Retningslinjen tager udgangspunkt i Hvidovre Hospitals vejledning for Forebyggelse og håndtering af stress
Afdelingsledelsen har i samarbejde med L-MED ansvar for:
Medarbejderen har ansvar for:
Hvad opfatter vi som stress?
I det daglige arbejde kan der opstå akutte situationer, hvor der skal handles hurtigt, anderledes eller hvor de redskaber vi anvender ikke fungerer efter hensigten. I de situationer sættes der gang i det autonome nervesystem og produktionen af adrenalin og kortisol, som bringer kroppen i alarmberedskab.
Den kortvarige stress har et formål, da den skærper vores sanser og gør os i stand til at handle hurtigt. Selvom det kan virke meget ubehageligt, mens det står på, vil det kun være for en kortere periode, og bagefter kan kroppen igen slappe af.
Kortvarig stress er grundlæggende både naturlig og gavnlig.
Langvarig stress:
Den langvarige stress opstår, når de situationer og begivenheder der stresser, ikke forsvinder, men fortsætter med at gøre livet svært i uger, måneder og år.
Når kroppen ikke får lov at slappe af, bliver det skadeligt. En langvarig stor produktion af adrenalin og kortisol betyder, at kroppen er i konstant beredskab, hvilket er opslidende og skadeligt og på sigt give symptomer af fysisk, psykisk og adfærdsmæssig karakter. Se bilag 1.
Det vil være forskelligt fra individ til individ, hvilke begivenheder der vil/kan udløse langvarig stress.
Det er ligeledes individuelt hvilke symptomer stress udløser hos den enkelte medarbejder. Dog kan der opstilles følgende generelle situationer, som kræver særlig opmærksomhed:
Identificering af stress
Det er vigtigt løbende at være opmærksom på stressniveauet i det enkelte afsnit, i den enkelte faggruppe og hos den enkelte medarbejder. Kun ved at have fokus på stressniveauet, kan der i tide tages initiativer, som kan forebygge at stress udvikler sig skadeligt.
TrivselOp og APV
TrivselOp og APV siger noget generelt om stressniveauet i et afsnit eller i en gruppe, men ikke ret meget om stressniveauet hos den enkelte medarbejder. Resultaterne af TrivselOp og APV kan derfor kun indikere eventuelle behov for generelle tiltag i forhold til f.eks. arbejdsbelastning, arbejdstilrettelæggelse og kompetenceudvikling.
MUS-samtaler
MUS-samtaler er individuelle og kan derfor bruges til at identificere eventuelle stressfremkaldende faktorer i den enkelte medarbejders arbejdssituation og mulige løsninger. Det er derfor obligatorisk at have fokus på stress under alle MUS-samtaler
MUS-samtaler afholdes dog kun en gang årligt, hvilket bevirker, at de ikke kan stå alene.
Det er uhyre vigtigt, at medarbejderen selv, kolleger og ledere forstår hvordan stress kan opstå og kontinuerligt er opmærksom på ændringer i den enkelte medarbejders, gruppes og afsnits adfærd, samt den enkeltes fysiske og psykiske tilstand.
Derfor anbefales at:
Den stressramte medarbejder:
Hvis man har behov for at tale med en professionel og neutral person kan man henvende sig til
Kolleger:
Reagerer, når man observerer, at en kollega ændrer adfærd, humør, virker træt, ukoncentreret, modløs eller giver udtryk for fysiske symptomer. Medarbejderen kan henvende sig direkte til kollegaen og spørge ind til det observerede eller henvende sig til nærmeste leder eller afsnittets netværksperson og informere om det observerede.
Ledere:
Reagerer på enhver henvendelse om oplevede eller observerede stresssymptomer. Dette gælder også, hvis lederen selv observerer eller fornemmer, at en medarbejder eller gruppe udviser tegn på stress.
Forebyggelse af stress
Det formelle ansvar for en god trivsel ligger hos ledelsen, men uden en fælles indsats er det meget svært at opnå forbedringer i det psykiske arbejdsmiljø og forebygge stresshændelser.Der skal derfor løbende være fokus på trivsel og et stressforebyggende arbejdsmiljø hos den enkelte medarbejder, i medarbejdergruppen og hos ledelsen.
Den enkelte medarbejder skal:
Medarbejdergruppen skal:
Lederen skal:
Der henvises i øvrigt til værktøjskassen på Arbejdsmiljøenhedens intranet: http://ahh-intranet.regionh.dk/menu/Afdelinger/UUA/Arbejdsmiljoeenheden/Psykisk+arbejdsmiljoe/Det+gode+arbejdslivs+værktoejskasse.htm
I tilrettelæggelsen og udførelsen af arbejdet skal der så vidt muligt tages højde for:
Se bilag 2.
Der henvises til Personalepolitik for Region Hovedstaden
Opfølgning på stresshændelser og forebyggelse af nye stresshændelser
Stresshændelser tolkes som hændelser, som påvirker den enkelte eller gruppen udover hvad der må forventes i det daglige arbejde. Det kan f.eks. dreje sig om periode med ekstrem travlhed, uventet dødsfald, komplicerede patientforløb og forældre, som udøver splitting i personalegruppen
Afhængig af stresshændelsernes karakter og forekomst kan der f.eks. iværksættes:
Kompetenceudvikling
Det er ledelsens ansvar, at der i samarbejde med medarbejder/medarbejdere iværksættes brugbare tiltag.
Det er medarbejderens/medarbejdernes ansvar at orientere ledelsen om eventuelle stresshændelser, som denne ikke selv har fået øje for.
Håndtering af stress
Ledere har pligt til at medvirke aktivt i forhold til at få afdækket situationen/problemstillingen og finde løsninger, som kan hjælpe den stressramte medarbejder eller gruppe.
Ledere har pligt til at følge op på medarbejderens eller gruppens situation med henblik på at evaluere om de iværksatte tiltag fungerer efter hensigten.
Eksempler på tiltag:
Der henvises i øvrigt til ”Gode råd til lederen og medarbejderne når en kollega er sygemeldt med stress”. LINK
Det er kun læger, som kan stille diagnosen stress. Derfor er det vigtigt, at henvise en medarbejder, som udviser symptomer på stress til at konsultere egen læge eller en arbejdsmedicinsk klinik. Hvis en læge sygemelder en person med diagnosen stress, er han/hun pligtig til at anmelde dette til Arbejdsskadestyrelsen.
Nærmeste leder har pligt til at holde kontakt med en medarbejder, som er sygemeldt på grund af stress. Der skal udarbejdes en ”Mulighedserklæring”. Hvis den sygemeldte ikke kan møde på arbejdspladsen, gøres dette via telefonisk kontakt.
Ønsker den stressramte medarbejder en bisidder, må samtalen foregå i afdelingen eller via sound-station.
Læring og opfølgning
Den enkelte afdeling skal løbende følge op på forekomsten af stress og vurdere om forekomsten giver anledning til at justere den lokale indsats.
Det lokale MED-udvalg skal løbende gøre status på hændelserne og vurdere om der er behov for justering af retningslinjerne.
Bilag 1
Specifikke fysiske, psykiske og adfærdsmæssige symptomer som man bør være opmærksom på:
###TABEL_1###
Listen er ikke udtømmende og det skal understreges, at symptomerne ikke er ensbetydende med, at man befinder sig i en stresstilstand.
###TABEL_2###
Listen er ikke udtømmende og det skal understreges, at symptomerne ikke er ensbetydende med at der er tale om en stresstilstand.
Faktorer af stor betydning for et godt psykisk arbejdsmiljø:
###TABEL_3###