Denne vejledning har til formål at beskrive, hvordan en arbejdsulykke håndteres.
Alle medarbejdere i Akutberedskabet.
Vejledningen anvendes ved indberetning og registrering af arbejdsulykker.
Arbejdsulykke: En fysisk eller psykisk skade, som opstår efter en hændelse eller en påvirkning, der sker pludseligt eller inden for 5 dage. Skaden skal være sket på grund af arbejdet – eller de forhold som arbejdet foregår under. Alle arbejdsulykker skal anmeldes, også selvom de ikke har medført sygefravær.
Erhvervssygdomme: Denne vejledning behandler ikke situationer, hvor medarbejdere pådrager sig erhvervssygdomme. En erhvervssygdom er en sygdom, der skyldes arbejdet eller arbejdsforholdene. En erhvervssygdom opstår af påvirkninger over tid modsat en arbejdsulykke, der opstår pludseligt. Erhvervssygdomme anmeldes af egen læge eller tandlæge.
Vold og trusler: Der skelnes mellem registrering af vold og trusler og reelle arbejdsulykker i Region Hovedstaden. Dette skyldes, at vold og trusler ofte befinder sig i en gråzone i forhold til arbejdsulykker . Ofte kan hændelser som fx verbale trusler, skub eller spark ikke karakteriseres som en ulykke. Men der kan være risiko for, at udsættelse for vold og trusler over tid kan forårsage så stor en belastning, at det i sidste ende fører til en erhvervssygdom. (se ovenfor). Derfor kan interne registreringer af vold og trusler bruges som dokumentation, hvis den ansatte bliver uarbejdsdygtig efter længere tids påvirkning. Det er lederen eller arbejdsmiljørepræsentanten, som står for at udfylde blanket om episode med vold og trusler. Blanketten findes på intranettet. Blanketten afleveres i udfyldt stand til arbejdsmiljøkonsulenten, som foretager den interne registrering af vold og trusler i SafetyNet.
SafetyNet: Et IT-system der bruges til at registrere og anmelde vold og trusler, nærved-ulykker og arbejdsulykker i Region Hovedstaden. Alle arbejdsmiljøledere og arbejdsmiljørepræsentanter har modtaget brugernavn/password. Adgang kan fornyes hos Arbejdsmiljøkonsulenten. SafetyNet understøtter desuden forebyggelsesindsats ved at levere opdateret statistik, dokumentation og data på alle typer af ulykker og hændelser.
APV: ArbejdsPladsVurdering (APV) er et værktøj, som vi bruger til at arbejde systematisk og målrettet med vores arbejdsmiljø, og som skal bidrage til at udvikle det gode arbejdsmiljø. Når en medarbejder udsættes for en arbejdsulykke, skal det vurderes om hændelsen skal oprettes i handleplanssystemet (SafetyNet), således at der bliver arbejdet forebyggende med problemstillingen.
Med registrering af arbejdsulykker sikres overblik over ulykkernes og nærved-ulykkernes omfang og karakter. Disse oplysninger udgør et centralt dokumentationsgrundlag i forhold til den forebyggende indsats.
Alle arbejdsulykker skal anmeldes gennem SafetyNet inden 9 kalenderdage, hvis:
Ved en arbejdsulykke skal følgende gøres:
Brilleskader
Skade på briller eller kontaktlinser anmeldes via brilleblanketten, jf. bilag 2.
Briller og kontaktlinser, der beskadiges på arbejdet, kan erstattes helt eller delvist. Erstatningsbeløbet dækker dels prisen på glas svarende til de beskadigede eller ødelagte briller, dels erstatning for stellet svarende til, hvad loven giver mulighed for (pr. 1. januar 2018 max. kr. 1.120 pr. stel).
Virksomhedens MED-udvalg er ansvarlige for, at der mindst en gang årligt drøftes omfang og opfølgning på arbejdsulykker.
Arbejdsmiljøudvalget er ansvarlig for at levere statistik og data til drøftelserne i VMU.
Ledelsen i HR og Arbejdsmiljø er ansvarlig for indhold af vejledningen.
Alle enhedsledelser er ansvarlige for implementering.
Alle medarbejdere er ansvarlig for at følge den.
Bilag 1: Skema til indberetning af en arbejdsskade: Arbejdsulykkeanmeldelse_010420.docx
Bilag 2: Brilleerklæring 2017 CLLH.docx