Anvendelse af Logis Mobile, herunder procedure for på- og aflogning, statustryk mv.

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

Formålet er at sikre, at Region Hovedstadens ambulanceleverandører og deres personale på ambulancer kender og følger regler for anvendelse af PC-tablet med programmet Logis Mobile, for afgivelse af statustryk og for at sikre, at køretøjer er driftsklare ved vagtstart.

Tilbage til top


Målgrupper og anvendelsesområde

Alt præhospitalt sundhedsfagligt personale med funktion på ambulancer, akutlægebiler og specialkøretøjer i Region Hovedstaden samt personalet på leverandørens driftscentre.

Ambulanceassistenter skal være bekendt med indholdet i denne VIP.

Tilbage til top


Definitioner

Præhospitalt sundhedsfagligt personale: Præhospitale akutlæger, anæstesisygeplejersker, paramedicinere, ambulancebehandlere og lægeassistenter, der varetager præhospital tjeneste for Region Hovedstaden.

Lægeassistent: Ambulancebehandler eller paramediciner med særlig kompetence som assistent for præhospital akutlæge.

Der er to typer beredskaber:

Døgnberedskaber:

Deldøgnsberedskaber:

Tilbage til top


Fremgangsmåde

Ambulancepersonale skal afgive retvisende og tidstro statusmeldinger via markering på tablet-PC og følge alle 1-1-2 AMK-Vagtcentralens anvisninger vedr. opgaveløsning og drift, og skal under opgaveudførsel overveje om opgavekategori samt - status er korrekt, samt kontakte 1-1-2 AMK-Vagtcentralen, hvis der konstateres behov for ændring af opgavekategori samt - status.

Mandskabet skal altid medbringe mobiltelefonen, således at de kan kontaktes fx ved manglende datakontakt via SINE-nettet.

Ved tekniske problemer med kommunikationsudstyret (mobiltelefon undtaget) skal dispatcher på 1-1-2 AMK-Vagtcentralen straks kontaktes med henblik på dokumentation og fejlretning af udstyr. Dispatcher tildeler ”Ude af drift - autoriseret”, hvis der fx skal køres til 1-1-2 AMK-Vagtcentralen for teknisk assistance.

Kontrol og opfyldning af køretøjer forud for driftsstart

Køretøjer skal kontrolleres og opfyldes med utensilier (jf. bilag 1 Utensilieliste), ilt mv. forud for driftsstart. For døgnberedskaber skal denne kontrol og opfyldelse ske, når køretøjet er hjemme på base og ikke anvendes til opgave.

Af- og pålogning af beredskaber

Alle beredskaber, skal være logget på og klar til at bekræfte modtagelse af opgaver i den fulde driftstid. For lavaktivitetsberedskaber gælder også, at de fortsat er logget på, selvom opgavetiden på 12 timer er opbrugt (lavaktivitetsberedskaber kan fortsat undtagelsesvis disponeres til A-kørsler).

Leverandørens personale skal påregne tid til normal pålogning forud for driftsstart. Bemærk at tablet-PC aldrig må slukkes, med mindre det sker efter aftale med 1-1-2 AMK-Vagtcentralen eller Region Hovedstadens eksterne IT-reparatør. Ved arbejdstids ophør logges mandskab og beredskab af men Logis programmet efterlades åbent.

Såfremt der opstår tekniske udfordringer, skal dispatcher på 1-1-2 AMK-Vagtcentralen kontaktes inden driftstids start. Boder som følge af manglende driftstid kan kun annulleres, såfremt kontakten er sket inden driftsstart.

Driftstids start og slut

Før driftstids start skal mandskabet logge mandskab og beredskab på. Særligt for døgnberedskaber skal det sikres, at der er skiftet til nyt beredskab, således at de senest er i stand til at modtage opgaver fra driftstidsstart.

For døgnberedskaber betragtes vagtskifte ved driftstidsstart gennemført såfremt døgnberedskabet er fri, og befinder sig på basen op til 15 min. før planlagt vagtskifte.

Ved mandskabsskifte 12 timer efter driftsstart for døgnberedskaber – normal aktivitet

Afgående mandskab logges af og nyt mandskab logges på. Vagtskifte betragtes som gennemført såfremt døgnberedskabet er fri, og befinder sig på basen op til 15 min. før planlagt vagtskifte.

Vagtskifte andre steder end på basen skal aftales på forhånd med 1-1-2 AMK-Vagtcentralen. Hvis der aftales vagtskifte andre steder end på basen, så betragtes vagtskiftet som gennemført, hvis der kan påvises to mandskabslogin op til 15 min. før planlagt vagtskifte.

Disponering af deldøgnsambulancer op til 15 min. før driftsstart

Et deldøgnsberedskab kan disponeres til akutte ture (A og B) op til 15 min. før planlagt driftsstart, såfremt den er logget på og klar til drift. 

Forkantsdisponering

Et ambulanceberedskab kan ud fra hensynet til en samlet beredskabsdækning forkantsdisponeres til en anden position end den, hvor beredskabet har sin base. Der vil i videst muligt omfang blive brugt etablerede baser ved forkantsdisponering. Når der ikke forkantsdisponeres til en base, vil det kun ske i få timer (2-3).

Når et beredskab forkantsdisponeres, sendes der en opgave ”A-vagt” til beredskabet.

Statustryk

Personalet skal afgive retvisende og tidstro statusmeldinger på tablet-PC, jf. nedenstående lister. Se også bilag 2 vedr. instruktion i brug af Logis Mobile. Tablet-PC har en indbygget ”cache-funktion” som sikrer, at afgivne statustryk ved manglende radioforbindelse gemmes med det korrekte tidsstempel, indtil radioforbindelse genetableres. Det sikres herved, at manglende radioforbindelse ikke har konsekvenser for tidsregistrering af statustryk.  

