Underretningspligt og skærpet underretningspligt er lavet for at hjælpe børn og familier, der har problemer, de ikke selv kan løse. Denne instruks beskriver personalets ansvar og procedure for underretning.
Alt præhospitalt sundhedsfagligt personale med funktion på ambulancer, akutlægebiler, specialkøretøjer og ansatte ved Region Hovedstadens Akutberedskab.
Ambulanceassistenter skal være bekendt med indholdet i denne VIP.
Præhospitalt sundhedsfagligt personale: Præhospitale akutlæger, 1813-læger, anæstesisygeplejersker, paramedicinere, ambulancebehandlere og lægeassistenter, der varetager præhospital tjeneste for Region Hovedstaden.
Lægeassistent: Ambulancebehandler eller paramediciner med særlig kompetence som assistent for præhospital akutlæge.
Skærpet underretningspligt: En pligt for fagpersoner, herunder sundhedspersonale, til at være særlig opmærksomme på børn og unge, der mistrives, og indberette det til de sociale myndigheder.
Der er tale om erkendt eller begrundet mistanke om omsorgssvigt/overgreb i følgende tilfælde:
Fysiske overgreb
Vanrøgt/omsorgssvigt
Psykisk omsorgssvigt
Alle borgere har underretningspligt. Underretningspligt vil sige, at ved mistanke om, at et barn mistrives, skal det meldes til de sociale myndigheder. Mistrivsel kan fx skyldes, at barnet har været udsat for vold, omsorgssvigt, eller at der er mistanke om, at barnet har været udsat for seksuelt misbrug.
Folk, der arbejder professionelt med børn og unge, herunder sundhedspersonale på det præhospitale område, har skærpet underretningspligt. Det betyder, at hvis man oplever, at et barn har behov for særlig støtte eller har været udsat for psykisk eller fysisk vold eller andre overgreb, har man pligt til at underrette myndighederne. Det gælder også, selvom man er i tvivl.
Hvis personale på det præhospitale område (fx sundhedsfagligt personale på 112, Akuttelefonen 1813 eller ambulancepersonale) får kendskab til forhold, der giver formodning om, at et barn eller en ung under 18 år er udsat for vold eller anden form for omsorgssvigt, skal personalet forsøge at indhente så mange oplysninger som muligt, herunder cpr-nummer og adresse på vedkommende.
Vagtleder 1-1-2 AMK-Vagtcentralen informeres om situationen og noterer hændelsen i C3 med sag / hændelses-nummer, dato, klokkeslæt og initialer på den sundhedsfaglige visitator – samt evt. øvrige relevante oplysninger. Hvis underretningen foretages af ambulancepersonale eller akutlæge, noteres ligeledes navnet på beredskabet.
De sociale myndigheder i den pågældende kommune kontaktes ved at vælge den relevante kommune på borger.dk: https://www.borger.dk/familie-og-boern/Udsatte -boern-og-unge/Boern-i-mistrivsel. Kommunen kan kontaktes digitalt, med en blanket, ved brev, e-mail, telefonopkald eller ved personligt fremmøde. Nærmere anvisninger kan ses ved at trykke på linket.
Den sundhedsperson som foretager underretningen dokumenterer dette i PPJ (ambulancepersonale/akutlæge) eller i LogisCad (personale på 1-1-2 eller Akuttelefonen 1813). Klokkeslæt, navn og telefonnummer på modtager noteres. Derudover noteres evt. aftaler, der er indgået med den sociale døgnvagt og evt. vagtleder.
Hvis situationen opleves som hastende skal de relevante kommunale sociale instanser kontaktes telefonisk – VL 112 resp 1813 evt Politiet fremskaffer det relevante telefonnummer
Hvis barnet/den unge indbringes til børne-unge akutmodtagelse informeres modtagende læge om situationen og det aftales, hvem der foretager underretningen. Det er vigtigt at understrege overfor den modtagende børnelæge, hvis der er andre børn/unge i familien, som mistænkes for omsorgssvigt
Ambulanceansvarlig overlæge i Akutberedskabet er ansvarlig for udbredelse af og sikring af kendskab til instruksen i ambulanceberedskabet. Ambulanceleverandørerne er ansvarlige for den lokale implementering hos ambulancepersonalet.
Sektionsledere ved 1-1-2 Præhospital Akutmedicin er ansvarlig for udbredelse af og sikring af kendskab til instruksen blandt personalet, der varetager tjeneste ved akutlægebiler og øvrige specialkøretøjer.
Præhospitalt sundhedsfagligt personale, der varetager præhospital tjeneste for Region Hovedstaden har et selvstændigt ansvar for at sætte sig ind i nærværende vejledning og overholde den i det daglige virke.
Serviceloven § 49 a og § 153
Sundhedsstyrelsens vejledning fra 2011: https://www.sst.dk/~/media/6770049FEA8442DA8409E5127ABCAD24.ashx
Pjece fra Servicestyrelsen Dialog om tidlig indsats_Servicestyrelsen.pdf