Forventede dødsfald (bestilling af læge til og udfyldelse af dødsattest)

 

Formål

At sikre en hensigtsmæssig håndtering af forventede dødsfald og udstedelse af dødsattest, herunder afsendelse af relevant lægelig ressource.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Sundhedsfaglige visitatorer, læger og dispatchere ved Region Hovedstadens Akutberedskab. 

Tilbage til top

Definitioner

Fremgangsmåde

Se VIP-vejledning Hjertestop udenfor hospital, døde og dødfundne, Retningslinjer for håndtering af vedr. afgrænsning af forventede dødsfald. Forventet dødsfald sandsynliggøres ved anamnese og evt. notat fra egen læge om fravalg af livsforlængende behandling og genoplivning.

Ved forventet dødsfald er der ikke indikation for udrykning med ambulance og akutlæge.

På hverdage påhviler det egen læge, at gennemføre ligsyn og udfærdige dødsattester, evt. næste dag såfremt den også er en hverdag. Ligeledes påhviler det egen læge, at gennemføre ligsyn og udfærdige dødsattest, såfremt dødsfaldet finder sted på søgne/helligdage efter kl. 22.00 og næste dag er en hverdag.

1813-læge disponeres til ligsyn og udfærdigelse af dødsattest på følgende tidspunkter:

  1. Hverdage, hvor næste dag er en lørdag eller helligdag. For eksempel fredage, onsdage før Kr. himmelfartsdag og skærtorsdag.
  2. Lørdage.
  3. Søndage for dødsfald inden kl 22.
  4. Helligdage, hvor følgende dag er en lørdag eller helligdag.
  5. 1813-læge kan undtagelsesvis også disponeres på hverdage, såfremt der er særlige omstændigheder herunder stor ulempe for de pårørende, at afvente egen læges tilstedeværelse næste dag.  
  6. Særligt vedrørende Bornholm: Akuttelefonen 1813 tager imod opkald og melding om dødsfald og kvitterer overfor indringer med, at opgaven overdrages til Bornholms Hospital, som vil kontakte indringer vedr. den videre proces for ligsynet. Herefter tager Akuttelefonen 1813 kontakt til Akutmodtagelen på Bornholms Hospital og overdrager opgaven. Der kan læses nærmere om den lokale procedure for ligsyn på Bornholm i denne VIP AM - Mors vejledning.
  7. Vær opmærksom på, at lægen først disponeres, når de sikre dødstegn har haft mulighed for at udvikle sig. Ligpletter udvikles oftest allerede ½-1 time efter dødens indtræden. Dødsstivhed opstår almindeligvis efter 2-5 timer. Mindst ét dødstegn skal være tilstede.
  8. Akutlæge kan af etiske hensyn også disponeres til ligsyn ved forventet dødsfald, såfremt der er uhensigtsmæssig lang ventetid på 1813-læge. Anvendelse af akutlæge til dette formål skal foregå under hensyntagen til akutlægebilens primære, akutte opgaver.

Bestilling af kørsel til forventet dødsfald 

  1. Benyt SS.26.14.01 – Forventet MORS i Hjemmet / Plejehjem / Hospice.
  2. Skriv "MORS kl. xx" i bemærkningsfeltet (i Rubrik ”Opgave” på journalforside).

  1. Udfyld anamnese i journal med kort oplysning om omstændigheder, f.eks ”Forventet mors hos …”
  2. Tryk på GEM.
  3. Vælg Responsplan Hj-K.
  4. Pop-up-vindue for hjemmebesøg åbner.
  5. OBS i vindue ændres mødetidspunkt til ”4” (så læge først kører derud, når der er sikre dødstegn).
  6. Tryk på GEM.
  7. HUSK at sikre ved dispatcher, at besøget er registreret. Der skal være et køretøj tilknyttet hændelsen:

Udfærdigelse af dødsattest

Ved ligsynet konstateres mindst ét af 3 sikre dødstegn. Der dokumenteres i CAD-journal til egen læge og sendes epikrise på vanlig vis. Såfremt ligsyn foretages af akutlæge, skal VL1813 orienteres at dødsattest er udfærdiget, således, at det kan dokumenteres i CAD af hensyn til epikrise. Lægen udfærdiger dødsattestens side 1 på papirattest (findes i lægetaske). Side 1 skal følge afdøde og efterlades til brug for bedemanden. Liget må ikke fjernes af bedemand, hvis der ikke er en dødsattest.

