Lægelig uddannelse i Børneafdelingen
Ansvaret for uddannelse af læger er fordelt på to uddannelsesansvarlige overlæger (UAO'er) Mimoza Frangu og Juri Lindy Pedersen. Uddannelsesansvaret for læger i ekspert- og fagområdeuddannelse ligger hos den vejledende speciallæge i det relevante speciale. Afdelingen har et uddannelsesteam bestående af UAO'erne og tre uddannelseskoordinerende yngre læger (UKYL'er) heraf en AP-læge, der er repræsentant for AP-lægegruppens interesser. Aktuelle UKYL'er Malte Rosager Hansen, Pernille Henriksen og Mikkel Dres Sjøgaard-Frich.
Hvis du har problemer med din uddannelse, skal du skal bruge de uddannelsesansvarlige overlæger, UKYL'erne samt din vejleder, og gerne med lav tærskel i introduktionsfasen. Vi har størst chance for at løse problemer, som vi hører om tidligt. Vi tilstræber, at alle vejledere har vejlederkursus. Vi sender læger på specifikt pædiatrisk vejlederkursus (heldagskursus, der holdes forår og efterår).
Hvordan lærer du mest?
- du skal være nysgerrig (stil spørgsmål) og parat til at lære fra dig (kolleger, studenter, plejepersonale). Vi opfordrer dig til at bede om feedback, så din superviserende læge ved, at du ønsker dette. Supervision foregår hos patienten. Klar den gensidige feedback bagefter. Det er OK at sige, at man kun er klar til positiv feedback i dag. Positiv feedback bliver endnu mere værdifuld, hvis den også præciserer, hvorfor det var godt
- Afhold møder med din vejleder minimum hver 2. måned og gerne oftere. Hvis der er problemer skal møderne være hyppigere. Hvis man holder vejledermøde uden for arbejdstiden aflønnes det ved, at man skriver det til Christina Broch (afdelingssekretær). Et møde varer typisk mellem 20 og 60 min. Det tilstræbes at mødes om eftermiddagen eller om morgenen i stedet for deltagelse i morgenkonference. Et kort og effektivt møde er langt bedre end intet møde. Der planlægges ikke møder i stuegangstiden (kl. 9.15-13.30)
- Første vejledermøde skal afholdes inden for 14 dage. Her (eller ved næste møde) diskuteres dine første 5-10 journaler med vejlederen, så du bliver klar over, om du er på rette vej. Det er dit ansvar, at punktet kommer på dagsordenen, og at du får gemt patienterne på en patientliste i Sundhedsplatformen. Patientlister kan dannes med menuen af samme navn. Du kan navngive listen fx "cases til vejledning" (se også nedenfor). Alternativt kan du sende spørgsmål eller underretning til din vejleder med "Meddelsesfunktionen". Vælg ”In Basket” og ”Ny meddelelse”. Prøv at koordinere nogle vagter med din vejleder
- Uddannelsesplanen er et væsentligt redskab til at få vejledningen til at fungere efter hensigten. Planen er aftalen mellem uddannelseslæge og vejleder om hvilke læringsmål, der prioriteres til næste møde og en kort konkretisering af hvordan. Uddannelsesplanen gør dig skarpere på, hvad du skal lære og hvilke patienter du skal vælge i børneungemodtagelsen eller ved stuegang. Planen skrives direkte på hjemmesiden Uddannelseslaege.dk, hvor alle dine uddannelsesplaner så er samlet. Hvis du har behov, kan du finde en elektronisk skabelon til uddannelsesplanen i biblioteket: ###FOLDER###. Dine uddannelsesansvarlige overlæger kan følge med i dine uddannelsesplaner på hjemmesiden (du slipper for at fremsende en kopi).
- Karrierevejledning er også en del af vejledersamtalerne for introlæger og læger i uklassificeret stilling. Er du på rette vej? Brug YLs og Danske Regioners guide, der hedder "Karriereværket".
