Forebyggelse og håndtering af mobning og seksuel chikane i Akutmodtagelsen

Overordnede visioner, mål, indsatsområder og evt. planer

 

Overordnede visioner, mål, indsatsområder og evt. planer

Denne politik er et supplement til AHHs overordnede instruks: Krænkelser, herunder mobning, chikane og uønsket seksuel opmærksomhed - forebyggelse og håndtering.

Forebyggelse og håndtering af mobning og seksuel chikane i Akutmodtagelsen.  

1. Individ og gruppe

Sådan kan du være med til at forebygge og håndtere mobning og seksuel chikane:

  • Tal ikke bag om ryggen på dine kollega eller leder
  • Stop rygter og sladder
  • Sig fra over for mobning eller seksuel chikane
  • Hjælp hinanden og lær at løse konflikter på en konstrukiv måde
  • Hvis mobning opstår, tag problemet op med hinanden, og hvis det ikke kan løses kan ledelsen involveres
  • Vær med i aktiviteter der fremmer trivsel
  • Kend og brug din afdelingsinstruks mod mobning og seksuel chikane.

2. Mobberen og den der er vidne til mobning og seksuel chikane

  • Lyt til den kollega der føler sig mobbet
  • Tag det alvorligt, hvis en kollega føler sig dårligt behandlet af dig, selvom det ikke var din hensigt
  • Sørg for god oplæring af nye kolleger
  • Lær dine kollegaers stærke sider, og ressourcer at kende
  • Vær særligt opmærksom på mobning, når der sker større ændringer på afdelingen
  • Gå til din tillids- eller arbejdsmiljørepræsentant
  • Tal med din nærmest leder.

3. Offer for mobning

  • Sig fra overfor mobberen straks uden at være aggressiv
  • Informer din leder
  • Går til din tillids- og arbejdsmiljørepræsentant, leder eller kolleger
  • Noter hvad du oplever som mobning
  • Tal med venner og familie om dine oplevelser
  • Fortsæt med at dyrke dine fritidsinteresser og vennekreds
  • Brug afdelingens tilbud om krisehjælp
  • Søg læge/psykolog hvis du får det psykisk eller fysisk dårligt.

4. Ledelse

  • Har et særligt ansvar for at sikre et godt psykosocialt arbejdsmiljø i afdelingen
  • Tager konflikter op og håndterer dem
  • Skal ikke lede efter mobbesager, men den skal tillade, at de kommer frem
  • Tager ansvar for, at der er en klar, tydelig ansvars- og opgave fordeling
  • Løser konflikter på en konstruktiv måde og sørger for en tydelig og klar kommunikation
  • Tag henvendelser om mobning alvorligt
  • Siger fra overfor mobning konkret og generelt, samt undersøger grundigt den konkrete sag
  • Henter hjælp udefra, hvis det er nødvendigt.

Tilbage til top