Instruksen er gældende for læger og plejepersonale i Børne- og Ungemodtagelsen på Amager Hvidovre Hospital.
Fast track er en arbejdsgang, der muliggør et bedre patientflow. Lægen sidder på en fast stue (96 eller lægevagtsrum), og patienterne venter tæt på (i "gamle vente" eller vandrehal). Målet er en acceptabel ventetid, tilfredse familier og at vi prioriterer bedst muligt, selvom vi har travlt
Baggrund og procedure for ”fast track” i Børnemodtagelsen
I børnelægevagtens åbningstid omvisiteres fast track-egnede patienter (se nedenfor) så vidt muligt til lægevagten
Fast track kræver som minimum to læger i Børnemodtagelsen ud over bagvagten for at give mening
Allokering af læge til fast track sikres af bagvagt på tavlemøderne. Alle læger, undtagen bagvagten selv, kan i princippet have funktionen. "FT"-magneten sættes ud for fast track-lægens navn
Fast track startes så snart, man kan forudse, at ventetidskategorier vil overskrides, men kan altid startes, når man har patienter og læger til det, for at skabe et bedre patientflow.
Patienter til fast track vælges løbende af den triagerende/ansvarshavende sygeplejerske i samarbejde med bagvagten eller anden speciallæge. Det drejer sig om ukomplicerede patienter, som vi ikke forventer skal have taget (flere) prøver eller have (mere) behandling. Se tabel med retningslinjer nedenfor.
Fast track patienter triageres BLÅ, så de er let genkendelige på patientoversigten
Patienter i GRØN triagekategori kan også allokeres til fast track, såfremt de ikke forventes at skulle blive i BUM til behandling
Triagekategori BLÅ kan gives alene på eyeball-triage og henvendelsesårsag/henvisning
BLÅ patienter behøver som udgangspunkt ikke at være tilknyttet en sygeplejerske, men fast track forløber bedst som samarbejde mellem en læge og en sygeplejerske eller andet medlem af plejepersonalet
Fast track-sporet køres på stue 96 eller i et lægevagtsrum. Lægen tager eventuelle triageskemaer på alle de BLÅ patienter med ind på stuen. Familierne hentes samtidigt med og placeres i "gamle vente", dvs. legerummet mellem gruppe 9 og 6, alternativt i lægevagtens venteområde i vandrehallen
Lægen vælger næste patient fra ”Patientoversigten”, der sorteres på opholdstid og BLÅ. Såfremt der ikke kan allokeres en sygeplejerske eller andet personale til fast track, henter lægen selv patienten i venteområdet
Bedste fast track opnås ved, at lægen udelukkende ser patienter og skriver journal samt ordinerer evt. undersøgelser/prøver - og plejepersonalet hjælper med at finde/hente patienten samt udføre evt. ordinationer
Fast track lægen kan altid se patienter med andre triagefarver, f.eks. når der ikke er BLÅ patienter, eller hvis der mangler læger til RØDE eller ORANGE patienter. Her må fast track vige for umiddelbar patientsikkerhed. Hvis lægen mangler BLÅ patienter tages GRØNNE/GULE osv. Der kan også være tilfælde, hvor GRØNNE eller GULE patienter har ventet usædvanligt længe i forhold til de BLÅ. Man bør så overveje at se disse i stedet
Alle sygeplejersker og læger i Børnemodtagelsen bærer telefon for at sikre effektiv kommunikation
Det er vigtigt med udskiftning på positionen undervejs, så fast track-lægen ikke isoleres på stuen en hel aften
Overordnede principper for triagering til fast track (BLÅ)
###TABEL_1###
Bagvagtens rolle i optimering af patientflow
Bagvagten bør holdes fri af ”egne patientforløb”, men involveres til gengæld på rådgivningsniveau for en stor del af patienterne, f.eks. så der triageres korrekt og startes tidlig behandling/undersøgelse. Når bagvagten har egne patienter, reduceres bagvagtens overblik, synlighed og tilgængelighed. Målet er, at bagvagten skal kunne løse opgaver gennem andre
Bagvagten superviserer forvagter, så disse ikke sidder fast i beslutninger, men får uddannelse.
Tæt samarbejde mellem bagvagt og triagerende sygeplejersker omkring triagering af patienter til fast track og initiale undersøgelser. Bagvagten kan fx se med i triagen og sekretæren kan bestille bagvagtens ordinationer efter notater på board.
Bagvagten diskuterer spidsbelastningsstrategi med ansvarshavende sygeplejerske
Bagvagten orienterer sig i, hvad den enkelte patient venter på i sit videre forløb ("mørkegrønne" patienter gennemgås). Farven mørkegrøn i patientstatus signalerer, at der er en patient, som vi forventer at færdigbehandle i børnemodtagelsen
Bagvagten gør sig synlig og tilgængelig – særligt i kommandocentral og lægekontoret. Godt at fornemme venteværelset på vejen
Bagvagten informerer i venteværelset med jævne mellemrum (ca. hver 3. time), når ventetiden når over 2-3 timer. Se standardbesked nedenfor, der kan bruges som skabelon
Ved lang ventetid og mange patienter holdes hyppigere små tavlemøder (time outs), hvor der skabes overblik over patienterne mhp. prioritering og beslutninger
Bagvagten har samtidigt en række andre opgaver: besvare bagvagtstelefon, lede morgen-, middags- og eftermiddagskonferencer, lede tavlemøder, supervisere YL i børnemodtagelsen og til tider YL i AMDA, når der ikke er tilgængelige speciallæger der. Gå aftenstuegang. Bagvagten er teamleder ved modtagelse af kritisk syge patienter.
Skabelon for information af familier ved lang ventetid - gælder også i lægevagten:
Bed om deres opmærksomhed
Vi har de seneste timer modtaget mange patienter. Der er derfor usædvanligt lang ventetid.
Vi sorterer patienterne, så vi ser de sygeste først. I kan derfor godt opleve, at familier der er kommet efter jer, kommer til før jer.
Vi kan derfor ikke give et sikkert skøn for den enkelte families ventetid
Det grove skøn for ventetiden i timer er antal ventende/antal arbejdende læger (beregn det før info)
Hvis jeres barns tilstand forandrer sig, mens I venter, vil vi gerne høre om dette. Henvend jer ved skranken
Hvis nogen her ”bare” har henvendt sig til 1813 for et råd, så henvend jer ved skranken
Tilsvarende, hvis I er henvist fra 1813, og lige så gerne vil ses af egen læge i morgen, så henvend jer ved skranken
Lyt til spørgsmål