Disponering af ambulance- og sygetransport

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

Formålet er at sikre, at dispatchere og 112-vagtledere i 1-1-2 AMK-vagtcentralen kender, anvender og disponerer efter kontrakternes bestemmelser. Endvidere er formålet at ensarte disponeringen i CAD.

Tilbage til top


Målgrupper og anvendelsesområde

Dispatchere og 112-vagtledere. 

Tilbage til top


Definitioner

Der er to typer beredskaber:

Døgnberedskaber:

Deldøgnsberedskaber:

Tilbage til top


Fremgangsmåde

1. Ved driftstids start og slut

Før driftstids start skal mandskabet logge mandskab og beredskab på. For døgnberedskaber kontrollerer dispatcher, at der er skiftet til nyt beredskab, således at de senest er i stand til at modtage opgaver fra drifttidsstart.

Såfremt der er tekniske udfordringer, skal mandskabet kontakte 1-1-2 AMK-Vagtcentralen inden driftstids start. Hvis mandskabet kontakter dispatcher, skal dispatcher meddele dette til 112 Vagtleder. 112 Vagtleder kan notere og annullere en eventuel bod, men kun såfremt kontakten er sket inden driftsstart. Såfremt kontakten ikke er sket før driftsstart, skal 112 Vagtleder altid tildele bod. Noteringen skal ske i C3-systemet under driftsboder, såfremt mandskabet i tide har gjort opmærksom på tekniske problemer, således at boden kan annulleres.

Se VIP Driftsboder og mobiliseringsboder i ambulance- og sygetransportkontrakterne, Opkrævning af

1.1 Kontrol og opfyldning af køretøjer forud for driftsstart

Køretøjer skal kontrolleres og opfyldes med utensilier, ilt mv. af leverandørens personale forud for driftsstart. For døgnberedskaber skal denne kontrol og opfyldning ske løbende, når køretøjet er hjemme på base og ikke anvendes til opgave.

Hvis dette ikke er foretaget, noteres det i C3 af vagtleder.

1.2 Af- og pålogning af beredskaber

Alle beredskaber skal være logget på og klar til at bekræfte modtagelse af opgaver i den fulde driftstid. For lavaktivitetsberedskaber gælder også, at de fortsat er logget på, selvom opgavetiden på 12 timer er opbrugt (lavaktivitetsberedskaber kan fortsat undtagelsesvis disponeres til A-kørsler).

Leverandørens personale skal påregne tid til normal pålogning forud for driftsstart. Bemærk at tablet-PC aldrig må slukkes, med mindre det sker efter aftale med 1-1-2 AMK-Vagtcentralen eller Region Hovedstadens eksterne IT-reparatør. Ved arbejdstids ophør logges mandskab og beredskab af, men Logis programmet efterlades åbent. 

1.3 Vagtskifte døgnberedskaber – normal aktivitet

For døgnberedskaber betragtes vagtskifte ved driftstidsstart gennemført såfremt døgnberedskabet er uden aktiv opgave (fri) og befinder sig på basen ved planlagt vagtskifter eller op til 15 min. før.

Hvis mandskabet ikke har gennemført vagtskifte, skal dispatcher kalde op og bede dem om det. Hvis de ikke kan skifte selv grundet IT-problemer, skal dispatcher gøre det for dem.

1.4 Ved mandskabsskifte 12 timer efter driftsstart for døgnberedskaber – normal aktivitet

Afgående mandskab skal logge af og nyt mandskab skal logge på. Vagtskifte betragtes som gennemført, såfremt døgnberedskabet er fri og befinder sig på basen ved planlagt vagtskifte eller op til 15 min. før. Leverandørens mandskab er forpligtet til at sikre korrekt mandskabspålogning.

Vagtskifte andre steder end på basen, så aftales på forhånd med 1-1-2 AMK-Vagtcentralen. Hvis der aftales vagtskifte andre steder end på basen, så betragtes vagtskiftet som gennemført, hvis der kan påvises to mandskabslogin ved planlagt vagtskifte eller op til 15 min. før. Dispatcher skal dermed være særlig opmærksom på, om der er skiftet til nyt mandskab.

1.5 Disponering af deldøgnsambulancer op til 15 min. før driftsstart
Et deldøgnsberedskab kan disponeres til akutte ture (A og B) op til 15 min. før planlagt driftsstart, såfremt den er logget på og klar til drift. Se endvidere punkt 1.1 for opfyldning inden driftsstart.

