Visitation til siddende transport, Ambulancepersonalets retningslinier for

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

 

Målgrupper og anvendelsesområde

Alt præhospitalt sundhedsfagligt personale med funktion på ambulancer i Region Hovedstaden. 

Ambulanceassistenter skal være bekendt med indholdet i denne VIP.

Anvendes ved præhospitale patientforløb, hvor patientens mulighed for at blive indbragt med siddende sygetransport skal afklares.

 

Sundhedsfaglige visitatorer, 112

Akut dispatch

Dispatch, planlagt befordring

Vagtledere, akut dispatch og planlagt befordring

Vagtledere, 1813

Tilbage til top

Definitioner

Præhospitalt sundhedsfagligt personale: Præhospitale akutlæger, anæstesisygeplejersker, paramedicinere, ambulancebehandlere og lægeassistenter, der varetager præhospital tjeneste for Region Hovedstaden.

E-AKUT Solo: Siddende sygetransport med kortest mulig responstid, hvor patienten transporteres alene i køretøjet.

Tilbage til top

Fremgangsmåde

  1. Afklaring af muligheden for siddende transport

Borger, pårørende samt samarbejdspartnere skal inddrages i beslutningen omkring visitation til siddende transport.

Hvis det efter undersøgelse af borgeren kan konstateres, at der er behov for transport til hospital, men at der ikke er behov for præhospital monitorering eller behandling, samt at borgeren kan sidde, kan der bestilles siddende transport.

Borger, pårørende og samarbejdspartnere skal inddrages i og acceptere beslutningen. Hvis beslutningen ikke kan accepteres, skal ambulancepersonalet transportere borgeren til hospital i ambulancen.

Borgeren må ikke visiteres til siddende transport hvis ét eller flere af nedenstående kriterier er opfyldt:

  • Ambulancepersonalet har behandlet borgeren med medicin
  • Borgeren er til fare for sig selv eller andre
  • Borgeren er psykotisk eller i en tilstand der kan sidestilles dermed
  • Alkohol-, stof-, eller medicinpåvirkede borgere
  • OBS commotio
  • Der er traume mod rygsøjle eller hofte
  • Der er, eller har, været tegn på blodprop i hjertet, herunder ubehag i brystet eller dyspnø
  • Der er symptomer – også meget diskrete symptomer – på TCI eller apopleksi
  • Der er symptomer relateret til invasivt indgreb i hoved, hals, thorax og abdomen
  • Borgeren er under 15 år uden mulighed for telefonisk kontakt til forældre eller ledsagelse af forældre

 Det faglige ansvar for vurderingen påhviler ambulancepersonalet.

  1. Bestilling af siddende transport

Ambulancepersonale:

Bestilling af siddende transport foretages ved at kontakte vagtleder på 1813 på telefon ###TELEFON###, hvor følgende oplyses: 

  1. At patienten er blevet tilset af ambulancepersonale og skal indbringes med siddende transport.
  2. Der oplyses CPR-nummer, opholdsadresse og årsag for omvisitering. 
  3. 1813 vagtleder vurderer til hvilket hospital og afdeling patienten skal visiteres til og 1813 vagtleder melder patient i relevante vurderingsspor. 
  4. Der oplyses om følgende:
    • Om borgeren sidder i kørestol, bruger rollator eller har andre behov.
    • Om der er brug for transportstol i den siddende sygetransport.
    • Om der følger ledsager med til borgeren.

Ambulancepersonale melder IKKE patient til akutmodtagelsen. Denne opgave ligger hos vagtleder 1813.

1813-Vagtleder:

  1. Ved henvendelse fra ambulance om omvisitering af patient til vurderingsspor med siddende patientbefordring, fremsøges oprindelig hændelse på CPR-nummer.
  2. Der laves en kopi af hændelsen.
  3. 1813 vagtleder vurderer til hvilket hospital og hvilken afdeling patienten skal visiteres til og melder patient i det relevante vurderingsspor.
  4. I bemærkningsfelt: ”Patient visiteret til siddende transport af ambulancepersonale, for yderligere oplysninger se PPJ”.
  5. Relevant visitation i 1813-billedet
  6. Transport bestilles som E-PRIO – SOLO, responstiden aftales med ambulancepersonale.

OBS: E-AKUT som bestilles af ambulancepersonale må kun disponeres til egne køretøjer. Der må ikke sendes taxa. Kun i særlige tilfælde om natten kan der sendes en taxa, hvis Region Hovedstadens egne køretøjer er optaget på andre opgaver, eller hvis serviceaftalen forventes overskredet med stor margen.

 

  1. Kommunikation til borger

Beslutning om ændring af respons til siddende transport kræver en høj grad af situationsfornemmelse og desuden ambulancepersonalets fulde fokus på at borgeren er tilfreds og tryg med den løsning, som er fundet. Hvis der udtrykkes tvivl fra borger, pårørende, samarbejdspartnere eller andre, skal borgeren transporteres i ambulancen.

Borgeren skal inddrages omkring den forventede responstid. Der kan som udgangspunkt tilbydes responstid på enten 30 eller 60 min.

Borgeren skal informeres om at ambulancepersonalet har meldt ankomsten til hospitalet.

Borgeren skal vejledes i at ringe 112 hvis der opleves forværring eller nye symptomer, eller hvis den aftalte responstid bliver overskredet.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Delegation:

Ambulanceansvarlig overlæge i Akutberedskabet delegerer kompetencerne beskrevet i denne vejledning til ambulancebehandlere og paramedicinere, der varetager præhospital tjeneste for Region Hovedstaden.

Præhospital lægelig chef i Akutberedskabet delegerer kompetencerne beskrevet i denne vejledning til lægeassistenter og anæstesisygeplejersker, der varetager præhospital tjeneste for Region Hovedstaden.

Implementering:

Ambulanceansvarlig overlæge i Akutberedskabet er ansvarlig for udbredelse af og sikring af kendskab til instruksen i ambulanceberedskabet. Ambulanceleverandørerne er ansvarlige for den lokale implementering hos ambulancepersonalet.

Sektionsledere ved Ambulance og Køretøjer er ansvarlig for udbredelse af og sikring af kendskab til instruksen blandt personalet, der varetager tjeneste ved Region Hovedstadens ambulancer, akutlægebiler og øvrige specialkøretøjer.

Præhospitalt sundhedsfagligt personale, der varetager præhospital tjeneste for Region Hovedstaden har et selvstændigt ansvar for at sætte sig ind i nærværende vejledning og overholde den i det daglige virke.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag