Forudsætninger for og forventninger til lægelig supervision ved stuegang
- Stuegangsholdet består af min. 4 speciallæger og min. 2 uddannelseslæger.
- Den forventede tidsramme for supervisionen er 20-30 min med det hele
- Målet er, at den yngre læge (YL) superviseres i mindst 1 patientkontakt per stuegang og bliver rådgivet i øvrige patientkontakter. Den fundamentale forskel mellem supervision og rådgivning er, at supervision foregår hos patienten og involverer feedback til den YL
- Uddannelseslæger forventes at få udfyldt kompetencekort (medbring lommebog)
- YL og speciallæger forventes at bruge lamineret lommekort, der beskriver arbejdsgang ved superviseret stuegang og feedback
- Speciallæger forventes at opdatere deres vejlederkursus hver 5. år. Speciallæger, der er interesserede i uddannelse, superviserer flere YL, og vil så se færre patienter pga. tidsforbrug til supervision
YL forberedelse til stuegangsdag
- Vær skarp på dine læringsmål fra uddannelsesplanen: hvilke patienter er særligt interessante for dig?
- Hent råd til stuegangen på morgenkonferencen
- Brug tiden fra morgenkonference til tavlemødet på at orientere dig i patienterne til dagens stuegang
- Afklar hvilken speciallæge, der er bag dig på alle dine patienter og hvad målet er (supervision eller rådgivning)
- Lav aftale med speciallægen om hvordan I gør (rådgivning, supervision, flue på væg, fokus for supervision, timing, video, udfyldes kompetencekort?)
Tavlemødet og fordeling af patienter
- Tværfagligt tavlemøde starter kl. 9.15 (tor 9.30)
- Fase I: Patienter fordeles
- Uddannelseslæger tildeles typisk 2 patienter færre end speciallæger
- Uddannelseslæger tildeles en supervisor/rådgiver på alle patienter
- Fase II: Prioritering af patienter, og der kan være behov for justering af skæv fordeling af patienter lægerne i mellem
- Stuegangsansvarlige læge er tovholder for processen
- Uddannelsesinteresserede speciallæger superviserer flere YL, og skal måske se færre patienter end speciallæger der ikke superviserer. Supervision af medicinstuderende tælles også med i arbejdsbyrden
- Alle læger og sygeplejersker noterer deres telefonnr. ved ”tjek-ind” i SP (415-lægelisten), så vi kan finde hinanden
Uddannelseslægens forberedelse og superviseret stuegang (struktur på lommekort)
- YL læser journal og forbereder sig med sygeplejersken (familiens forventninger)
- Evt. præsenteres patient for supervisor og YL rådgives
- YL går selvstændigt stuegang med sygeplejerske. Supervisor kan evt. deltage som "flue på væggen" og udfylde kompetencekort (feedback fra denne observation er så supervisionen)
- YL præsenterer resume, konklusion og plan foran familie og supervisor (mesterlæresituation)
- Efter patientkontakt: YL får feedback og supervisor får feedback på sin supervision.
Feedback (struktur på lommekort)
- Start med yngre læges egne refleksioner
- Hvad var godt og hvorfor?
- Noget der undrede den yngre læge?
- Hvad kan jeg arbejde med?
- Supervisors observationer og overvejelser i relation til samme spørgsmål
- Invers feedback, hvor YL giver supervisor tilbagemelding på hvordan det har været at få spørgsmål og feedback
- Der kan også gives feedback på notatet og evt. præsentation af patienten ved middagskonference
- Lommekort fås hos sekretærerne
Ved middagskonference kl. 13 præsenteres vagtrelevante oplysninger for bagvagten. Middagskonferencen er også et forum for faglig sparring omkring komplicerede patienter.
Stuegangen tilstræbes at være færdig kl. 14.30. Stuegangslæger har ansvar for så tidligt som muligt at bede resten af stuegangsholdet om hjælp koordineret af den stuegangsansvarlige læge, hvis man ikke kan blive færdig. For at aflaste vagtholdet og give bedst mulige behandling skal vi i forbindelse med stuegang tage stilling til: