Tavshedspligt og videregivelse af patienters helbredsoplysninger på det præhospitale område i Region Hovedstaden

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 

Formål

Formålet med denne vejledning er at oplyse medarbejdere på det præhospitale område i Region Hovedstaden om gældende regler om tavshedspligt og udveksling af patienters helbredsoplysninger, herunder i hvilke situationer eksterne samarbejdspartnere har mulighed for at få videregivet informationer, samt hvornår personalet kan kontakte politiet med henblik på at videregive informationer, som medarbejderen er kommet i besiddelse af. 

Tilbage til top


Målgrupper og anvendelsesområde

Ledelse og medarbejdere i Region Hovedstadens Akutberedskab, herunder akutlægebilerne, og regionens ambulanceleverandører samt taxa-chauffører ved akutte hjemmebesøg. 

Tilbage til top


Definitioner

Tavshedspligt: Patienter har krav på, at sundhedspersoner iagttager tavshed om, hvad de under udøvelsen af deres erhverv erfarer eller får formodning om angående helbredsforhold, øvrige rent private forhold samt andre fortrolige oplysninger jf. Sundhedsloven.

Helbredsforhold: Oplysninger om patientens tidligere, nuværende og fremtidige fysiske og psykiske tilstand herunder om en persons kontakt med sundhedsvæsenet. 

Tilbage til top


Fremgangsmåde

1. Tavshedspligt

Al personale i Akutberedskabet og i ambulancetjenesten har tavshedspligt og har som primær opgave at hjælpe ved akut sygdom og tilskadekomst. Sundhedspersonale kan som udgangspunkt ikke videregive patienters helbredsoplysninger uden patientens samtykke og kan aldrig pålægges at videregive helbredsoplysninger til fx politiet. Sundhedspersonale kan dog pålægges at videregive helbredsoplysninger såfremt de stævnes og indkaldes som vidne i retten.

2. Videregivelse af helbredsoplysninger til andre formål end behandling, fx til politi

Administrationen håndterer til daglig alle henvendelser indenfor tavshedspligten fra politi og andre myndigheder, der ønsker oplysninger om en patient eller præhospitalt personale.

Såfremt en myndighed efterspørger oplysninger indenfor tavshedspligten, skal de henvises til at sende en mail til Akutberedskabets sikrede hovedpostkasse: ###EMAIL###.

Ved hastesager kontaktes AMK-lægen, der drøfter sagen med pågældende Enhedschef. I fællesskab træffes beslutning om evt. videregivelse af helbredsoplysninger. Såfremt der videregives oplysninger, skal den relevante enhedschef og direktion orienteres herom.

Oplysninger sendes som udgangspunkt fra Akutberedskabet hovedpostkasse. Alternativt i weekend/helligdage sendes fra AMK-postkassen: ###EMAIL### og aldrig fra en navngiven medarbejders mail.

I tilfælde, hvor helbredsoplysninger er videregivet til andre formål end behandling, skal patienten som udgangspunkt snarest efter orienteres om videregivelse og formålet hermed.

Regler for videregivelse af oplysninger

Som udgangspunkt må der ikke videregives helbreds- eller øvrige oplysninger til andre formål end behandling uden patientens samtykke. Der må aldrig udleveres flere oplysninger, end det er nødvendigt i henhold til formålet med videregivelsen.

Sundhedsfagligt personale skal altid forsøge at indhente patientens samtykke inden videregivelse af oplysninger, medmindre der foreligger helt særlige grunde til at undlade det. Disse er beskrevet i Sundhedsloven: 

2.1 Dokumentation

Videregivelse af helbredsoplysninger skal dokumenteres henholdsvis i Workzone i Administrationen, Logis-CAD på 1-1-2 AMK-Vagtcentralen eller i den præhospitale patientjournal for mandskab med funktion på ambulancer og akutlægebiler.

3. Fravalg af videregivelse af helbredsoplysninger

Hvis patienten mundtligt eller skriftligt frabeder sig, at der bliver videregivet helbredsoplysninger fra elektroniske systemer, skal det dokumenteres og journaliseres. 

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Ledelsen i Akutberedskabet samt ledelserne ved regionens ambulanceleverandører og taxa-selskab, der har kontrakt på de akutte hjemmebesøg, er ansvarlige for at implementere denne vejledning.

Medarbejderne på det præhospitale område er ansvarlige for at følge vejledningen. 

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Lovgivning:

Regional vejledning:

Præhospitale vejledninger:

Tilbage til top


Bilag

Ingen 

Tilbage til top