- Evalueringsmøde for alle vejledere to gange årligt (december og juni), hvor alle uddannelseslæger får et systematisk feedback på de bløde lægekompetencer. I evalueringen indgår også en selvevaluering af samme. De to evalueringer drøftes af uddannelseslæge og vejleder ved førstkommende vejledermøde. Speciallægeuddannelsen er uden eksamen. Disse evalueringsmøder er et forsøg på at give uddannelseslægerne et ekstra feedback til at justere indsatsen efter.
- Du kan finde dit uddannelsesprogram for dit ophold i afdelingen på P-drevet (###FOLDER###) i biblioteket ”Lægers uddannelse”. Vi anbefaler, at du læser uddannelsesprogrammet. Her får du forslag til, hvordan du lærer det, der ligger i dit uddannelsesprogram
- deltage i vagtsupervision på hverdage fra kl. 7.45-8.10, hvor alle vagtlag deltager. Formålet er at skabe læring ud af væsentlige begivenheder fra vagten og forberede konferencen. Man drøfter hvilke patienter, der skal præsenteres og dagens case pudses af. Vejledning for indhold i vagtsupervisionen er del af vejledningen for morgenkonferencen (forberedelsen af den gode morgenkonference).
- præsentere case på morgenkonferencen, når man har haft vagt. Det aftales ideelt tidligt på vagten mellem for- og mellemvagter, hvem der har ansvaret for præsentationen næste morgen (spis sammen kl. 19.15). Skabelonen findes på afdelingens P-drev (###FOLDER###). Der kan læses mere om casepræsentation i vejledningen for morgenkonference.
- Præsentation af patienter ved morgen- og eftermiddagskonference: Vejledning for dette findes i VIP. herunder hvordan du præsenterer patienter morgenkonferencen og eftermiddagskonference. Der ligger også en skabelon for relevante patientdata i børnemodtagelsens lægekontor med god struktur for præsentation. Det er væsentligt at kunne præsentere kort og præcist. Præsentationen kan skabe læring for alle, særligt når præsentationen er velstruktureret og den følges af spørgsmål til forsamlingen. Det er ikke meningen, at du selv skal kunne svare på spørgsmålet. Det er en kollektiv opgave. Gode spørgsmål løfter konferencen.
- Pædiatriske kursister, der fungerer som bagvagt får "vagtdefusing" efter morgenkonferencen ved en speciallæge fra fagområdet akutpædiatri (supervisor fremgår af vagtskemaet (sup), som indplaceres af UKYL).
- VIP er på alle afdelingens PC'ere via hospitalets intranetside eller ikonet på skrivebordet "RegionH links". Log på med dit "BAM"-brugernavn og -kode, og søg i dokumentsamlinger. Vælg "Min afdelings samlinger". Her er en samling, der hedder "Introduktion af læger", hvor du kan finde en række vejledninger for din introduktion,
- Holde "5-min" (mandag og fredage). Nye læger må gerne bruge deres første "5-min" på at fortælle historien om "hvem er jeg?". Ellers er emnet fagligt efter eget valg. Alle afdelingens læger deltager i 5 min konceptet. Dit oplæg varer kun 5 min inkl. diskussion (typisk efter patientpræsentation). Det er en kunst, at kunne holde sig inden for de 5 min, og det er en god træning i at præsentere et klart budskab på kort tid. Du vil blive orienteret per mail, når du er oplægsholder. Oversigten over kommende måneds oplægsholdere udkommer "ca" sammen med vagtplanen og hænger også på Uddannelsestavlen i afsnit 460 (på gangen før sekretariatet).
- Tirsdagsundervisning er undervisning for AP-læger, introlæger og læger i uklassificeret stilling, der foregår hver 2. tirsdag fra kl. 8.15-8.50 i "lige" uger (lokalet veksler og kan ses på oversigten på uddannelsestavlen). Det er primært pædiatriske kursister, der underviser i pædiatriens store sygdomme, og undervisningen tager afsæt i afdelingens behandlingsvejledninger
- Børnerøntgenkonference hver onsdag kl. 8.35 i røntgenafdelingen. Vi går derned i samlet flok.
- Deltagelse i torsdagsundervisning (kl. 8.35-9.25). Typisk katedral undervisning. En torsdag ca. hver 3. måned er temaet lægelig uddannelse i afdelingen, og afdelingens Uddannelsesteam har ansvaret for oplæg
- Deltagelse i teamtræning. Alle afdelingens læger gennemgår teamtræning, hvor vi simulerer modtagelsen af fire kritisk syge patienter på en dag. Undervisningen foregår i en af Børnemodtagelsens bedst udstyrede stuer (akut 1). Man arbejder i tværfaglige teams (2-3 læger og 2-3 plejepersonaler), hvor der kommunikeres, besluttes og handles, som om det var et "rigtigt" barn. Undervisningen inkluderer også teori (et brætspil), små praktiske øvelser (færdighedstræning etc.) og forplejning (frokost). Det er en hel dags undervisning (kl. 8.00-15.30)
- "Skills training" - lumbalpunktur - for yngre som ældre læger - på fantomer ved Pernille Henriksen og Annika Wollenberg. Bliver annonceret per mail i god tid.
- Casebaseret undervisning for bloklæger, introlæger og læger i uklassificeret stilling (heldag 4 dage om året) i forbindelse med, at der starter mange nye læger (marts, april, september og oktober). Der undervises i hyppige og farlige tilstande. Ambitionen er, at mindst 90% af nystartede bloklæger, introlæger og læger i uklassificeret stilling deltager i caseundervisningen
- Master classes er et særligt tiltag, hvor kompetencer, der er svære at opnå i hverdagen (få patienter), evalueres gennem casepræsentationer (typisk 10 min), hvor uddannelseslægen kan demonstrere relevante kompetencer. Præsentationen fungerer samtidigt som eftermiddagsundervisning. Undervisningen koordineres af en repræsentant fra de pædiatriske kursister, og præsentationerne evalueres af en overlæge eller afdelingslæge knyttet til fagområdet (the master). Undervisningen aflønnes for dem, der præsenterer og har kompetence, der skal evalueres (typisk 1.5 time i intervallet kl. 14-17.00). Tiltaget er meget afhængigt af de pædiatriske kursisters indsats med at organisere det
- Temaeftermiddage: Afdelingen har 6-7 fagområder, der en gang årligt holder en eftermiddag med tværfaglig undervisning for interesserede læger og sygeplejersker i fagområdet, hvor ambulatoriet typisk er lukket. Hvis det foregår på ens fridag, får man løn for de timer, som man deltager i kursus. Hvis man er tilknyttet fagområdet som introlæge eller H-forløb i pædiatri, så er det oplagt at deltage i arrangementet som del af ens teamtilknytning
- Supervision i ambulatoriet: En speciallæge eller en kursist fra bagvagtslaget afsættes til at supervisere yngre læger i ambulatoriet ca. 80% af ambulatoriedagene. De sidste 20% af dagene er der enten kun speciallægelister eller en enkelt reservelægeliste. Målet er, at denne arbejdstilrettelæggelse løfter både kvalitet af uddannelse og patientbehandling, samt at flere patienter kan afsluttes, så vi kan overholde vores ventetidsgaranti, og der bliver flere kontroltider til de kroniske patienter. Ordningen giver god mulighed for at supervisor kommer med ind og ser patienterne (ægte supervision). Ordningen giver også færre afbrydelser af de øvrige læger
- Ambulatoriefunktion: Alle yngre læger er tildelt ambulatoriefunktion i forhold til målbeskrivelsen for deres uddannelse. Afdelingssekretær, Christina Broch, tildeler ambulatoriedage og holder regnskab med disse afhængigt af hvilken uddannelsesgruppe man tilhører. AP-læger skal prøve en masse forskelligt. De vordende pædiatere forsøger vi at tilknytte særlige fagområder. HU-læger har definerede fagområder, som de skal igennem, mens de er her defineret af deres blok. Man forbereder sig på sine ambulante patienter i arbejdstiden, hvor der er huller til det, fx kl. 9-10 på 8-18-vagter. Hvilke patienter der kommer på listen (der kendes fra nævnte fil og vagtplanen), kan ses i SP. Det anbefales at læse vejledningen sv.t. patientens problem. På dagen for dit ambulatorium får du supervision ved en speciallæge i ambulatoriet. Man går ud fra morgenkonferencen efter gennemgang af arbejdsplan. Det er i orden, at man går direkte i ambulatoriet for at forberede sig, men nævn det for en kollega, der deltager i konferencen. På nyhenviste patienter er der normalt et notat på henvisningen om relevante undersøgelser fra visitator. Der er ambulatoriekonference (specialekonference) kl. 12.30-13.00 før afdelingens middagskonference. Her kan du også stille spørgsmål og vende vanskelige cases.
