Analyse ved havari, ambulance og liggende sygetransport

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

Formålet er at fastlægge retningslinjer for, at der efter færdselsulykker gennemføres analyse af indvendig opbygning af ambulancer og ST-køretøjer med henblik på sikring af patienters og personalets sikkerhed under kørsel samt med henblik på læring ift. fremtidig opbygning af køretøjer. Alle arbejdsmiljøforhold, som ikke er relateret til køretøjers opbygning, behandles i øvrige arbejdsmiljøfora.

Tilbage til top


Målgrupper og anvendelsesområde

Målgruppen er Region Hovedstadens leverandører af ambulanceberedskab og liggende sygetransport og Akutberedskabets Sektion for Ambulanceberedskab og Præhospital Akutmedicin, som samarbejder om sagsbehandling af dokumentation efter færdselsulykker. Samt 112-Vagtledere på 112 AMK-Vagtcentralen.

Tilbage til top


Definitioner

Ingen.

Tilbage til top


Fremgangsmåde

Regler vedr. ulykker er fastlagt i Region Hovedstadens kravspecifikation for Ambulanceberedskab, krav 4.1F, og Region Hovedstadens kravspecifikation for liggende patientbefordring krav 4.1E.

Nedenstående fremgangsmåde gælder for alle ulykker med involvering af ambulancer og ST-enheder med Region Hovedstadens logo, hvor der a) er personskade og/eller b) hvor køretøjet efterfølgende ikke kan køre ved egen kraft (fx punktering, eller driftsstop, som ikke er relateret til ulykker, er således ikke omfattet).

1. Fremsendelse af dokumentation efter ulykke

Leverandøren skal efter ulykker, som falder under ovennævnte definition, straks underrette Akutberedskabet på e-mail (###EMAIL### – der anføres HAVARI ambulance/ST-enhed i emnefelt). Ved personskade skal 112-Vagtleder kontaktes umiddelbart efter ulykken.

Følgende information fremsendes fra leverandør til Akutberedskabet (###EMAIL###) senest 10 arbejdsdage efter ulykken:

Hvis der var personale fra Akutberedskabet til stede i køretøjet under ulykken, indhenter Akutberedskabet også en kort skriftlig redegørelse fra dette personale, som omfatter b, c og d ovenfor.

Hasteprocedure: Såfremt ulykken har kritiske konsekvenser for patient og/eller personale grundet hændelse i bårerummet eller førerkabine, gennemføres ovenstående umiddelbart efter ulykken i hasteprocedure, som aftales mellem Akutberedskabet og den pågældende leverandør, umiddelbart efter hændelsen. Ved aktivering af hasteprocedure aftales også tidspunkt for evt. besigtigelse af køretøj (således at besigtigelse kan gennemføres forud for iværksættelse af reparation).

2. Analyse af dokumentation efter ulykke

Sektionsleder for Ambulanceberedskab iværksætter behandling af det indhentede skriftlige materiale fra leverandører, og evt. fra egne ansatte. Arbejdet sker med deltagelse af arbejdsmiljøleder og arbejdsmiljørepræsentant og sektionsleder for drift, alle fra Præhospital Akutmedicin.

Behandling skal som hovedregel gennemføres højst 20 arbejdsdage efter hændelsen. Behandlingen skal skriftligt dokumentere om der A) intet behov er for opfølgning, B) er behov for opfølgning ift. den nuværende opbygning af køretøjer hos den pågældende leverandør og C) om der er læring vedr. opbygning, som skal anvendes ved fremtidige udbud/opbygning af køretøjer.

Såfremt sektionsleder, Sektion for Ambulanceberedskab, i samråd med sektionsleder-drift, Præhospital Akutmedicin, vurderer, at hændelsen uden tvivl kan kategoriseres under A) ovenfor, kan sektionsleder beslutte, at yderligere behandling er unødvendigt.

Såfremt der er behov for yderligere kompetencer, fx ved besigtigelse af det pågældende køretøj, kan Præhospital Akutmedicins køretøjsudvalg involveres.

Hasteprocedure: Hvis ulykken har kritiske konsekvenser for patient og/eller personale grundet hændelse i bårerummet eller førerkabine, gennemføres ovenstående umiddelbart efter ulykken i hasteprocedure, som fastlægges af sektionsleder, Sektion for Ambulanceberedskab.

Sektionsleder, Sektion for Ambulanceberedskab, er ansvarlig for evt. opfølgning herunder at læring bringes i anvendelse efterfølgende.

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Sektionsleder, Sektion for Ambulanceberedskab, er ansvarlig for vejledningens indhold, samt for implementering af vejledningen i Akutberedskabet. Leverandørerne af ambulanceberedskab og liggende sygetransport i Region Hovedstaden er ansvarlige for at følge instruksen ved de beskrevne hændelser.

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Region Hovedstadens Kravspecifikation for Ambulanceberedskab FV 050115 samt bilag.

Region Hovedstadens Kravspecifikation for liggende patientbefordring REV2 220115 FV 240415

Tilbage til top


Bilag

Ingen.

Tilbage til top