Målgrupper og anvendelsesområde
Ledere og medarbejdere på Akuttelefonen 1813 og 1-1-2 Vagtcentralen.
Tilbage til top
Definitioner
SFV: Sundhedsfaglig visitator
CAD3: Computer visitations samt disponerings redskab.
CVI: Central visitationen
Dispatcher: Disponerings ansvarlig medarbejder
ST: Sygetransport
Tilbage til top
Fremgangsmåde
Akuttelefonen 1813
Akuttelefonen 1813 varetager akutte, almenmedicinske problemstillinger, som ikke kan vente til egen læges normale åbningstid. I de tilfælde, hvor borgeren ud fra en sundhedsfaglig vurdering skal tilses af en læge, skal dette som hovedregel finde sted på en akutmodtagelse eller akutklinik.
Reglement for Befordring til hospital
Akutberedskabet har adgang til at bestille siddende kørsler på følgende hospitaler:
-
Rigshospitalet
- Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler
- Bornholm
- Herlev
- Gentofte
- Nordsjælland
- Psykiatrien
Befordring til og fra sygehus (Somatik samt Psykiatri, gældende for hele døgnet)
- Patienter har ret til befordring med ambulance eller særlig sygetransport til sygehus, hvis patientens tilstand gør det nødvendigt.
- Patienter har ret til siddende befordring eller befordringsgodtgørelse til behandling på hospital, hvis patienten opfylder én af følgende betingelser:
- Modtager folke- eller førtidspension.
- Ifm. udskrivelse fra hospital, bliver indkaldt til ambulant efterbehandling og patientens tilstand udelukker brug af offentlige transportmidler.
- Er indlagt til behandling en del af døgnet og patientens tilstand udelukker brug af offentlige transportmidler.
- Bliver hjemsendt af hospital på weekend, kort ferie mv. og patientens tilstand udelukker brug af offentlige transportmidler.
Godtgørelse efter 1) er betinget af, at udgiften med billigste, forsvarlige transportmiddel tur/retur overstiger kr. 25. Godtgørelse efter 2) - 4) er betinget af, at udgiften overstiger kr. 60.
- Patienter har endvidere ret til befordring eller befordringsgodtgørelse:
- hvis afstanden til eller fra hospitalet, hvor den nødvendige behandling kan finde sted, overstiger 50 km
- Ledsagere har ret til befordring eller befordringsgodtgørelse, hvis patienten opfylder betingelserne og ledsagelse er nødvendig på grund af patientens alder eller helbred.
Vagtcentralen
Vagtcentralen varetager primært akutte og livstruende problemstillinger, hvor der er behov for akut behandling og transport af patienten med ambulance. I få tilfælde er situationen ikke så akut, at der vurderes behov for ambulancetransport, og der kan derfor visiteres en siddende befordring ind til hospitalet.
Rekvirering af Siddende transport for 112 – Respons E
Hvis et 112 opkald visiteres til en siddende transport, ind til et hospital:
- Opmærksomhedspunkt: Når bestillingen er gemt, autodisponeres den, dvs. den tildeles et køretøj hurtigt og Dispatch har ikke mulighed for at se at denne tur er bestilt af 112.
- HUSK derfor at gå til Dispatch og fortæl om turen.
- HUSK at kontakt relevant CVI og meld patienten til hospitalet.
Se bilag for nærmere gennemgang.
Akuttelefonen 1813
Akuttelefonen 1813 varetager akutte, almenmedicinske problemstillinger, som ikke kan vente til egen læges normale åbningstid. I de tilfælde, hvor borgeren ud fra en sundhedsfaglig vurdering skal tilses af en læge, skal dette som hovedregel finde sted på en akutmodtagelse eller akutklinik.
Rekvirering af siddende befordring - Respons: CVI og AMAKSID
I. Siddende transport i forbindelse med indlæggelse
II. Siddende transport i forbindelse med visitering til Behandlerspor sygdom samt skade.
Siddende kørsel i forbindelse med indlæggelse - Respons: CVI
Siddende transport i forbindelse med visitering til Behandlerspor - Respons: AMAKSID
Særligt for SFV/ Læge
- SFV/ Læge visiterer som vanligt efter de gældende retningslinjer.
- Hvis patienten vurderes til at skulle tilses i fx behandlerspor Sygdom/Skade, og ikke kan befordre sig selv, og indgår under ovenstående retningslinjer, kan befordring via siddende transport vælges.
- Visitationsguide 1813 anvendes, relevante journalfelter udfyldes (normal dokumentation).
- Hvis der er indikation for siddende transport:
- Vælges Responsplan: AMAKSID
- Herunder vælges hvilket hospital patienten skal transporteres til.
- Efterfølgende åbnes opgavevinduet via køretøjer/Patienter
- Opmærksomhed på at ved siddende transport, skal patienten kunne gå med støtte/køres i kørestol, mv., samt afvente afhentning inden for 90 minutter.
- Det er her vigtigt, i opgavevinduet, at gennemgå afhentning, afsætningssted, særlige krav og aftalt tidspunkt inden der trykkes GEM i opgavefeltet. Idet det har betydning for hvilken vogn der køres til patienten (alm. Bil eller liftvogn osv.)
- Opmærksomhedspunkt: når bestillingen er gemt, autodisponeres den, dvs. den tildeles en bil hurtigt og Dispatch har ikke altid mulighed for at se, at denne tur er bestilt af 1813.
- Ved tvivl om denne er korrekt bestilt – kontakt Dispatch SID.
- Se i øvrigt vejledning.
Særligt for (SID/ST) – Dispatcher
- Opaven vises i Gant, under funktionsområde: Siddende transport.
- Modtage hospital fremgår ikke af bookningen, højre klik på opgaven, vælg rediger opgaven, i planlægningsvinduet trykkes på knappen journal. Planlagt modtagehospital fremgår i boksen: PLAN. Modtage hospital skrives i relevant rubrik og opgaven gemmes.
- Når opgaven er bestilt disponeres den til relevant vogn til at håndtere opgaven.
- Når en bestilling er sket via 1813 (AMAKSID) vil akutmodtagelsen få automatisk besked, ved bestilling via 1-1-2 skal CVI kontaktes af SFV.
Tilbage til top
Ansvar og organisering
Enhedsledelsen i vagtcentralen er ansvarlig for indhold og implementering af vejledningen.
Medarbejderne er ansvarlige for at følge vejledningens indhold.
Tilbage til top
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Visitationsmuligheder samt responsknapper i Logis-CAD for Akuttelefonen 1813, Forklaring af
Tilbage til top
Bilag
Bilag 1 Visitation og bestilling af siddende transport 1813 og 1-1-2.docx
Tilbage til top