- Supervision i Børnemodtagelsen: bagvagten og overlægevagten til kl. 21 superviserer yngre læger her. Bagvagtens primære funktioner er at lede Børnemodtagelsen og patientflow, besvare bagvagtstelefon, supervisere yngre læger, sikre at ventetiden overholdes og være teamleder ved modtagelse af kritisk syge patienter. Supervision inde hos patienten har mange fordele (historie og konklusioner kan repeteres med familien, objektive fund kan revurderes sammen etc.). Yngre læger kan under deres neonatalforløb (20 dage) blive mellemvagt i Børneungemodtagelsen (MV-BUM) og prøve kræfter med supervision af kolleger. Efter aftale med bagvagten kan MV-BUM også prøve at lede Børnemodtagelsen (fx i slutning af H1-forløb), besvare bagvagtstelefonen og være teamleder. Hvis mellemvagten kaldes til kritisk sygt barn i Akutmodtagelsen (som bagvagt) tages bagvagten med. Ved modtagelse af kritisk sygt barn i Børnemodtagelsen bør mellemvagten afprøve teamlederrollen i bagvagtens fysiske nærvær.
- Supervision ved stuegang i 415: "den fede læge" har ansvar for stuegangen i gruppe 7 og 8 i afsnit 415 (initialer med fed på vagtskemaet). Supervision af yngre læger på stuegang varetages af speciallægerne på stuegangen. Supervisionsprocessen kan være som følger: Den yngre læger forbereder sig. Præsenterer patient for supervisor, får råd og undersøger herefter patient selvstændigt. Herefter deltager supervisor i afsluttende resume, konklusion og plan hos patienten. Afsluttende feedback særligt på fokusområde. Supervisionen kan lade sig inspirere lommebog med kompetencekort fra målbeskrivelsen i pædiatri 2021 eller AP-lægernes kvalifikationskort side 5 (emner til feedback). Arbejdsgang fremgår af linket ovenfor
-
AP-læger deltager i superviseret barselsstuegang, fx når man har 8-18 vagt. Der vil være et £-tegn ved dit navn på vagtplanen. Det er forudsætning, at der er 2-3 forvagter i børnemodtagelsen, for at den ene kan gå. AP-lægen går med neo-mellemvagten til afsnit 427 i forlængelse af morgenkonferencen. Her aftales det hvem AP-lægen går barselsstuegang med og hvornår (man udveksler telefonnr.). Barselsstuegang tager typisk 30 min, og der er ikke planlagt tid til at det kan vare længere. AP-lægen er med som føl (mesterlære), men må gerne være primær undersøger under supervision. Supervisor kan demonstrere sin undersøgelsesteknik, eller man kan også undersøge hvert sit barn ved siden af hinanden, hvilket giver god mulighed for udveksling af tips og tricks.