1.6 Kommunikationsudstyr

Ved tekniske problemer med kommunikationsudstyret (mobiltelefon undtaget) skal dispatcher på 1-1-2 AMK-Vagtcentralen straks kontaktes af mandskab med henblik på dokumentation og fejlretning af udstyr. Dispatcher tildeler ”Ude af drift - autoriseret”, hvis der fx skal køres til 1-1-2 AMK-Vagtcentralen for teknisk assistance. Ved tildeling af ”Ude af drift – autoriseret” skal der beskrives en årsag i bemærkningsfeltet i CAD. Se endvidere afsnit 2.7 – ude af drift.

112-vagtleder opretter fejlmelding i relevante support-skabeloner:

Der er oprettet genveje i C3 til fejlmeldinger.

VIP vedr. fejlmelding af kommunikationsudstyr Kommunikations- og dispatchudstyr, Fejlmelding af

Bemærk at fejl på Zoll og LP1000 håndteres af lægeassistenterne.

Se VIP: Lifepak 15 - kontrol og anvendelse til telemedicin

1.7 Anvendelse af X, Z og Y beredskaber

Leverandørerne må kun anvende disse beredskaber efter konkret aftale med 112 Vagtleder.

For alle gælder, at de er oprettet i CAD med beredskabsnavn efterfulgt af forkortet leverandørnavn (F=Falck og HB=Hovedstadens Beredskab) samt et nummer – fx XAMB F1, XAMB HB1 osv.

X-beredskaber (tilkøb af ekstra beredskaber)

De anvendes i følgende situationer:

Z-beredskaber (bruges kun undtagelsesvis jf. nedenfor)

De anvendes i følgende situationer:

Bemærk, at et Z-beredskab kun undtagelsesvis må anvendes og kun i situationer, hvor det ikke er muligt at logge på med et fast beredskab. Z-beredskaber må ikke anvendes ifm. tilkøb. Her anvendes X-beredskab jf. ovenfor.

Y-beredskaber (beredskaber der indsættes for pauseafholdelse uden for pauseaftalen)

De anvendes i følgende situationer:

Bemærk

Se endvidere VIP Disponering af ambulance- og sygetransportenheder til pauseafholdelse og under kørselspraktik

1.8 Tankning ved driftstid slut (ST-enheder)

ST-enhederne er forpligtet til at foreslå tankning, hvis de bliver sendt til base uden opgaver inden for 3 timer op til vagtens slutning. Formålet er at sikre, at ST-enhederne så vidt muligt er fuldt optanket til driftstids start dagen efter, særligt af hensyn til eventuelle længere kørsler. Hvis dispatcher vurderer det muligt (og ønskeligt i forhold til afstand til gas-station) sendes ST-enheden til tankning på depotstop.

2. Opgaver

2.1 Statustryk, opgavetyper og beregning af mobiliseringstid

Leverandørens personale skal i henhold til kontrakten afgive retvisende og tidstro statusmeldinger på tablet-PC, jf. nedenstående lister. Se også bilag 2 vedr. instruktion i brug af Logis Mobile. Tablet-PC har en indbygget ”cache-funktion” som sikrer, at afgivne statustryk ved manglende radioforbindelse gemmes med det korrekte tidsstempel (device-time), indtil radioforbindelse genetableres .Tidsstemplet gemmes i loggen. Det sikres herved at manglende radioforbindelse ikke har konsekvenser for tidsregistrering af statustryk. 

Patientopgaver

Alle statustryk kan kun afgives kronologisk fra beredskabets side. Hvis der ikke afgives statustryk og/eller tidsmæssigt korrekte statustryk, kan dispatcher afgive statustryk for beredskabet, fx ankomst til skadested – eller ændre tid for et for tidligt afgivet statustryk ift. afvikling af opgaven,

Ved afgang mod optagehospital skal der altid afgives melding via radio til dispatcher om destination og kørselsform.

Se ændring af mobiliseringstid VIP Driftsboder og mobiliseringsboder i ambulance- og sygetransportkontrakterne, Opkrævning af

Kør til base

Alle fire statustryk skal afgives.

Pauseafholdelse

Beredskaber under pauseaftalen har tider for pauseperioder á 2 ½ time indlagt i Gantt’en indenfor hvilke de 30 minutters pause skal påbegyndes. Hvis ambulancen ankommer til eller er på hjembasen indenfor pauseperioden, startes pausen automatisk.

Dispatcher kan aktivt sende beredskabet på pause ved at sende en pauseopgave.

