Arbejdstilrettelæggelse i Akutberedskabet

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

Formålet med vejledningen er:

Tilbage til top


Målgrupper og anvendelsesområde

Medarbejdere ansat i Region Hovedstadens Akutberedskab.

Tilbage til top


Definitioner

Arbejdstilrettelæggelse: Den overordnede planlægning på baggrund af de tildelte ressourcer.

Optima EOL: Redskab, der anvendes til personlige ønsker til vagtplanlægning.

Optima: Ressourceplanlægningsværktøj til vagtplanlæggere og personaleledere godkender vagtplaner.

SilkeborgData: IT-system til at registrere løn.

Normtal: Oversigter over dimensioneringen af personale på baggrund af indringningsmønster, pauseafvikling og efterbehandling af sager, samt det besluttede servicemål.

Dagsliste: Oversigt der viser det daglige fremmøde ved navn.

Samleark: Oversigt der viser den samlede sundhedsfaglige normering og planlagte fremmøde på Akuttelefonen 1813 time-for-time.

Tilbage til top


Fremgangsmåde

Vagtplanlægningen er opdelt i fire faser:

  1. Fastlæggelse af Bemandingsbehovet (normering)
  2. Udarbejdelse af Vagtplaner
  3. Løbende justering af vagtplanen, efter planen er udmeldt
  4. Opfølgning på vagtplanlægningen og udnyttelse af medarbejderressourcer.

1. Fastlæggelse af bemandingsbehovet

Én gang årligt fastlægges bemandingsbehovet i normtal, med udgangspunkt i opgjort aktivitet, konkret vurdering af begivenheder der forventes at påvirke Akutberedskabet, samt helligdage. Bemandingsbehovet er udgangspunkt for den samlede normering. Der udarbejdes bemandingsplaner, der sikrer korrekt bemanding i enhver situation, både med hensyn til antal og kompetencer og overholdelse af konkrete servicemål.

Ændringer til bemandingsplaner og normtal godkendes af enhedsledelsen.

Følgende principper for arbejdstidstilrettelæggelsen er gældende:

Sundhedsfaglige visitatorer ved 1-1-2 AMK-Vagtcentralen og Akuttelefonen 1813:

1813 læger:

Dispatchere:

Lægeassistenter:

Administration:

2. Udarbejdelse, godkendelse og udgivelse af vagtplaner

Følgende principper er gældende for udarbejdelse af vagtplaner:

For 1-1-2 AMK-Vagtcentralen og Akuttelefonen 1813 udarbejder vagtplanlægger dagligt dagslister, der overleveres til vagtleder og ledelse.

3. Løbende justering af vagtplaner

Når vagtplanen er udgivet er den gældende, medmindre andet er aftalt og godkendt af vagtplanlægger eller leder.

Byt af vagt:

Fri:

Ferieplanlægning:

Håndtering af fravær:

Ved akut opstået fravær gældende retningslinjer:

Ved længerevarende fravær gælder følgende: 

Brug af fælles SMS og/eller UMS kan benyttes til indkaldelse af ekstra personale ved akut opstået bemandingsproblemer. Der henvises til vejledning.

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

VIP-instruks: Sygefravær i Region Hovedstadens Akutberedskab, operative enheder, melding og håndtering af  

VIP-instruks: Afsendelse af SMS via UMS

VIP-instruks: Ferieafvikling for sundhedsfaglige visitatorer i Region Hovedstadens Akutberedskab

Tilbage til top


Bilag

Ingen

Tilbage til top