Hvem?
Alle patienter skal ved ankomst spottriageres af AT sygeplejerske. Det vurderes, om patient skal triageres af stud.med. med triagefunktion eller modtages direkte på stue af modtagesygeplejerske/SOSU (M) under triagesupervision af AT.
AT sygeplejerske har ansvaret for patienten indtil M har modtaget patienten.
Hvis der er over 10 min ventetid på triage, udfører AT (se nedenfor).
Hvordan?
Triagering kan foregå på alle stuer, men vil ofte foregå i triagerummet. Efter triage markeres patientens triagefarve på patienttavlen. M har ansvaret for barnet, fra hun modtager barnet, til barnet overgives til en anden sygeplejerske/SOSU eller udskrives. Ansvaret deles med den læge, der har vurderet barnet (fx ved bekymring).
Spottriage udføres kun af sygeplejerske med kompetencer til at triagere, dvs. af erfarne sygeplejersker. Ved spottriage indsamler sygeplejersken de oplysninger, som hun finder nødvendige for at give et skøn over barnets triagefarve. Dokumentationen sker i SP og på det relevante kontaktårsagskort.
En læge vælger næste patient ud fra triagefarve (den mest hastende først). Inden for en given triagefarve vælges den patient først, der har ventet længst. Bagvagt og AT kan ændre på denne rækkefølge.
En afvigelse kan være, at vi forsøger at give kroniske patienter den kortest mulige ventetid. Patienter med kroniske sygdomme triageres som minimum gul (risikopatienter og hyppige indlæggelser), og de gives højest prioritet blandt de gule, dvs. tages lige efter de "orange" patienter.
Hvad?
Bagvagten superviserer og leder arbejdet ud over sine funktioner uden for Børne- og Ungemodtagelsen. Læge og sygeplejerske arbejder som et team omkring undersøgelse, observation, pleje og behandling af hvert enkelt barn. Teamsamarbejdet styrkes af tæt kontakt og sikker kommunikation:
En sygeplejerske i dagvagt og 1-2 sygeplejersker/SOSU-ass. i aftenvagt har til opgave at passe de børn, som ligger i observationssengene. Opgaverne består overvejende af:
Ledelse af arbejdet i Børne- og Ungemodtagelsen og visiterende funktion
Tavlemøder
Stående møder for læger, plejepersonale og sekretærer foran patienttavlerne dagligt klokken:
9.15
12.00
16.00
19.00
22.00
(weekend kl. 9.45, 12.00, 17.15, 19.00, 22.00)
Ved tavlemøderne skabes overblik over patienterne og personaleressourcer, så vi prioriterer rigtigt. Det drøftes, om nogen har behov for hjælp, og hvor den kan skaffes. (Det vigtigste først og jævn fordeling af arbejdsbelastning). Udvalgte patienter, samt op- og nedtriagering drøftes. Desuden fokus på uddannelsesmål for både læger og plejepersonale.
Der sættes navne på ”Akutteamet”, der samles hvis der modtages en kritisk syg patient. Målet er, at vi fungerer som en enhed. Der kan holdes supplerende tavlemøder (time-outs) ved behov. Alle kan anmode AT/bagvagt om at indkalde til time-out.
Kapacitetsmøder
AT funktion
I alle vagter er der en sygeplejerske med AT funktion, -som har følgende opgaver:
Funktionen varetages af erfarne sygeplejersker, efter aftale med oversygeplejersken
Ved ”fast track” begrænses dokumentationen til korte notater. Se særlig beskrivelse af denne arbejdsgang. ”Fast track” retter sig mod alle kategorier af patienter undtagen røde. ”Fast track” starter, når de maksimale ventetider overskrides: orange (15 min), gul (60 min) og grøn (180 min). Bagvagt tilkaldes, og vil i de fleste situationer gøre mest gavn ved at ”supervisere”, ”besvare spørgsmål” og ”lede”, frem for at se patienter.
Patienter, som ved triagen vurderes egnet til fast track, markeres med blå triage farve, hvis det er uden for BLV's åbningstid. I BLV åbningstid kan en egnet patient omvisiteres til BLV.
Modtagelse af kritisk sygt barn (”røde” børn)
Når der kommer et kritisk sygt barn, arbejdes der efter nedenstående vejledning