Se VIP Disponering af ambulance- og sygetransportenheder til pauseafholdelse og under kørselspraktik

2.2 Mobiliseringstid

Beregnes fra tidspunktet, hvor opgavemelding er modtaget (elektronisk kvittering fra terminalerne, til personalet trykker afgang mod opgavested. Der beregnes bod, hvis dette tidsinterval overskrider 90 sekunder for ambulancekørsler (Prioritet A, B og C1) og 180 sekunder for sygetransport (PrioritetC2 og D). For hvert påbegyndt 30 sekunder herefter beregnes yderligere et mobiliseringspoint (1 point = 500 kr.).

Se VIP Driftsboder og mobiliseringsboder i ambulance- og sygetransportkontrakterne, Opkrævning af 

 

 

2.3 Korrektion af statustryk

Det er mandskabet i bilens ansvar at afgive retvisende og tidstro statustryk. I situationer, hvor mandskabet ikke afgiver statustryk skal dispatcher - så vidt det er muligt - afgive statustryk for dem.

Bemærk at statustryk afgivet af dispatcher har faktureringsmæssig forrang for mandskabets statustryk, hvorfor det skal kontrolleres, hvorvidt dispatchers statustryk er retvisende.

Ved korrektion af mandskabets statustryk skal der skrives en bemærkning til ændring af tid. Dette skal skrives i ”skift status”-vindue i CAD under bemærkning.

2.4 Håndtering af pauseafholdelse

Vogne der sendes hjem til basen eller andet sted med henblik på pause:

Hvis de sendes til basen med henblik på beredskab i pauseperioden:

 

 

 

 

 

Hvis pausen i GANT ikke er startet til tiden og derfor skal redigeres.

Højre klik på pausen.

Vælg ”skift status”.

Ret tiden i ”påbegyndt” til den tid hvor vognen reelt påbegyndte deres pause.

 

Hvis pausen er afsluttet, rettes tiden også i ”færdig”, så det giver et 30 minutters interval.

Se VIP: Disponering af ambulance- og sygetransportenheder til pauseafholdelse og under kørselspraktik

2.5 Annullering af opgave/afslutning på stedet

 

Der vælges en dækkende annulleringsårsag af opgaven. Vælges Andet – se loggen, skrives dækkende bemærkning i bemærkningsfeltet:

2.6 Opfyldning, rengøring mv.

Leverandørens personale skal anmode dispatcher om opgave ved behov for optankning, rengøring, opfyldning af utensilier og/eller ilt fra base (dispatcher vælger basen, dog altid egen leverandør). Personalet skal afgive de sædvanlige statustryk for depotstop og først trykke ’Færdig’, umiddelbart efter opgaven er udført.

Såfremt der forekommer anmodninger om åbenlyst ubegrundede depotstop eller der ikke kan køres til nærmeste base, skal 112 Vagtleder kontaktes og 112 Vagtleder anfører dette i C3 med beredskabsnavn, årsag og tidspunkt.

Bemærk: Der skal ikke tildeles en særlig opgave til opfyldning af medicin på hospitaler.

Husk relevant afkrydsning under ønskede egenskaber.

2.7 Ude af drift

Leverandørens personale skal straks oplyse dispatcher, hvis et køretøj er ude af drift:

Der er to typer af ude af drift:

Ude af drift – autoriseret anvendes, når ude af drift er autoriseret af regionen, fx nedbrud på Akutberedskabets radiokommunikationsudstyr, der er Akutberedskabets ansvar.

Ude af drift – autoriseret evaluering anvendes endvidere ifm. kørselspraktikenheder, som hver har mulighed for at anvende denne op til samlet 2 timer pr. praktikdag 

Se VIP Disponering af ambulance- og sygetransportenheder til pauseafholdelse og under kørselspraktik

Bemærk: Kørselspraktikenheder kan kun i helt særlige tilfælde afbrydes, når de er ”meldt ude”.

Ude af drift – uautoriseret anvendes, når en ressource er UAD grundet skader på materiel, sygdom mv. dvs. når det er leverandørens ansvar. UAD afsluttes, når leverandøren indsætter erstatningskøretøj. Erstatningskøretøjer logges ind på det beredskabsnavn, som det erstatter.

Dispatcher skal ved begge tilfælde beskrive årsagen i bemærkningsfeltet.

Hvis status er ’Ude af drift – uautoriseret’ skal dispatcher orientere 112 Vagtleder, der skal notere beredskabsnavn og tidspunkt for boden i C3-systemet, således at der kan beregnes bod.

Som default er ’Ude af drift’ uautoriseret. Husk derfor at markere ”Autoriseret” i henhold til ovenstående.

2.8 Forkantsdisponering – A-vagt:

Et ambulanceberedskab kan ud fra hensynet til en samlet beredsskabsdækning forkantsdisponeres til en anden position end den, hvor beredskabet har sin base. Der vil i videst muligt omfang blive brugt etablerede baser ved forkantsdisponering. Når der ikke forkantsdisponeres til en base, kan det kun ske i få timer (2-3).