-
Neonatalafdelingen: pædiatriske kursister har 3 introduktionsdage på neonatalafdelingen med rundvisning, gennemgang af instrukser, cases, oplæring i respiratorbehanding og andre praktiske procedurer. Hertil kommer en følgevagt (aften-nat) ud over simulationsøvelser. Simulations- og færdighedstræning for YL på neonatalafd. foregår hver 2. og 4. onsdag i måneden fra kl. 9-12. Kursister, vil have vagter på neonatologiafdelingen i de 6 mdr. de skal lære neonatologi. Som H1-læge tilstræbes at mindst 80% af dagtiden foregår uden for neonatalafd. Det prioriteres, at kursister i neonatalophold helt overvejende har deres dagtid på 427 i de 6 mdr. Introduktionslæger får 20 dagtidsfunktioner over en periode på ca. 2-3 mdr. (beskrivelse af uddannelsesforløb). Introduktionslægen kan se hvornår i deres ansættelse perioden er planlagt i filen: "Læger, børneafdelingen januar - december årstal". Filen findes på ###FOLDER###. Deres navn er markeret med blå baggrund i perioden. De vil deltage i superviseret stuegang, barselsstuegang og gå med på fødegangen. Enkelte introlæger vil blive oprykket til vagtfunktion i neo-mellemvagtslag (MV-NEO), men dette er undtagelsen. Til gengæld kvalificerer neo-forløbet for introduktionslæger til at blive mellemvagt i børneungemodtagelsem (MV-BUM), hvor man ud over de nævnte mellemvagtsfunktioner ovenfor aflaster MV-NEO kl. 22-24, hvor man holder MV-NEO-telefonen og går akutte tilsyn på føde- og barselsgang. Ved bekymrende forhold og en række velbeskrevne tilstande tilkaldes MV-NEO på trods dennes hviletid. Post-introlæger kan indgå i MV-BUM, når de har modtaget 2-3 dages oplæring specifikt til funktionen. H1-læger indgår også i MV-BUM i det sidste halve år af deres H1
- Der afholdes middagskonference i afsnit 415 kl. 13.00-13.30, og vi tilstræber at spise frokost sammen i samme lokale umiddelbart før (12.45-13.00). Yngre læger, der arbejder i Børnemodtagelsen opfordres til at deltage i konferencen mhp. hjælp, råd, læring og kontinuitet (hvordan gik det for min patient?). Der er middagskonference på Neonatalafdelingen (afsnit 427) kl. 12.30-13.00. Der er specialespecifikke konferencer i ambulatoriet (afsnit 531) fra kl. 12.30-13.00. ”Almenlisten” og ”akutlisten” er også frigjort fra patienter i tidsrummet, så lægerne der varetager disse lister kan deltage i de specialespecifikke konferencer den pågældende dag. Konferencer er et væsentligt forum for spørgsmål og læring.
- Patientflowet er generelt højt. Du vil komme til at se mange patienter, og du vil blive udfordret på at prioritere din tid, men du er aldrig alene. Det anbefales at udnytte, at I er flere læger, der arbejder samtidigt i Børnemodtagelsen, fx spørge hinanden til råds, og I opfordres til at tage hinanden med ind og se interessante patienter. Du vil blive trænet i at lede små teams og patientforløb. Det er en god ide at markere på middagskonferencen, hvis der venter over 10 patienter i modtagelsen, så I kan få assistance. Målet er, at patienterne ikke må vente længere end hvad deres "triagefarve" tilsiger (rød ses straks; orange 15 min; gul 1 time og grøn 3 timer). Du opfordres til at være bevidst om dine læringsmål, når du vælger de patienter du skal se i Børnemodtagelsen eller ved stuegang (Uddannnelsesplan). Arbejdsgangen for modtagelse af patienter inkl. instruks for modtagelse af kritisk syge patienter kan læses i VIP'en.
- Føj interessante patienter som du har set til din "patientliste" i SP. Du kan sende spørgsmål eller underretning til din vejleder eller andre med "Meddelsesfunktionen". Vælg ”In Basket” og ”Ny meddelelse”.
- Uformelt kursistforum (hoveduddannelseslæger i pædiatri) med Juri ca. en gang om måneden i forlængelse af morgenkonference, hvor vi diskuterer, hvordan det går med uddannelsen. Jeg forsøger at vælge de dage, hvor der er flest kursister til stede. Du vil modtage mail om hvornår.
