende kompetence, hvis det er relevant. Undervisningen bør være interaktiv
Du kan ”sparre” med en speciallæge fra fagområdet ved behov, men stoffet præsenteres med afsæt i afdelingens VIP om emnet, og bør ikke afvige fra budskaberne i VIP’en, medmindre der er sket nyt (tjek fx UpToDate). Hvis der ikke er en VIP, er det særligt vigtigt, at du taler med en speciallæge eller den fagområdeansvarlige overlæge om dit oplæg som del af din læring.
Undervisningen foregår tirsdage i lige uger kl. 8.15-8.50 om muligt i F16 (afsnit 460)
Tovholderen for ordningen er ###NAVN###, der sikrer, at der er undervisere. Ideen er, at afdelingens pædiatriske kursister byder ind på emnerne. Juri sikrer en opdateret oversigt over undervisningen (Uddannelsestavlen på gangen i 460). Den enkelte underviser har ansvar for at være på arbejde på sin undervisningsdag (ønskeplan), og at bytte undervisningsdagen væk, hvis der kommer aktiviteter i vejen
Ordningen holder pause i uge 28, 30, 32, samt uge 52
Emner:
Appendicitis
Recidiverende mavesmerter
Obstipation
Dårlig trivsel
Pneumoni
Hæmaturi og proteinuri
Psykomotorisk retardering
Mislyde
Hovedpine
Astmatisk bronkitis og astma
UVI
Skæve kranier og lukkede fontaneller
Visitation
Feber < 3 mdr.