Retningslinjer for Fremmødeprofiler

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 


Målgrupper og anvendelsesområde

Afdelingsledelser og afdelingsøkonomer

Tilbage til top


Definitioner

Ingen.

Tilbage til top


Fremgangsmåde

 

Retningslinjer for fremmødeprofiler 

• Der skal udarbejdes fremmødeprofil for alle SD-afsnit i kliniske afdelinger
• Der skal i fremmødeprofilen reserveres budget til de personaleudgifter som af-holdes under rammen til øvrig drift:     Vikarer, faste vagter, medicinservice o.l.
• Fremmødeprofilerne skal ligge inden for lønbudgettet
• Det er afdelingernes ansvar, at der foreligger en opdateret fremmødeprofil

 

Sagsfremstilling

Der er to overordnede formål med fremmødeprofilerne:

En fremmødeprofil er et simuleringsværktøj, hvor det daglige fremmøde i dag-, aften- og nattevagt registreres med angivelse af hver vagts start- og sluttidspunkt. Ved at an-vende de enkelte faggruppers overenskomster og forudsætninger vedrørende sygefra-vær, uddannelsesfravær, øvrigt fravær samt ferieafholdelse (fraværskompensation) be-regner fremmødeprofilen bruttonormering og gennemsnitligt lønforbrug. Herudover indregnes lokalaftaler vedr. afspadsering af arbejdstidsbestemte ydelser (særydelser) og evt. lavaktivitetsperioder (planlægning).

Det er afdelingernes ansvar, at der foreligger en opdateret fremmødeprofil, der er i overensstemmelse med arbejdsgange og vagtplaner i afdelingerne.

Afsnittets lønbudget indberettes manuelt i fremmødeprofilen. Ændres afsnittes lønbud-get udarbejdes der en ny fremmødeprofil, som afdelingen klarmelder og godkender.

Afdelingerne skal i samarbejde med Økonomi og Planlægning sikre, at økonomibudget-tet i de aktuelle og godkendte fremmødeprofiler er afspejlet i SD-lønbudgetterne såle-des, at der kan ske korrekt økonomopfølgning på SD-afsnitsniveau. Det er afdelingernes ansvar at informere Økonomi og Planlægning, når der er lavet nye fremmødeprofiler, som skal afspejles i SD-lønbudgettet.

Navngivning af Fremmødeprofilen

Fremmødeprofilens navn skal have en bestemt udformning af hensyn til overførsel af fremmødeprofilerne til et nyt budgetår. Derfor skal Profilnavnet indeholde et årstal og et forkortet navn på den afdeling, som fremmødeprofilen vedrører samt en fritekst. Årstal-let referer til kalenderåret. Det efterfølges af underscore og afdelingsnavnet, som det står nedenfor i tabellen. Det efterfølges igen af underscore og en fritekst. Friteksten skal være en konkret oplysning og noget sigende, som beskriver pågældende afsnit. Fx kan friteksten være ”afsnit 112” hvis det er fremmødeprofilen for Infektionsmedicinsk sen-geafsnit. Vi får fx ”2023_Infektion_afsnit 112”.

 

###TABEL_1###

 

Der findes to andre muligheder at beskrive fremmødeprofilen på: Beskrivelse og Note. Beskrivelse-feltet kan bruges til korte faktuelle oplysninger og Note-feltet til længere tekster.

 

 

 

Forudsætninger i Fremmødeprofilen

 

Fraværskompensationsmodeller:

På Amager og Hvidovre Hospital har Direktionen udarbejdet de nedenstående standardfraværskompensationsmodeller: 

###TABEL_2###

 

Øvrigt personale: Vagtbærende personale – ikke læger

Yngre læger: Uddannelseslæger, 1. res. læger, fondsansatte YL

Speciallæger: Afd. læger, overlæger m. vagt

 

Bemærk, at det er tilladt for afdelingerne selv at udarbejde lokale fraværskompensationsmodeller, som afspejler forholdene på de enkelte afsnit mere korrekt. Dette skal fremgå i beskrivelsen af fremmødeprofilen.

 

Særydelser:

 

Der skal udarbejdes en model for hver personalegruppe pr. afsnit, der angiver hvilke aftaler, der er for de konvertible særydelser. 

Konvertible særydelser: Aften-, lørdags-, nat-, søgnehelligdags- og søndagstjeneste samt opkald. 

I Fremmødeprofilens resultat fremgår både stillingsforbruget og lønudgiften til normtid (inkl. de ikke vagt-bærende), stillingsforbruget og lønudgiften til udbetaling af særydelser og det samlede stillingsforbrug og den samlede lønudgift.

 

Gennemsnitslønninger:

Fremmødeprofilen beregner lønforbruget ud fra afsnittets egne gennemsnitslønninger pr. stillingskategori. Er det et nyoprettet afsnit anvendes hospitalets gennemsnitslønninger.

 

Brugersupport:

Økonomi og Planlægning vejleder ved behov med udarbejdelsen af fremmødeprofilen.

 

Opdatering af fremmødeprofil

###TABEL_3###

 

Opfølgning:

Økonomi og Planlægning følger op på at:

 

Fremmødeprofilerne indgår som et element i de månedlige dialogsamtaler mellem Afdelingsledelserne, kontaktdirektøren og repræsentanten fra Økonomi og Planlægning, om den aktuelle økonomiske situation.

 

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

”Forretningsgang for løn- og personaleadministrative systemer i Region Hovedstaden” Februar 2018.

”Servicekatalog mellem Center for HR og hospitaler / virksomheder”

Juli 2016.

 

Tilbage til top