- Uddannelsesdage er dage hvor den uddannelsessøgende selv vælger en lærerig aktivitet. Dagene er primært tiltænkt uddannelsesaktiviteter, der kun svært kan opnås i afdelingen, men de kan også bruges på føldag i ambulatorium. Kravet er her, at du også selv er aktiv med speciallægen ved siden af dig. Aktiviteten skal være relevant for det uddannelsestrin, som man befinder sig på. Det kan være på et andet hospital, hvis det dækker et specifikt læringsbehov (fokuseret ophold). Det er vigtigt, at der er planlagt en aktivitet i god tid, så der opnås udbytte af dagen. Bloklæger har ikke uddannelsesdage, da de har flere kursusdage uden for afdelingen end de øvrige læger (return days). Return days skal tilsvarende meldes tidligst muligt
- Videnskab i afdelingen kan findes på Intranettet og Dina Cortes er professor og forskningsansvarlig overlæge. Tal med Dina, hvis du er interesseret i at komme i gang med forskning i pædiatrien. Dina har overblik over hvad der sker i afdelingen. Aktuelle publikationer hænger på gangen i afsnit 460, der fører hen til sekretærerne. Her får du også ide om, hvem der laver hvad. Vi beder yngre læger og speciallæger til at holde hyppige, små oplæg om deres forskning.
- Supplerende information om lægers uddannelse findes i afdelingen på P-drevet (###FOLDER###) i biblioteket ”Lægers uddannelse”. Her kan du fx finde dit uddannelsesprogram for dit ophold i afdelingen. Underskrift af "tidmæssig gennemførelse af uddannelseselement" sker elektronisk på Uddannelseslæge.dk hos din uddannelsesansvarlige overlæge, når du stopper (mind os gerne om det). Pædiatriske kursister kan få et overblik over forløbet af deres ambulatorietilknytning i Excelfilen, der hedder "Uddannelsesforløb, pædiatri HVH, som også ligger i biblioteket "Lægers uddannelse".
- Kurser: ”Return days”, introkurser, U-kurser etc. Introkurserne er ikke obligatoriske, men det er afdelingens politik at give introlæger fri med løn så vidt det er muligt i afdelingens drift. Plan for disse kurser findes på DPS' hjemmeside. Vi rundsender materiale, når der udbydes introkurser. Forskningstræning for pæditriske kursister (20 dage) planlægges med Juri eller Mimoza og Klaus. Det er i H1-perioden, at forløbet startes op, givet at man ikke har en akademisk grad. Hvis man har dette kan man ikke modtage forskningstræning
- Behandlingsvejledninger findes i VIP (vejledninger, instrukser, procedurer) på Internettet. VIP'en er tilgængelig som "app" til både Apple og Androidprodukter. App'en hedder "VIP2go". Ikonet for VIP ligger på alle afdelingens PC'ere. Log på med dit "BAM"-brugernavn og -kode, og søg i dokumentsamlinger. Vælg "Min afdelings samlinger". Hvis du har problemer med login til VIP, så kontakt ###EMAIL###, ###NAVN### Tlf. ###TELEFON###. Fordelen ved at være logget på er, at du får afdelingens tilføjelser til de vigtige tværregionale VIP'er, du får afdelingsrelevante VIP'er først i dine søgninger og har adgang til afdelingens dokumentsamlinger
- UpToDate, der er en opdateret samling af læseværdige oversigtartikler inden for de fleste specialer inkl. pædiatri. Linket til UpToDate findes på hospitalets intranetside, aktuelt i en boks benævnt Sundhedsfaglige links. UpToDate kan også downloades på din smartphone med adgang så længe du arbejder på Hvidovre. Denne adgang forudsætter, at du registrerer dig på UpToDate via en PC på hospitalet (Intranettet/Sundhedsfaglige links/UpToDate). Registreringen foregår i øverste højre hjørne af UpToDate hjemmeside. Herefter kan du logge dig ind, hvorfra du vil inkl. din telefon. Abonnementet kræver, at du logger ind i UpToDate fra en AHH PC en gang hver 3. måned .
- Du evaluerer afdelingen på Uddannelseslæge.dk ved afrejse. Du bedes drøfte evalueringen med din vejleder inden du rejser. Dit feedback er en del af den fortløbende optimering af uddannelsen i afdelingen, og vi er taknemmelige for konstruktiv kritik. Vi vil gerne være bedre. Supplerende bemærkninger i din evaluering kan understøtte dette.