Indhentning af straffeattest og børneattest samt kørekortsoplysninger

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

Ifølge Regionens vejledning ”Rekruttering og ansættelse i Region Hovedstaden” er der indenfor visse ansættelsesområder lovmæssige krav om indhentelse af børneattest eller straffeattest. Denne vejledning har til formål at beskrive hvorledes dette håndteres i Region Hovedstadens Akutberedskab. Derudover beskriver vejledningen ligeledes proceduren for indhentelse af kørekortsoplysninger. 

Tilbage til top


Målgrupper og anvendelsesområde

Alle enheder hvor de medarbejdere der skal kunne fremvise straffeattest, børneattest og gyldigt kørekort er ansat. Sektion for HR og Arbejdsmiljø samt CHR er tovholdere på processen. Samt ledere i Region Hovedstadens Akutberedskab. 

Tilbage til top


Definitioner

Straffeattest: Straffeattesten til politi og offentlige myndigheder indeholder oplysninger om samtlige domme, bøder og sager, der har ført til tiltale for overtrædelser af straffeloven. Denne straffeattest indeholder også afgørelser for overtrædelse af andre love, hvis der er givet frihedsstraf eller sket frakendelser af rettigheder fx førerretten. Oplysningerne på den offentlige straffeattest er registreret i mindst 10 år fra den endelige afgørelse.
 

Børneattest: En børneattest er en særlig form for straffeattest, som giver oplysninger, om en person er straffet efter de bestemmelser i straffeloven, som vedrører seksuelle forhold til børn under 15 år.
En børneattest indeholder alene oplysninger om en eller flere af følgende typer af straffelovsovertrædelser:

Hvis en person er dømt for disse overtrædelser, vil det også fremgå af en almindelig straffeattest. Men efter en vis årrække vil dommene ikke længere stå på straffeattesten som følge af forældelsesreglerne. Disse forældelsesregler gælder ikke for børneattester. 

Tilbage til top


Fremgangsmåde

Straffeattester og børneattester
Det skal fremgå af jobopslaget at der vil blive indhentet oplysninger om straffeattest og børneattest. Dette skal ligeledes fremgå af i ansættelsesbrevet. Det er regionens central HR og Uddannelses Virksomhed (CHR) der indhenter oplysningerne. Ved anmærkning til straffe- eller børneattest kontakter CHR sektionsleder HR og Arbejdsmiljø om den pågældende medarbejder.

Kørekort
Alle lægeassistenter skal kunne fremvise et gyldigt kørekort en gang årligt og i øvrigt på forlangende fra en leder. Kontrol udføres i forbindelse med den årlige MUS. Her bekræfter lægeassistenten skriftligt, at vedkommende er i besiddelse af et gyldigt kørekort ved fremvisning for nærmeste leder, derudover udfyldes dokument (se bilag) med underskrift fra både leder og den ansatte som scannes ind til personalesagen.

 

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Relevant Enhedschef har ansvaret for implementering af denne vejledning.

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Ingen

Tilbage til top

Bilag

 MUS_Dokumentation_korekort.doc

Tilbage til top