Definitioner
Det afgivende plejepersonale: en sygeplejerske eller social-og sundhedsassistent i Børne- og Ungemodtagelsen.
Det modtagende plejepersonale: en sygeplejerske eller social- og sundhedsassistent i sengeafsnit 415
Ansvarshavende sygeplejerske: Sygeplejerske i Børne- og Ungemodtagelsen (LINK til funktionsbeskrivelse)
Gruppeleder: Sygeplejerske i sengeafsnit 415 (LINK til funktionsbeskrivelse)
Hvilke patienter skal overflyttes til sengeafsnit 415?
- Patienter, hvis indlæggelsesforløb skønnes at ville overstige 24 timer, incl. patienter på orlov bortset fra ort. kir. patienter, der forbliver i Børne- og Ungemodtagelsen.
- Patienter med behov for tæt observation og pleje.
- Kronisk syge patienter, med ambulant forløb.
- Ved mangel på ledige sengepladser i Børne- og Ungemodtagelsen - se Spidsbelastning i Børne- og Ungeafdelingen.
Kapacitets- og vagtskiftemøde
Følgende møder danner grundlag for overblik og samarbejde i vagten. På møderne ser man hinanden i øjnene, får status over antallet af patienter , kompetencer og patientsikkerhedsmæssige udfordringer. Ligeledes sammensættes akutteam i den pågældende vagt
- Kl. 8.00 mødes personale fra Børne- og Ungeodtagelsen og Sengeafsnit på sygeplejekontor i 415.
- Kl. 16.15 afholdes kapacitetsmøde i Børne- og Ungemodtagelsen. Her mødes bagvagt, ansvarshavende sygeplejersker fra Børne- og Ungemodtagelsen og neonatalafsnit, samt gruppeleder fra sengeafsnit.
- Kl. 24.00 mødes ansvarshavende sygeplejerske og gruppeleder i sygeplejekontor i Børne- og Ungemodtagelsen mhp. at skabe overblik og samarbejde i nattevagten. Den ansvarshavende sygeplejerske giver efterfølgende bagvagten en status.
- Weekend- og helligdage kl.9 mødes personale fra Børne- og Ungemodtagelsen og Sengeafsnit i 415.
Overflytning af patienter fra Børne- og Ungemodtagelsen til sengeafsnit
- Patienten meldes telefonisk af ansvarshavende sygeplejerske til gruppeleder, når patienten vurderes indlæggelseskrævende.
- Gruppeleder får grundlæggende oplysninger jf. meldeseddel af ansvarshavende sygeplejerske incl. telefonnummer på den sygeplejerske/social- og sundhedsassistent, der har ansvar for patienten i Børnemodtagelsen.
- Det afgivende plejepersonale i Børne- og Ungemodtagelsen, samt navn og telefonnummer på den læge, som har tilset patienten.
- Det afgivende personale laver en best./ord. på flytning.
- Gruppelederen giver meldingen til det plejepersonale, som skal modtage patienten fra Børne- og Ungemodtagelsen og videregiver modtageark.
- Det modtagende plejepersonale tager telefonisk kontakt til det afgivende plejepersonale i Børne- og Ungemodtagelsen. Sammen aftaler de overflytningen - herunder tidspunkt og stue. Hvis ingen stue ledig aftales det, om familien kan vente i opholdsrum/legestue. Denne mulighed gælder dog ikke for patienter, der skal isoleres eller er respiratorisk påvirkede.
- Ved melding af flere patienter samtidigt eller logistiske udfordringer (eks. isolation) prioriterer gruppeleder og ansvarshavende sygeplejerske i Børne- og Ungemodtagelsen i samarbejde rækkefølgen.
- Overleveringen/den mundtlige rapport gives i samarbejde med familien på stuen, for således at sikre, at forældrene oplever, at de medinddrages i deres barns forløb. Ved overleveringen deltager læge, afgivende og modtagende plejepersonale. Det afgivende plejepersonale og det modtagende plejepersonale hjælper hinanden med at installere familien på stue.
- Selve overflytningen af patienter mellem kl. 14.45 – 15.30 og kl. 22.45 – 23.30 minimeres grundet patientsikkerhedsbriefinger. Når overflytningen er aftalt til efter patientsikkerhedsbriefing, giver det afgivende personale fra Børne- og Ungemodtagelse – som den første, rapport om patienter, der skal modtages i sengeafsnittet.
Særlige forhold
- Af hensyn til patientsikkerheden sikres det, at første indgift af IV-medicin er givet i Børne- og Ungemodtagelsen. Hvis sondeanlæggelse er en del af den akutte behandling, kan denne anlægges i Børne- og Ungemodtagelsen.
- Det skal så vidt muligt undgås at flytte patienter om natten.
- Onsdage og torsdage modtager sengeafsnittet nyopererede elektive ortopædkirurgiske patienter, som ofte kommer lige i vagtskiftet eller først i aftenvagten. Der tages højde for dette i planlægningen af stuegang i Børne- og Ungemodtagelsen.
- Ved pladsmangel i Børne- og Ungemodtagelsen, kan familien installeres på en aftalt stue i 415. Det afgivende plejepersonale har det plejemæssige ansvar indtil, der er afgivet rapport til det modtagende plejepersonale.
- Er der særlige forhold omkring familien, der skal tages hensyn til, som f.eks. overnatning af begge forældre, aftales dette på forhånd mellem det afgivende plejepersonale og det modtagende plejepersonale uden forældrenes involvering. Plejepersonalet i Børne- og Ungemodtagelsen må ikke stille familien forhold i udsigt, som ikke kan imødekommes, uden tilsagn fra det modtagende plejepersonale.
Når en patient går på hjemmebesøg fra Børne- og Ungemodtagelsen, for at møde i sengeafsnit næste dag
- Inden patienten sendes hjem præsenteres plan for patient, forældre og plejepersonale i den respektive sengegruppe i forhold til forventningsafstemning om mødetid, forberedelse til undersøgelse m.v.
- Det skal sikres, at vi har forældrenes telefonnummer.
Når en patient overflyttes fra et andet hospital i Danmark
Når patienten er meldt ustabilt.
- Bliver patienten i Børne- og Ungemodtagelsen til læge har set patienten. Passes af plejepersonale i Børnemodtagelsen.
Når patienten er meldt stabilt
- Patienten skrives på tavle i Børne- og Ungemodtagelsen med prioriteringsfarve indtil læge har set patienten. Patienten placeres i sengegruppe og passes af plejepersonale i sengegruppen.
Når en patient henvises fra en skadestue og udlandet
Patienter, som henvises fra en skadestue eller udlandet, skal i Børne- og Ungemodtagelsen registreres og triageres. Hvis der foreligger plan og ordinationer i SP kan patienten derefter flyttes til sengeafsnit, når indlæggelse skønnes at blive over 24 timer.
Overflyttes patienten fra udlandet, isoleres i henhold til gældende retningslinjer.
Bilag
Modtageark til nye patienter i 415 2022 05 24.docx
Spidsbelastning i Børne- og Ungeafdelingen