At sikre at lægetasker og medicin:
Vagtleder 1813, kørende 1813-læger, dedikeret servicemedarbejder og farmakonomer, der er involveret i opbevaring og håndtering af lægetasker og lægemidler i medicinrum/-skabe ved Akuttelefonen 1813 i Region Hovedstaden.
Lægetaske: Den taske, som de kørende læger har med på lægebesøg i hjemmet, som indeholder medicin samt diverse utensilier.
Kateterrygsæk: Rygsæk indeholdende remedier til anlæggelse/tilretning af urinkateter.
Medicinservice: Logistisk og faglig ydelse, hvor personale fra Region Hovedstadens Apotek sikrer, at Akuttelefonen 1813 rettidigt har den rette medicin i rette mængder.
C3: ”Command Control Communication”. ”Web-baseret program til procedure-styring og dokumentation”
Vagtleder: Hvor der alene står ”Vagtleder” kan opgaven varetages af både Vagtleder 112 og Vagtleder 1813.
Forberedelse (Vagtleder 1813):
Udlevering (Vagtleder 1813 og kørende læge):
Den kørende læge henvender sig ved vagtstart hos Vagtleder 1813
Aflevering (Vagtleder og kørende læge):
Reetablering (Servicemedarbejder og farmakonom):
Hver 14 dag gennemgås 20 lægetasker og kateterrygsække med henblik på at sikre at de er pakket i henhold til pakningslisten. Pakningslisten gennemgås systematisk, og udløbsdatoerne på medicinen kontrolleres. Skema for gennemgang er i medicinrummet.
Medicinrummet og lager i stueetagen
Medicin fra apoteket (Vagtleder 112 og Apoteket):
Farmakonomen har ansvaret for, at sikre at der altid er den nødvendige medicin tilgængelig i medicinrummet.
Medicin der har overskredet udløbsdatoen samt returmedicin placeres i aflåst skab i medicinrummet.
Standardsortiment, rekvireringer, modtagelse og opbevaring af lægemidler samt medicinskabstilsyn
Region Hovedstadens Apotek yder medicinservice til Akuttelefonen 1813 i Region Hovedstaden jf. kontrakt mellem Region Hovedstadens Apotek og Akutberedskabet, og varetager opgaver beskrevet nedenfor og i henhold til Region Hovedstadens medicinvejledning nr. 1 og nr. 3.
Akutberedskabets Lægemiddelkomite udvælger/justerer ved årlig revision lægemidler til brug for de kørende læger og udarbejder en rekommandationsliste. Standardsortiment, valg af lægemidler og medicinrumseftersyn
Optagelse af ikke-rekommanderede lægemidler eller ændringer i standardsortimentet skal ske ved begrundet ansøgning til Akutberedskabets Lægemiddelkomite. Denne træffer beslutning om tilladelse og giver besked til Region Hovedstadens Apotek.
Enhedschefen for Akuttelefonen 1813 får månedlige forbrugsstatistikker fra Region Hovedstadens Apotek.
Bestilling, modtagelse og returnering af lægemidler varetages af farmakonomer tilknyttet Region Hovedstadens Apotek.
Lægemidler skal rekvireres i mængder, der står i rimeligt forhold til forbruget.
Rekvirering af lægemidler fra Region Hovedstadens Apotek foregår generelt via elektroniske systemer og i mindre målestok via medicinrekvisitioner.
Telefonisk rekvirering af lægemidler må kun foretages af en læge eller farmaceut/farmakonom og bør begrænses, da det indebærer en risiko for fejl. Telefonisk rekvirering skal derfor umiddelbart efter bekræftes med en skriftlig henvendelse via fax til Region Hovedstadens Apotek.
Link til faxbekræftelse på ApoIntra: ###FOLDER### .
Vagtleder 1813 er ansvarlig for at
En farmakonom er ansvarlig for:
Alle lægemidler skal opbevares i aflåste skabe/rum
Infusionsvæsker, der ikke indeholder lægemidler, kan opbevares i ulåste skabe udenfor medicinskabet.
Medicinskabet er inddelt efter terapeutiske hovedgrupper (ATC-koder).
Man bør ved organisering af medicinskabet være særligt opmærksom på risikoen for forveksling:
I perioder hvor køleskab er i brug (fx. til opbevaring af influenza-vaccine), skal køleskabstemperatur (2-8 ºC) overvåges dagligt og dokumenteres - ligeså i weekender, ferier og helligdage.
Temperaturen i medicinrum/skabe (maksimalt 25 ºC) skal overvåges dagligt - ligeså i weekender, ferier og helligdage.
Servicemedarbejder sikrer orden og regelmæssig oprydning, rengøring og påfyldning af utensiler i medicinrummet.
Mindst 1 gang om måneden kontrolleres, at ingen lægemidler har overskredet udløbsdato. Kontrollen skal dokumenteres. Farmakonomen foretager kontrol i forhold til medicinen opbevaret i medicinskabet og i lægetasker.
Lægemidler, som opbevares andre steder f.eks. i lægetaske skal kontrolleres på samme måde.
Alle lægemidler skal opbevares ved rette temperatur.
I medicinrum/-skabe med medicinservice udfører Region Hovedstadens Apotek intern audit 1 gang årligt.
Vi fører morfikaregnskab udfra bilag Morfikaregnskab (Se bilag).
Ved mistanke om tyveri og/eller misbrug af disse lægemidler skal Vagtleder 1813 kontakte Enhedschef for Akuttelefonen 1813.
Regionens famakonom, som er tilknyttet Akuttelefonen 1813 laver ugentlige opgørelser som standard og meddelser dette til ledelsen. Ved behov for overvågning af forbrug af afhængighedsskabende medicin, iværksættes et individuelt tiltag, således at forbruget opgøres dagligt.
Enhedschefen for Akuttelefonen 1813 er ansvarlig for udbredelse og sikring af kendskab til VIP`en hos enhedsledelsen for Akuttelefonen 1813.
Sektionslederne ved Akuttelefonen 1813 er ansvarlige for udbredelse og sikring af kendskab til VIP`en blandt læger, sundhedsfaglige visitatorer og vagtledere ved Akuttelefonen 1813.
Læger, sundhedsfaglige visitatorer og vagtledere ved Akuttelefonen 1813 har et selvstændigt ansvar for at sætte sig ind i nærværende VIP og overholde den i det daglige virke.
Standardsortiment, valg af lægemidler og medicinrumseftersyn
Rekvirering og opbevaring af lægemidler samt overvågning af morfika
VIP instruks: Patientbehandling ved akutte lægebesøg i hjemmet
Bilag Morfikaregnskab: Bilag Morfikaregnskab.pdf
Bilag Pakningsliste og medicin_100321.pdf