Patientidentifikation ved telefonvisitation og hjemmebesøg

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

At sikre, at patienterne identificeres korrekt ved telefonkontakt og, at den rette patient tilses i forbindelse med hjemmebesøg

Tilbage til top


Målgrupper og anvendelsesområde

Vejledningen omfatter alt personale med telefonkontakt på Akuttelefonen 1813 samt udekørende læger.

Tilbage til top


Definitioner

Børn: defineres som personer under 18 år, dog er barnet juridisk set voksen og selvbestemmende ved det fyldte 15 år.

CPR: Personnummer

Personligt kendskab til og identifikation af person: Kan angives af person, som kan oplyse patientens for-efternavn samt evt fødselsdato og eller adresse. Det kan feks være pårørende, nabo, m.fl.

Tilbage til top


Fremgangsmåde

På 1813 vagtcentralen:

Når en borger kontakter 1813 skal CPR nummer tastes på den borger det handler om.

Den Sundhedsfaglige visitator skal validerer navn og CPR nummer ved samtalens begyndelse.

Hvis borgeren ikke taster CPR nummer vil den Sundhedsfaglige visitator gør dette.

 

Habile patienter:

Lægen skal foretage identifikation ved hvert besøg og inden undersøgelse / behandling, ved at patienten oplyser fulde navn og CPR nummer.

 

Identificerbare inhabile patienter:

Patienten kan ikke sikkert angive egen identitet. Patienten identificeres ved hjælp af andre f.eks forældre, pårørende, andre med et personligt kendskab til patienten eller sikker billedidentifikation med CPR nummer anført.

Kontrol af patientidentitet i forbindelse med patientrettede procedure

Forud for igangsættelse af undersøgelse og klinisk aktivitet skal det kontrolleres, at der er tale om den rette patient.

Kontrollen udføres ved, at patienten selv oplyser fulde navn og CPR nummer.

Hvis patienten ikke kan medvirke, udføres kontrollen ved, at pårørende elle anden der kender patienten, identificerer patienten med fulde navn og CPR nummer.

Oplysning om navn og CPR nummer sammenholdes altid med medfølgende henvisning / journal.

 

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Enhedschefen for Akuttelefonen 1813 er ansvarlig for udbredelse og sikring af kendskab til VIP`en hos enhedsledelsen for Akuttelefonen 1813.

Sektionslederne ved Akuttelefonen 1813 er ansvarlige for udbredelse og sikring af kendskab til VIP`en blandt læger, sundhedsfaglige visitatorer og vagtledere ved Akuttelefonen 1813.

Læger, sundhedsfaglige visitatorer og vagtledere ved Akuttelefonen 1813 har et selvstændigt ansvar for at sætte sig ind i nærværende VIP og overholde den i det daglige virke.

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Tværregionale dokumenter

Tilbage til top


Bilag

 

Tilbage til top