At sikre:
Målgruppen er Region Hovedstadens ambulanceleverandører og medarbejdere i Enhed for Ambulance og Køretøjer, vagtledere på 1-1-2 AMK-Vagtcentralen samt præhospitalt sundhedsfagligt personale med funktion på ambulancer, akutlægebiler og specialkøretøjer i Region Hovedstaden. Derudover er målgruppen arrangører af events samt andre aktører, som ønsker tilkøb eller tilvejebringelse af præhospitale beredskaber til filmoptagelser uden deltagelse af patienter.
Anvendes ved henvendelser vedrørende tilkøb/tilvejebringelse af præhospitale enheder til events ved tilkøb/tilvejebringelse af ambulancer, akutlægebiler og udstyr til filmoptagelser m.v. uden deltagelse af patienter og ved indgåelse af samarbejdsaftaler med private ambulancefirmaer.
Event: Alle former for arrangementer såsom koncerter, sportsbegivenheder, hestevæddeløb, festivaler, politiske møder, træf og konferencer m.v.
Tilkøb: Når der erlægges betaling for præhospitalt beredskab.
Tilvejebringelse: Når præhospitalt beredskab, herunder køretøj, mandskab eller udstyr, stilles vederlagsfrit til rådighed for events eller filmoptagelser.
Filmoptagelse: Alle former for filmoptagelser, beregnet til spillefilm, musikvideoer og reklamefilm m.v. uden deltagelse af patienter.
Privat ambulancefirma: Privat firma, som tilbyder tilkøb af ambulancer m.v., der ikke er en del af Region Hovedstadens præhospitale beredskab.
Region Hovedstaden varetager det præhospitale beredskab jf. BEK 1264 af 09/11/2018 om ambulancer og uddannelse af ambulancepersonale m.v.
Regionens præhospitale beredskab styres af 1-1-2 AMK-Vagtcentralen. Ambulancer, akutlægebiler og specialkøretøjer disponeres fra 1-1-2 AMK-Vagtcentralen, og patienter meldes efter gældende visitationsretningslinjer til regionens hospitaler.
Arrangører af events, der ønsker at tilkøbe et særskilt præhospitalt beredskab, skal indgå særskilt aftale herom med Region Hovedstadens Akutberedskab. Ligeledes skal der indgås særskilt aftale med Akutberedskabet om tilkøb af præhospitalt køretøj til filmoptagelser uden deltagelse af patienter.
Akutberedskabet skal godkende tilvejebringelse af præhospitale beredskaber til events eller til filmoptagelser uden deltagelse af patienter.
Private ambulancefirmaer, som ikke er en del af regionens præhospitale beredskab, skal indgå samarbejdsaftale med Akutberedskabet forud for aftaleindgåelse med arrangører om at stille fx køretøj og mandskab til rådighed for en event, som kan indbefatte behov for akut indlæggelse. Private ambulancefirmaer skal endvidere være bekendt med regionens visitationsretningslinjer.
Regionens ambulanceleverandører må ikke anvende ambulancer og/eller uniformer med Region Hovedstadens logo og design til andre formål eller opgaver end opfyldelse af gældende kontrakt om ambulanceberedskab, med mindre Akutberedskabet skriftligt har godkendt dette.
Alle henvendelser vedrørende tilkøb af præhospitale beredskaber til events sendes til Akutberedskabet via e-mailadressen ###EMAIL### senest 45 dage før eventen skal finde sted. Akutberedskabet besvarer henvendelsen senest 14 dage efter modtagelsen.
Regionens ambulanceleverandører skal videresende alle henvendelser fra arrangører af events via e-mail til ###EMAIL###.
Alle aftaler om tilkøb af præhospitale beredskaber indgås direkte mellem arrangøren og Akutberedskabet. Kontraktsvilkår fastlægges med udgangspunkt i standardkontrakt jf. bilag 1.
Akutberedskabet indgår særskilt aftale med regionens ambulanceleverandører om tilkøb af præhospitale beredskaber i henhold til standardaftale jf. bilag 2.
Akutberedskabet skal godkende alle events, hvortil der ønskes tilvejebringelse af præhospitalt beredskab. Henvendelse skal ske senest 45 dage før eventen via e-mail til ###EMAIL###. Akutberedskabet besvarer henvendelsen senest 14 dage efter modtagelsen.
Den nærmere aftale om tilvejebringelse af præhospitale beredskaber til events indgås mellem arrangøren og regionens ambulanceleverandører.
Regionens ambulanceleverandører bærer ansvaret for udstyret i henhold til gældende kontrakter for ambulanceberedskab.
Ambulancepersonale og akutlæger har selvstændigt ansvar inden for eget kompetenceniveau i henhold til eksisterende vejledninger og instrukser. Den faglige reference for præhospitalt personale er AMK-lægen og i sidste ende ledelsen i Akutberedskabet.
Såfremt en arrangør har entreret med en læge uden om Region Hovedstadens Akutberedskab til en begivenhed, er lægen alene ansvarlig for behandling på stedet. Ambulancepersonale skal således ikke følge sundhedsfaglige eller andre anvisninger fra arrangementslægen eller andre under en event i forhold vedrørende prioritering af indsats, visitation og hastegrad af patienter, afklaring af faglige tvivlsspørgsmål eller andet. Alle disse henvendelser skal rettes til AMK-lægen.
