Vejledningens formål er at sikre det præhospitale personales sikkerhed bedst muligt i forbindelse med disponering til Kode Rød-/Stand by-/Sikkerhedshændelser.
Generelt skal sikkerhedsforhold i forbindelse med opgaveløsning altid vurderes af såvel Regionens Vagtcentral som disponerede præhospitale enheder. Ved de fleste opgaver vil der ikke være behov for specielle sikkerhedsmæssige foranstaltninger udover de forholdsregler, der altid gælder for sikkerhed i forbindelse med udrykningskørsel og færden på et skadested.
Nærværende vejledning angiver hvilke specifikke situationer, der kræver skærpet opmærksomhed og hvilke særlige sikkerhedsmæssige foranstaltninger, der skal træffes i forbindelse med disponering og fremkørsel til disse.
Alt præhospitalt personale med funktion ved ambulancer, akutlægebiler, Psykiatrisk Akutberedskab, TEMS samt Regionens Vagtcentral i Region Hovedstaden.
Vejledningen anvendes, når præhospitale enheder disponeres til Kode Rød-hændelser og/eller standby-hændelser for Politiet
ALB: Akutlægebil
Default SKS: Prædefinerede skadestedssæt der følger de 12 politikredse, hvor indsatslederne kan kommunikere med hinanden. Regionens Vagtcentral lytter også med på disse.
ISL-SUND: Sundhedsberedskabets indsatsleder. Kan midlertidigt varetages af ikke ISL-uddannet ALB-læge indtil ISL-uddannet ankommer. I givet fald vil denne ikke tilkendegive sig som ISL SUND på SINE-netværket.
ISL-POLITI: Politiets indsatsleder, benævnes også LIMA.
ISL-BRAND: Redningsberedskabets indsatsleder.
KODE RØD: Benævnelse ved potentielt eller erkendt farlige skadesteder indtil Politiet er fremme OG har erklæret skadestedet for sikkert at arbejde i.
KONTAKTPUNKT: Punkt hvor præhospitale ressourcer (efter at være blevet kaldt frem fra opmarch) møder Politiet. Kontaktpunktet og hvilke ressourcer der må komme frem fastsættes af Politiet.
OPMARCH: En adresse defineret af dispatcher/VL1-1-2/AMK-læge ved farlige skadesteder. (Eks. Kode Rød)
Fastsættes i behørig afstand fra skadestedet, hvor præhospitale ressourcer kan afvente indtil skadestedet er sikret af Politiet. Afstanden mellem opmarch og skadestedet skal være på 1-2 minutters kørsel. Kørevej til opmarch bør angives så disponerede ressourcer ikke krydser skadestedet på vejen. Der kan fastsættes flere opmarchpunkter, hvis det rent geografisk giver mening ud fra de disponerede ressourcer og skadestedets størrelse og omfang.
SA: Assistancesæt – tværsektorielle talegrupper på SINE-netværket. Disse talegrupper benyttes primært af præhospitale enheder til eskortekørsel. Enkelte nærmere definerede talegrupper kan benyttes under SIKS-hændelser. Regionens Vagtcentral kender til disse og vil blive orienteret hvis disse tages i brug.
Sikkerhedshændelse: En hændelse kan betragtes som en sikkerhedshændelse, når en anmeldelse omhandler f.eks.:
En sikkerhedshændelse vil typisk være uvarslet og præget af stor kompleksitet og kan kræve indsættelse af specialkompetencer. På baggrund af den tilgængelige information beslutter politiets vagtcentral, om en hændelse skal betragtes som en sikkerhedshændelse, og formidler i givet fald beslutningen videre til de øvrige beredskabsaktører, herunder Regionens Vagtcentral.
Hændelser af mindre karakter som fx KODE RØD med få tilskadekomne, eller STAND BY Politi vil typisk ikke blive klassificeret som sikkerhedshændelser af Politiets Vagtcentral og respons følger her Dansk Index og nærværende VIP.
SIKS: Særlig Indsats i Kritisk Situation. Nærmere defineret samarbejdsform mellem Politi, Sund og Redningsberedskab beregnet til større hændelser, hvor skadested ikke umiddelbart kan erklæres sikkert. TEMS vil være Sund’s primære ressource til dette.
SKS: Skadestedssæt – tværsektorielle talegrupper på SINE-netværket
STANDBY: En assistanceopgave rekvireret af anden myndighed.
TEMS: Tactical Emergency Medical Service. ALB-team uddannet og udstyret til at færdes på skade- / gerningssted under politiets beskyttelse. Underlagt politiets ledelse, når disponeret til en hændelse. Kan aldrig samtidig være ISL SUND. TEMS kan arbejde i områder der jf. REFIL benævnes gul zone. TEMS er en døgnbemandet, operativ enhed, som er vagtsat på en af Region Hovedstadens Akutlægebiler. Mandskabet er kørende i en almindelig akutlægebil og disponeres på lige vilkår med øvrige akutlægeressourcer.
Flowchart ”sikkerhed på skadested – disponering til potentielt farligt skadested” følges (bilag 1).
Overordnet fremgangsmåde:
Regionens Vagtcentral (AMK-læge/Vagtleder 1-1-2) har ledelsen af opgaven indtil ISL SUND eller først ankomne akutlæge er fremme ved hændelsen.
Efter ankomst til hændelsen (eller under fremkørsel efter konkret aftale med AMK-læge), ligger beslutningskompetencen hos ISL SUND/ALB/TEMS i samarbejde med den øvrige indsatsledelse.
TEMS underlægges ISL POLITI og kan ved behov for ISL SUND ikke fungere som denne.
Alt personale har et selvstændigt ansvar for at vurdere egne sikkerhedsforhold. Såfremt præhospitalt personale uforvarende kommer i et fareområde, skal de umiddelbart træffe nødvendige foranstaltninger for at tilgodese egen sikkerhed, herunder tilbagetrækning til sikkert område. Regionens Vagtcentral skal straks orienteres herom mhp. kontakt til indsatsledelsen og evt. politiets vagtcentral.
Enhedscheferne for Enhed for Ambulance og Køretøjer og Vagtcentralen i Region Hovedstaden har ansvaret for udarbejdelse og vedligeholdelse af denne vejledning/instruks.
Alt præhospitalt personale ved ambulancetjenester, akutlægebiler, Psykiatrisk Akutberedskab og TEMS samt Vagtcentralen i Region Hovedstaden har ansvar for at sætte sig ind i nærværende vejledning og overholde den i dagligt virke.
Retningslinjer for indsatsledelse (REFIL), Beredskabsstyrelsen 2017