Dokumentet beskriver arbejdsgangen ved dækning af akut sygdom til vagt i Børne- og Ungeafdelingen.
Afklaring af vagtdækning skal ske inden kl. 10 til 12-24 vagter og inden kl. 12 til AN-vagter.
1. Sygemelding til vagt annonceres forbindelse med skemagennemgang på morgenkonferencen
2. Der udpeges en stuegangsgående yngre læge (eller FV) til at påbegynde arbejdet med at skabe overblik over de mulige kandidater, som skal kontaktes personligt ved opringning/sms
3. Umiddelbart efter morgenkonference og frem til tavlemøde kl. 9.15: Stuegangsgående yngre læge gør følgende:
* Pointskema findes på p-drevet under 460; Vagtskema; Ekstra Vagter
* Pointskemaet kopieres og udfyldes med funktion i dag/i morgen for de mulige kandidater vha. vagtskemaet
* Notér antal point på mulige kandidater
* Find telefonlisten på p-drevet under 460; Vagtskema; Telefonliste
* Ring kandidater op efter pointrækkefølge, send en sms ved manglende svar
* Den stuegangsgående yngre læge (eller FV) tager telefonisk kontakt til mulige kandidater til at tage vagten. Denne opgave kan ved travlhed gives til anden læge, f.eks. til bagvagt, superviserende i ambulatoriet eller stuegangsansvarlige læge
* Målet er, at vagten er dækket til kl. 10 for 12-24 vagter og senest kl. 12 for AN den pågældende dag
* Ved behov for at pålægge en vagt inddrages bagvagten eller stuegangsansvarlig læge
* Såfremt cheflægen inddrages, vil vagten blive pålagt efter lodtrækning blandt de mulige kandidater
* Den læge, der tager vagten, sender selv en mail til "AHH-FP-BØ 460 lægeskema" mhp at få registreret tillæg og timer, retter i vagtskemaet og opdaterer pointskemaet
Pointsystem:
AN: 2 point. 12-24 vagt: 1 point. Halv vagt giver halv point.
Hver læge får et midlertidigt 'startpoint' de første 2 måneders ansættelse. Det er besluttet i fællesskab af forvagterne og skal sikre, at nyansatte læger ikke på urimelig vis bedes dække ekstra vagter de første 2 måneders ansættelse, før de har haft mulighed for selv at byde ind på eventuelle ekstra vagter og dermed 'optjene point'.
Akutvagtplanlæggeren står for at ajourføre pointskemaet hver måned, så indeværende måned og 3 forudgående måneder medregnes i regnskabet og redigere 'startpointene', når de første 2 måneders ansættelse udløber.
Telefonlisten opdateres af sekretær med ansvar for skemaet.