Audit, patientforløb mellem Akuttelefonen 1813 og AMAK/BMT

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

Vejledningen definerer metode og proces for gennemførelse af audit på patientforløb mellem Akuttelefonen 1813 og AMAK / BMT.

Tilbage til top


Målgrupper og anvendelsesområde

Kvalitetsmedarbejdere i Region Hovedstadens Akutberedskab, ledere på Akuttelefonen 1813 og repræsentanter udpeget af de enkelte hospitalers akutmodtagelser/akutklinikker og børnemodtagelser.

Tilbage til top


Definitioner

Patientjournal: Elektronisk modul (Logis-CAD) for Akuttelefonen 1813 og SP-notat som anvendes i AMAK/BMT.

AMAK: Akutmodtagelser og akutklinikker

BMT: Børnemodtagelser

Tilbage til top


Fremgangsmåde

1. Krav til audits på patientforløb ved Akuttelefonen 1813

Audit på patientforløb mellem Akuttelefonen 1813 og AMAK/BMT gennemføres med fokus på overgange i det sammenhængende patientforløb, samt for at vurdere om visitation sker på et patientsikkert grundlag.

Indikatorer til belysning af ovenstående fokusområde kan variere og tilpasses løbende.

 

2. Sammensætning af auditgruppe

Enhedschef ved Akuttelefonen 1813 beslutter og udpeger auditteamet fra Akuttelefonen 1813. Auditteamet består af sektionsledere og kvalitetsmedarbejdere.
Akutmodtagelser, akutklinikker og børnenodtagelser udpeger auditteams bestående af en sygeplejerske og en læge fra deres egne afdelinger/hospital.
Deltagerne i auditteamet skal have kendskab til kravene i gældende regionale og lokale vejledninger og politikker.

 

3. Auditeringsformer

Der veksles mellem tre auditeringsformer; journalaudit, live audit, fokuseret audit. Der er ikke fast interval herfor, men der skal auditeres eksternt en gang månedligt fraset juni og juli.

 

3.1. Journalaudit

Dataliste udtrækkes efter følgende typer patientforløb:

Patientforløb henvist til AMAK eller BMT med henblik på vurdering, behandling og indlæggelse.

Data udvælges tilfældigt for at tilnærme, at journalmaterialet er repræsentativt.

Retningslinjer for udvælgelse:

Hverdag aften (16-24)         
Hverdag nat (24-08)           
Weekend dag (08-16)         
Weekend aften (16-24)       
Weekend nat (24-08)         

Patientforløb udtrækkes ved hjælp af de relevante responsplaner.

 

3.2. Liveaudit

Liveaudit foretages i en BMT eller AMAK med deltagelse af patientforløbskoordinatoren og en sektionsleder fra 1813. Liveaudit foregår i et bestemt tidspunkt på døgnet, som er aftalt forudgående med BMT/AMAK. Hovedsageligt auditeres der aften, nat og weekend. Audit foregår ved tilstedeværelse af patientforløbskoordinatoren og sektionslederen som følger et eller flere spor i den pågældende AMAK/BMT. Auditeringen indbefatter også dialog med patient/pårørende om en række spørgsmål ift. oplevelse og overgang mellem Akuttelefonen 1813 og hospitalet.

 

3.3. Fokuseret audit

Fokuseret audit omhandler et udvalgt sygdomsområde på hvilket der auditeres på en række forløb eller gennemgås cases. Dette i samarbejde med specialet sygdomsområdet hører til. Forløbene kan være udtrukket tilfældigt eller være indsamlede cases, hvori der er særlige problematikker.

 

Audit på patientforløb

Til audit på patientforløb henvist til akutmodtagelser/akutklinikker/børnemodtagelser på hospital suppleres journalmaterialet med oplysninger fra hospitalernes SP-notat.
Audit udføres i samarbejde med Region Hovedstadens Akutberedskab og to repræsentanter fra de hospitalsområder der auditeres på.

 

4. Rapportering af resultater og opfølgning på fund

Auditteamet fra Akuttelefonen 1813 er ansvarlig for at udarbejde en auditrapport indeholdende handlinger på baggrund af auditfund. Handleplanen godkendes af afdelingsledelsen fra pågældende AMAK/BMT/involverede speciale og Enhedschefen ved Akuttelefonen 1813.

Ledelsen ved Akuttelefonen 1813 er efterfølgende ansvarlig for at implementere tiltag i handleplanen. Auditteams fra de enkelte akutmodtagelser/akutklinikker/børnemodtagelser afrapporterer resultater til egne hospitaler, og udarbejder lokale handleplaner.

Ved generelle fund på tværs af planområderne afrapporterer Region Hovedstadens Akutberedskab til Driftsgruppen. 

Tilbage til top


Ansvar og organisering 

Enhedschefen for Akuttelefonen 1813 er ansvarlig for udbredelse og sikring af kendskab til VIP`en hos enhedsledelsen for Akuttelefonen 1813.

Sektionslederne ved Akuttelefonen 1813 er ansvarlige for udbredelse og sikring af kendskab til VIP`en blandt læger, sundhedsfaglige visitatorer og vagtledere ved Akuttelefonen 1813.

Læger, sundhedsfaglige visitatorer og vagtledere ved Akuttelefonen 1813 har et selvstændigt ansvar for at sætte sig ind i nærværende VIP og overholde den i det daglige virke.

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Regional VIP-vejledning: Audit af patientjournaler som led i kvalitetsmonitorering

Tilbage til top

Bilag

 Ingen

Tilbage til top