Patientopgaver:

Alle statustryk kan kun afgives kronologisk. Hvis der ikke afgives statustryk og/eller tidsmæssigt korrekte statustryk, kan 1-1-2 AMK-Vagtcentralen afgive statustryk for beredskabet, fx ankomst til skadested. Såfremt et beredskab ved en fejl fx har givet forkert statustryk, skal beredskabet kalde op til 1-1-2 AMK-Vagtcentralens dispatcher, som kan rette fejlen. Ved afgang til optagehospital skal altid afgives melding via radio til dispatcher om destination og kørselsform.

Kør til base:

Alle fire statustryk skal afgives.

Pauseafholdelse:

Hvis ambulancen ankommer til eller er på basen indenfor tidsinterval for pause (for beredskaber der er omfattet af pauseaftalen), starter pausen automatisk, med mindre andet oplyses af dispatcher.

Dispatcher kan aktivt sende beredskabet på pause ved at sende en pauseopgave.

Opfyldning, rengøring mv.:

1-1-2 AMK-Vagtcentralens dispatcher anmodes om opgave ved behov for optankning, rengøring, opfyldning af utensilier og/eller ilt fra base (dispatcher vælger basen, dog altid egen leverandør). Personalet skal afgive de sædvanlige statustryk for depotstop og først trykke færdig umiddelbart efter at opgaven er udført. Der skal ikke tildeles en særlig opgave til opfyldning af medicin på hospitaler.

Ude af drift

Leverandørens personale skal straks oplyse Dispatcher hvis et køretøj er ude af drift:

Der er to typer af ude af drift:

Ude af drift – autoriseret anvendes, når ude af drift er autoriseret af regionen, fx nedbrud på akutberedskabets radiokommunikationsudstyr, der er akutberedskabets ansvar.

Ude af drift – autoriseret anvendes endvidere ifm. kørselspraktikenheder, som hver har mulighed for at anvende denne op til samlet 2 timer pr. praktikdag.

Ude af drift – uautoriseret anvendes, når en ressource er UAD grundet  skader på materiel, sygdom mv. dvs. når det er leverandørens ansvar. UAD afsluttes når leverandøren indsætter erstatningskøretøj. Erstatningskøretøjer logges ind på det beredskabsnavn, som det erstatter.

Annullering af opgave/afslutning på stedet

Mobiliseringstid

Beregnes fra tidsrummet hvor  opgavemelding er modtaget til personalet trykker afgang mod opgavested. Der beregnes bod, hvis dette tidsinterval overskrider 90 sekunder for ambulancekørsler (Prioritet A, B og C1) og 180 sekunder for sygetransport (Prioritet C2 og D). For hvert 30 sekunder herefter beregnes yderligere et mobiliseringspoint (1 point = 500 kr.). jf. Region Hovedstadens kravspecifikation for ambulanceberedskab samt Region Hovedstadens kravspecifikation for liggende patientbefordring pkt. 24.4.1.3.

Fejlagtige statustryk rettes direkte i CAD-systemet via dialog mellem dispatcher og leverandørens mandskab. Rettelsen sker ved at korrigere tiden, således at boden bliver annulleret. Ved fejlagtige statustryk menes der, at IT-system fejler (fx frys af skærm i ambulancer) eller fx ved at der fejlagtigt er givet flere statustryk samtidigt.

X, Z og Y beredskaber

Bemærk: Leverandørernes personale må kun logge på disse beredskabsnavne, når der foreligger konkret aftale herom mellem leverandørens driftsleder og 112 Vagtleder.

For alle gælder, at de er oprettet i CAD med beredskabsnavn efterfulgt af forkortet leverandørnavn (F=Falck og HB=Hovedstadens Beredskab) samt et nummer – fx XAMB F1, XAMB HB1 osv.

X-beredskaber (tilkøb af ekstra beredskaber):

De kan anvendes i følgende situationer:

Z-beredskaber (bruges kun undtagelsesvis jf. nedenfor):

De kan anvendes i følgende situationer:

Bemærk, at et Z-beredskab kun undtagelsesvis må anvendes og kun i situationer, hvor det ikke er muligt at logge på med et fast beredskab. Z-beredskaber må ikke anvendes ved tilkøb. Her anvendes X-beredskab jf. ovenfor.

Y-beredskaber (beredskaber der indsættes for pauseafholdelse uden for pauseaftalen).

De kan anvendes i følgende situationer:

Bemærk at Y-beredskaber skal indsættes i henhold til regler defineret i VIP Disponering af ambulance- og sygetransportenheder til pauseafholdelse og under kørselspraktik

 

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Præhospital lægelig chef i Akutberedskabet delegerer kompetencerne beskrevet i denne vejledning til lægeassistenter og anæstesisygeplejersker, der varetager præhospital tjeneste for Region Hovedstaden.

Ambulanceansvarlig overlæge i Akutberedskabet er ansvarlig for udbredelse af og sikring af kendskab til instruksen i ambulanceberedskabet. Ambulanceleverandørerne er ansvarlige for den lokale implementering hos ambulancepersonalet.

Sektionsledere ved 1-1-2 Præhospital Akutmedicin er ansvarlig for udbredelse af og sikring af kendskab til instruksen blandt personalet, der varetager tjeneste ved akutlægebiler og øvrige specialkøretøjer.

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Region Hovedstadens kravspecifikation for ambulanceberedskab.

Region Hovedstadens kravspecifikation for liggende patientbefordring pkt. 24.4.1.3.

 

Tilbage til top


Bilag

Bilag 1 Utensilieliste for ambulancer og XL ambulancer.pdf

Bilag 2 Logis Mobile Vejledning - Version 3.18 - Final 14032018.pdf

Tilbage til top