Alt præhospitalt sundhedsfagligt personale med funktion på ambulancer i Region Hovedstaden.
Ambulanceassistenter skal være bekendt med indholdet i denne VIP.
Anvendes ved præhospitale patientforløb, hvor patientens mulighed for at blive indbragt med siddende sygetransport skal afklares.
Sundhedsfaglige visitatorer, 112
Akut dispatch
Dispatch, planlagt befordring
Vagtledere, akut dispatch og planlagt befordring
Vagtledere, 1813
Præhospitalt sundhedsfagligt personale: Præhospitale akutlæger, anæstesisygeplejersker, paramedicinere, ambulancebehandlere og lægeassistenter, der varetager præhospital tjeneste for Region Hovedstaden.
E-AKUT Solo: Siddende sygetransport med kortest mulig responstid, hvor patienten transporteres alene i køretøjet.
Borger, pårørende samt samarbejdspartnere skal inddrages i beslutningen omkring visitation til siddende transport.
Hvis det efter undersøgelse af borgeren kan konstateres, at der er behov for transport til hospital, men at der ikke er behov for præhospital monitorering eller behandling, samt at borgeren kan sidde, kan der bestilles siddende transport.
Borger, pårørende og samarbejdspartnere skal inddrages i og acceptere beslutningen. Hvis beslutningen ikke kan accepteres, skal ambulancepersonalet transportere borgeren til hospital i ambulancen.
Borgeren må ikke visiteres til siddende transport hvis ét eller flere af nedenstående kriterier er opfyldt:
Det faglige ansvar for vurderingen påhviler ambulancepersonalet.
Ambulancepersonale:
Bestilling af siddende transport foretages ved at kontakte vagtleder på 1813 på telefon ###TELEFON###, hvor følgende oplyses:
Ambulancepersonale melder IKKE patient til akutmodtagelsen. Denne opgave ligger hos vagtleder 1813.
1813-Vagtleder:
OBS: E-AKUT som bestilles af ambulancepersonale må kun disponeres til egne køretøjer. Der må ikke sendes taxa. Kun i særlige tilfælde om natten kan der sendes en taxa, hvis Region Hovedstadens egne køretøjer er optaget på andre opgaver, eller hvis serviceaftalen forventes overskredet med stor margen.
Beslutning om ændring af respons til siddende transport kræver en høj grad af situationsfornemmelse og desuden ambulancepersonalets fulde fokus på at borgeren er tilfreds og tryg med den løsning, som er fundet. Hvis der udtrykkes tvivl fra borger, pårørende, samarbejdspartnere eller andre, skal borgeren transporteres i ambulancen.
Borgeren skal inddrages omkring den forventede responstid. Der kan som udgangspunkt tilbydes responstid på enten 30 eller 60 min.
Borgeren skal informeres om at ambulancepersonalet har meldt ankomsten til hospitalet.
Borgeren skal vejledes i at ringe 112 hvis der opleves forværring eller nye symptomer, eller hvis den aftalte responstid bliver overskredet.
Delegation:
Ambulanceansvarlig overlæge i Akutberedskabet delegerer kompetencerne beskrevet i denne vejledning til ambulancebehandlere og paramedicinere, der varetager præhospital tjeneste for Region Hovedstaden.
Præhospital lægelig chef i Akutberedskabet delegerer kompetencerne beskrevet i denne vejledning til lægeassistenter og anæstesisygeplejersker, der varetager præhospital tjeneste for Region Hovedstaden.
Implementering:
Ambulanceansvarlig overlæge i Akutberedskabet er ansvarlig for udbredelse af og sikring af kendskab til instruksen i ambulanceberedskabet. Ambulanceleverandørerne er ansvarlige for den lokale implementering hos ambulancepersonalet.
Sektionsledere ved Ambulance og Køretøjer er ansvarlig for udbredelse af og sikring af kendskab til instruksen blandt personalet, der varetager tjeneste ved Region Hovedstadens ambulancer, akutlægebiler og øvrige specialkøretøjer.
Præhospitalt sundhedsfagligt personale, der varetager præhospital tjeneste for Region Hovedstaden har et selvstændigt ansvar for at sætte sig ind i nærværende vejledning og overholde den i det daglige virke.