Se VIP-vejledning:Lægefaglig rådgivning af præhospitalt personale, Fremgangsmåde ved
Hvis sundhedsfagligt personale, som ikke repræsenterer Akutberedskabet, er påbegyndt behandling af en patient, skal det præhospitale personale overtage ansvar for behandling ved ankomst og sikre, at dokumentation for gennemført behandling overdrages og journalføres.
Mødested, mødetidspunkt og kontaktperson hos arrangør er fastlagt i brev til leverandøren. Såfremt det tilkøbte beredskab forlader eventområdet, tilstræber 1-1-2 AMK-Vagtcentralen, at eventen dækkes af andre beredskaber.
Såfremt der er oprettet KST (kommandostade) på stedet, skal yderligere ambulancer rekvireres via KST. Dette oplyses i brevet til arrangør.
Såfremt der indsættes Indsatsleder Sundhed (ISL-SUND), ophører arrangementet med at være privat, og ISL-SUND overtager den samlede sundhedsfaglige ledelse på skadestedet.
Ambulancer fra private ambulancefirmaer er ikke en del af regionens præhospitale beredskab. Alle private ambulancefirmaer skal indgå samarbejdsaftale jf. bilag 3 med Akutberedskabet forud for aftaleindgåelse med arrangører om at stille fx køretøj og mandskab til rådighed for en event, som kan indbefatte behov for akut indlæggelse. Private ambulancefirmaer skal endvidere være bekendt med regionens visitationsretningslinjer.
Ved motorløb på bane med offentlig adgang skal der ud over en læge være en ambulance til stede. Ambulancen skal være indrettet og bemandet med ambulancepersonale, uddannet i henhold til BEK 1264 af 09/11/2018 om ambulancer og uddannelse af ambulancepersonale m.v.
Arrangører kan rette henvendelse vedrørende tilkøb af ambulance til Akutberedskabet via e-mailadressen ###EMAIL### senest 45 dage før arrangementet skal finde sted. Akutberedskabet besvarer henvendelsen skriftligt senest 14 dage efter modtagelsen.
Regionens ambulanceleverandører skal videresende alle henvendelser fra arrangører af motorløb på bane via e-mail til ###EMAIL###.
Alle aftaler om tilkøb af præhospitale beredskaber indgås direkte mellem arrangøren og Akutberedskabet. Kontraktsvilkår fastlægges med udgangspunkt i standardkontrakt jf. bilag 1.
Akutberedskabet indgår særskilt aftale med regionens ambulanceleverandører om tilkøb af præhospitale beredskaber i henhold til standardaftale jf. bilag 2.
Såfremt arrangøren ikke benytter et præhospitalt beredskab, men et privat ambulancefirma, skal det forud for løbets afholdelse sikres, at det private ambulancefirma har indgået samarbejdsaftale jf. bilag 3 med Akutberedskabet, at ambulancen er indrettet i henhold til gældende regler, og at mandskabet opfylder uddannelseskravene og er bekendt med regionens visitationsregler. Ansvaret herfor påhviler det private ambulancefirma.
Alle henvendelser vedrørende tilkøb af præhospitale beredskaber til filmoptagelser uden deltagelse af patienter sendes til Akutberedskabet via e-mail ###EMAIL### senest 45 dage før filmoptagelsen skal finde sted. Akutberedskabet besvarer henvendelsen senest 14 dage efter modtagelsen.
Alle aftaler om tilkøb af præhospitalt beredskab indgås direkte mellem arrangøren og Akutberedskabet.
Akutberedskabet indgår særskilt aftale med regionens ambulanceleverandører om tilkøb af præhospitalt beredskab henhold til standardaftale jf. bilag 2.
Akutberedskabet skal godkende alle henvendelser om tilvejebringelse af præhospitale beredskaber til filmoptagelser. Henvendelse skal ske senest 45 dage før filmoptagelsen via e-mail til ###EMAIL###. Akutberedskabet besvarer henvendelsen senest 14 dage efter modtagelsen.
Den nærmere aftale om tilvejebringelse af præhospitale beredskaber til filmoptagelser uden deltagelse af patienter indgås mellem arrangøren og regionens ambulanceleverandører.
Regionens ambulanceleverandører bærer ansvaret for udstyret i henhold til gældende kontrakter for ambulanceberedskab.
Enhedschef for Ambulance og Køretøjer har ansvaret for udarbejdelse og vedligeholdelse af denne instruks.
Sektionsledere ved 112 Præhospital Akutmedicin er ansvarlig for udbredelse af og sikring af kendskab til vejledningen blandt akutlægebils-/ og specialkøretøjspersonalet samt vagtledere på 1-1-2 AMK-Vagtcentralen.
Ambulanceansvarlig overlæge i Akutberedskabet er ansvarlig for udbredelse af og sikring af kendskab til instruksen blandt medarbejdere i Enhed for Ambulance og Køretøjer og blandt ambulancepersonalet, og ambulanceleverandørerne medvirker til den lokale implementering hos ambulancepersonalet.
Ambulancepersonale og akutlægebils-/ og specialkøretøjspersonale har ansvar for at sætte sig ind i nærværende vejledning og overholde den i det daglige virke.
VIP Lægefaglig rådgivning af præhospitalt personale, Fremgangsmåde ved
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=203742 (Bekendtgørelse nr. 1264 af 09/11/2018 om ambulancer og uddannelse af ambulancepersonale m.v.)
https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=201549 (Bekendtgørelse om afholdelse af motorløb på bane)
Bilag 1 Standardkontrakt eventberedskaber arrangør.doc
Bilag 2 Standardbrev aftale leverandør.docx