Når et beredskab forkantsdisponeres, sendes der en opgave ”A-vagt” til beredskabet.

Bemærk, at der ikke må være ”flueben” i Køretøjsbase.

2.9 Disponering af Psykiatriske kørsler

Disponering af psykiatriske kørsler håndteres som følger efter henvendelse til 1813 eller 112 om en opgave, der skal løses af psykiater:

Hændelsen oprettes som vanligt i LogisCAD:

Ved behov for udkørsel ved BPsyk og CPsyk kontakter psykiater 1-1-2 AMK-Vagtcentralen med angivelse af patientdata og opholdsadresse. Opgaven med tilhørende adresser bør være oprettet på dette tidspunkt og stillet i ’bero’, - hvis ikke oprettes opgaven nu SFV skriver ’Psykiater OK, - KØR’ i bemærkningsfeltet med tidspunkt for opsamling og fjerner ’bero’-markeringen’, ændrer evt. kørselsprioritet og trykker ’Send til Disponent’.

Dispatcher opretter kørsel til afhentning af psykiater som kørsel til A-Vagt (højreklik på vognen, ’Opret’, ’A-Vagt’, Vælg den aktuelle psykiater fra rullelisten, som alle er oprettet med ’Psyk’ forrest). Såfremt psykiateren befinder sig på en anden adresse end den anførte, skrives dette i bemærkningsfeltet, og lægeassistenten gøres opmærksom på dette. Hvis der er forventelig lang tid fra opgaven er modtaget til dispatch (fx ved ventetid på psykiater pga. travlhed) kan dispatcheren stille opgaven i bero (Psykiater afhentes) indtil afhentningen er gennemført.

Når psykiater er i vognen, påbegyndes den egentlige tur med vanlige statustryk. Ved behov for indkørsel til Akutmodtagelse fortsættes på samme rapport. Når patientkontakt er afsluttet køres psykiateren tilbage på en A-Vagt’s rapport. På den måde kan 1-1-2 AMK-Vagtcentralen dokumentationsmæssigt skelne mellem den patientrettede ydelse og til- og frakørsel.

Se VIP Psykiatrisk Akutberedskab, Region Hovedstaden

2.10 Disponering af XL-køretøj

Ved kørsel med XL-køretøj, hvor beredskabet er hjemme på basen, sendes en ny hjem-til-base-opgave, hvor der afmærkes specialkøretøj – og køretøj vælges i rullemenu:

Når ambulancepersonalet efterfølgende trykker færdig, skifter Logis CAD selv mandskab og beredskab til XL-køretøj. Dispatcher kan efter aftale med ambulancepersonalet trykke færdig for denne hjem-til-base-tur.

Er beredskabet på vej til base, gives en ny hjem-til-base-tur inkl. afmærkning for specialkøretøj, når den første er trykket færdig.

Bemærk, at afmærkning for specialkøretøj ikke kan gives på den første hjem-til-base-tur, da ambulancer ikke er specialkøretøj.

Alle Falcks beredskaber i delaftale A1 Nord - Vest, og A4 Midt – Øst kan disponeres til at skifte til en XL-ambulance fra én af disse to delaftaler. Alle Hovedstadens Beredskaber i delaftale A5 Byen – Vest og A6 Byen – Øst kan disponeres til at skifte til en XL-ambulance fra én af disse delaftaler.

I delaftale A2 Nord – Øst og A3 Syd – Vest er det muligt at forespørge Falcks beredskaber, om de kan disponeres til at skifte til en XL-ambulance fra delaftale A1 og A4, men et nej skal altid respekteres.

Tilbage til top


Ansvar og organisering

1-1-2 AMK-Vagtcentralen er ansvarlige for implementering og hermed for, at sikre medarbejdernes kendskab til nærværende vejledning samt sikre, at vejledningen overholdes af medarbejderne i det daglige virke.

Enhedschefen for 112 Præhospital Akutmedicin ved Region Hovedstadens Akutberedskab har ansvaret for udarbejdelse, vedligeholdelse og implementering af denne vejledning samt for at personalet i 1-1-2 AMK-Vagtcentralen har kendskab til vejledningen og overholder den i daglig virke.

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Region Hovedstadens kravspecifikation for ambulanceberedskab.

Region Hovedstadens kravspecifikation for liggende patientbefordring pkt. 24.4.1.3.

Tilbage til top


Bilag

Bilag 1 Logis Mobile Vejledning - Version 3.18 - Final 14032018.pdf

Tilbage til top