Overløb, Håndtering af 1-1-2 opkald der går i

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

At sikre opkald til 1-1-2, der går i overløb, håndteres på samme måde hver gang.  

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Sundhedsfaglige visitatorer ved 1-1-2, vagtledere 1-1-2, AMK-læge og dispatch ansat ved Region Hovedstadens Vagtcentral, og anvendes ved overløb af opkald til 1-1-2.

Tilbage til top

Definitioner

APT: Akut Patient Transport

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Opkald til 1-1-2 besvares altid primært af en Sundhedsfaglig Visitator (SFV). Såfremt alle SFV er optaget går kaldet videre til Akut Patient Transpont (APT), hvor det besvares prioriteret af en APT-SFV eller en APT-medarbejder. Udenfor APTs driftstid eller såfremt APT også er optaget går kaldet videre til TQ-funktionen (The Queue).

I tilfælde hvor et 1-1-2 opkald besvares af en ikke-SFV uddannet følges følgende fremgangsmåde:

  1. Opkald besvares med ”Du er stillet igennem til Regionens Vagtcentral. Der er ingen ledige sundhedsfaglige, men jeg sender nu ambulance afsted til dig”
  2. Der oprettes A0 respons
  3. Adressen verificeres
  4. ”Hvis det er muligt inden ambulancen er fremme vil en sundhedsfaglig ringe tilbage”
  5. Opkaldet afsluttes.

Såfremt der ved overdragelse fra Alarmcentralen er tale om hjertestop eller blokeret luftvej skal den ikke-SFV uddannede omgående kontakte VL1-1-2, som vil frigøre en SFV til at overtage opkaldet.

 

Arbejdsgang for HBR Alarmcentral

Når et sundhedsfagligt 1-1-2 opkald kommer igennem til HBR alarmcentral vurderes det af alarmoperatøren om opkaldet er Ikke akut eller Livstruende.

Ved livstruende er understående procedure gældende:

Livstruende Her holder alarmoperatøren fra HBR indringer på linjen og vedholder indringer i konferenceopkaldet indtil der er en linje ledig i SFV telefonloopet. Alarmoperatøren opstarter lægmands HLR/førstehjælp og vejleder mens de forsøger, via konferenceopkald, at skabe kontakt til 1-1-2 Vagtcentral. Hændelsen opdateres med ”Ingen kontakt til AMK” – samtidig bliver der ringet til vagtleder 112 med information om alvor og prioritering med henblik på afsendelse af et A respons.

Der er to fremgangsmåder ved livstruende opkald:

  1. Første ledige SFV trykker sig på ”Efterbehandling” med henblik på at overtage konferenceopkaldet fra HBR Alarmcentral med henblik på at udføre den sundhedsfaglige vurdering/førstehjælp. Her er det nødvendigt, at der foregår en dialog mellem vagtleder 112 og HBR, hvis der er behov for at HBR afslutter opkaldet for at SFV kan ringe op.
  2. Første ledige SFV trykker sig klar og modtager første opkald, som hænger i telefonloopet velvidende, at det ikke altid vil være det livstruede opkald, der kommer igennem først.

Ved ikke akut er understående procedure gældende:

Ikke akut forsøger alarmoperatøren at skabe kontakt via konferenceopkald med 1-1-2 Vagtcentralen x 2 af 25 sekunder, hvor det ved første anmodning efter de 25 sekunder tæller opkaldet som et mistet på wallboardet i 1-1-2 Vagtcentralen. Alarmoperatøren har stadig indringer med på linjen, herefter forsøges endnu en omstilling á 25 sekunder for at skabe kontakt.

Hvis der ikke skabes kontakt, vil blanketten/hændelsen blive opdateret med ”Ingen kontakt til AMK”.  Første ledige SFV ringer herefter op til pågældende indringer.

Arbejdsgang for Rigspolitiets Alarmcentraler Øst og Vest

Når et sundhedsfagligt 1-1-2 opkald kommer igennem fra Rigspolitiets Alarmcentraler Øst og Vest er proceduren følgende ved sundhedsfaglige kald:

  1. 112 operatøren fastslår hvor i landet der er behov for hjælp ved at finde en valid adresse. Når adressen er fastslået, vil systemets Regionsknap være aktiv og automatisk ringe op til den AMK vagtcentral via et konferenceopkald, som har det sundhedsmæssige ansvar på den pågældende adresse.
  2. Hurtigst muligt i opkaldet, vil 112 operatøren ringe til AMK via regionsknappen, så den sundhedsfaglige medarbejder, kan drage nytte af oplysninger fra indringer inden de får overdraget kaldet.
  3. Når 112 operatøren har fået de oplysninger der er nødvendige for kunne alarmere de myndigheder der skal rykke ud, overdrages kaldet til AMK ved at angive adressen for hændelsen og afslutte med ”Værsågod”. En elektronisk blanket sendes ligeledes afsted til AMK og de øvrige myndigheder, for hvem kaldet kan være relevant.
  4. Hvis der ikke kan etableres kontakt til AMK vil regionsknappen skifte farve til rød. Herefter trykker 112 operatøren to gange på knappen for at ringe op igen.
    1. Skabes der heller ikke kontakt anden gang, er aftalen med regionerne, at 112 operatøren fortæller, indringer at der bliver sendt en ambulance og at de skal lægge på og sørge for at telefonen er ledig, så AMK kan ringe dem op. Herefter sender 112 operatøren en SEND2 til AMK med teksten: ”Ingen kontakt til AMK” og kort beskrivelse af hvad der sker på stedet. Så kan den tekniske disponent afsende en ambulance til adressen og sørge for at en sundhedsfaglig medarbejder ringer anmelderen op hurtigst muligt. 
    2. Under hele forløbet, vil 112 operatøren rådgive indringer i at give lægmands førstehjælp, hvis det er nødvendigt. Ved alvorlige hændelser og hvis driften på 112 tillader det, vil 112 operatøren nogle gange prøve at etablere kontakt til AMK flere gange end to. Det kan i visse tilfælde være den hurtigste måde at få kontakt og samtidig kan de blive i røret hos borgeren og hjælpe med lægmands- og psykisk førstehjælp.
  5. Hvis det er nødvendigt for andre myndigheder (brandvæsen og politi), vil 112 operatøren gøre opmærksom på, at 112 lytter med og derefter videresende vigtige oplysninger ved hjælp af SEND2. Det vil vise sig som beskeder der er koblet til den oprindelige sending og sendes til alle beredskaber, der er på vej til stedet.

Arbejdsgang i vagtcentralen

Vagtleder 1-1-2 opgave:

  • Ved overløb kontakter HBR Vagtleder 112 for at oplyse, at de ikke kan afgive et konferencekald. Vagtleder 112 skal spørge til hvad sagen handler om med henblik på prioritering.
  • Ved tvivl om prioritet konfereres med AMK-læge.
  • Når prioriterede opkald kommer ind fra HBR til VL112 afgiver VL112 A-respons og samtidig påføres adresse på rød seddel.
  • Vagtleder 112 danner sig overblik over hvilken SFV, der kan afslutte sit opkald. SFV tager herefter tage det kritiske/prioriterede konferencekald.
    • Rød seddel med adresse afleveres til SFV
    • SFV har mulighed for at afvise i så fald skal VL112 gå videre til anden SFV.
  • Når rød seddel er afleveret, bedes HBR om at afslutte opkaldet, så SFV kan ringe op.
  • Hvis vagtleder er forhindret i at overvåge de ventende blanketter, udpeger vagtleder den i driften, der i vagtleders fravær, skal overvåge de ventende blanketter, og iværksætte ovenstående.

Sundhedsfaglig visitator opgave:

  • SFV som modtager rød seddel trykker sig hurtigst muligt på ”Efterbehandling” og ringer op
  • SFV har mulighed for at afvise. I så fald skal VL112 gå videre til anden SFV.
  • For at flere SFV ikke kontakter samme borger, trykkes altid ”Vurder”, når der arbejdes med en hændelse.
  • SFV skal være opmærksom på, at der i udgangspunktet skal være to grønne ledige agenter. Hvis ikke der er to ledige SFV, skal SFV minimere efterbehandlingstid.
  • SFV trykker sig klar efter opkald, og første ledige SFV ringer tilbage til den nederst stående ventende hændelse (ældste).

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Enhedschefen for Vagtcentralen er ansvarlig for udbredelse og sikring af kendskab til vejledningen.

Sektionslederne ved Vagtcentralen er ansvarlige for udbredelse og sikring af kendskab til vejledningen ved sundhedsfaglige visitatorer 1-1-2,  vagtledere ved 1-1-2, dispatch og AMK-læge.

Sundhedsfaglige visitatorer, vagtledere, dispatch og AMK-læge ansat ved Vagtcentralen har et selvstændigt ansvar for at sætte sig ind i nærværende vejledning og overholde den i det daglige virke.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag