Målgrupper og anvendelsesområde
Medarbejdere på Akuttelefonen 1813. Instruksen anvendes i forbindelse med rådgivning af indringere fra andre regioner i Danmark.
Tilbage til top
Definitioner
Ingen
Tilbage til top
Fremgangsmåde
Akuttelefonen 1813 vejleder borgere fra andre regioner, hvis de midlertidigt befinder sig i Region Hovedstaden og har brug for sundhedsvæsenets assistance.
- Hvis indringer befinder sig i en anden region, og vurderes til at være truet på liv og/eller førlighed:
- Hvis det i situationen vurderes forsvarligt vejledes borger til at ligge på og ringe 1-1-2
- Alternativt (hvis boreger tilstand er i fare):
- Gå til faneblad 112
- Sikre patient opholdsadresse og telefonnummer/opkaldsnummer
- Vælg respons: A3 eller B3
- Tryk GEM
- Gå straks til VL 112 og forklar situationen.
- Dispatch kontakter anden region mhp. ambulancedisponering
- Hvis borgere fra andre regioner ringer, uden at befinder sig i Region Hovedstaden, skal de høfligt vejledes til at søge relevant hjælp i egen region.
- Hvis en indringer rådgives om at henvende sig til en akutmodtagelse eller akutklinik, bør den sundhedsfaglige visitator spørge til indringerens opholdssted. Borgeren kan midlertidigt opholde sig i en anden region, hvor man også henvende sig på en akutmodtagelse eller akutklinik med henvisning.
Oversigt over regionernes akuttilbud:
###TABEL_1###
Tilbage til top
Ansvar og organisering
Enhedschefen for Akuttelefonen 1813 er ansvarlig for udbredelse og sikring af kendskab til VIP`en hos enhedsledelsen for Akuttelefonen 1813.
Sektionslederne ved Akuttelefonen 1813 er ansvarlige for udbredelse og sikring af kendskab til VIP`en blandt læger, sundhedsfaglige visitatorer og vagtledere ved Akuttelefonen 1813.
Læger, sundhedsfaglige visitatorer og vagtledere ved Akuttelefonen 1813 har et selvstændigt ansvar for at sætte sig ind i nærværende VIP og overholde den i det daglige virke.
Tilbage til top
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Ingen
Tilbage til top
Bilag
Ingen
Tilbage til top