Lægen skal indberette dødsfaldet elektronisk via SEI2. SEI2 kan tilgås via skrivebordet på 1813-lægens bærbare computer. Denne indberetning kan også foretages i vagtcentralen på stationær computer eller på personlig pc via SEI og personlig digital signatur.

Et ligsyn skal indberettes via SEI2 inden for 2 døgn jf. BEK.nr. 1145 om anmeldelse af dødsfald af 30/09/2010.

Dødsattesten er et juridisk dokument. Vær derfor særlig omhyggelig med korrekte og præcise oplysninger om datoer, klokkeslæt, stedangivelser og rette patientidentifikation.

Husk at anføre, at side 2 (dødsårsagsregistrering) udfærdiges af afdødes egen læge Egen læge orienteres om dødsfaldet automatisk via SEI2, såfremt side 1 er indberettet elektronisk. Herudover orienteres egen læge via epikrise fra Akuttelefonen 1813.

Lægen beder herudover plejepersonale/familien om at ringe til afdødes vanlige læge og informere om dødsfaldet på først kommende hverdag. 

Det er den enkelte læges ansvar, at der foretages elektroniske indberetning.

Ved problemer med SEI2: Alle læger er oprettet i SEI ved ansættelsen. Lægerne skal tilmeldes efter ansættelsens start og når der er oprettet digital signatur. Hvis lægen ikke har adgang til SEI2 må lægen ikke foretage ligsyn. Dispatcher skal orienteres om dette ved vagtstart. Hjælp til tilmelding til SEI2 kan fås i vagtcentralen. 

Det er lægens ansvar, at der foretages elektroniske indberetning. 

Ved problemer med SEI2: Såfremt der er tekniske vanskeligheder med at tilgå SEI2 fra den bærbare PC, er det vigtigt, at 1813-lægen medbringer/beholder kladden af side 1 med henblik på efterfølgende elektronisk indberetning fra 1-1-2 Vagtcentralen ved vagtafslutning.

Dødsattestens side 2 skal udfyldes af afdødes egen læge. Egen læge orienteres om dødsfaldet automatisk via SEI2, såfremt side 1 er indberettet elektronisk. Herudover orienteres egen læge via epikrise fra Akuttelefonen 1813.

Afdøde med pacemaker

Angående afdøde med pacemaker: lægen skal fjerne denne.

  • Lægen ifører sig 2 par engangshandsker
  • Hud og bindevævskapsel incideres over pacemakeren med engangsskalpel. Ledninger klippes med saks.
  • Efterfølgende lukkes cikatrice med plaster.
  • Enheden pakkes ved at krænge handskerne udover pacemakeren og bringes med tilbage til Vagtcentralen, hvor enheden deponeres i markeret kanyleboks i depotet.

Bemærk: pacemaker og ICD-enhed fjernes på samme måde. Se evt. vejledning Forløbsbeskrivelse-2016-Fjernelse-af-pacemaker.pdf

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Afdelingsledelsen for henholdsvis Akuttelefonen 1813 og 1-1-2 Vagtcentralen har ansvar for implementering af instruksen.

Sundhedsfaglige visitatorer, læger og dispatchere på Akuttelefonen 1813 og 1-1-2 Vagtcentralen har ansvar for at følge instruksen.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Bilag

Ingen 

Tilbage til top