Akut ambulancekørsel til patienter i det offentlige rum

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

Instruksen skal sikre en faglig forsvarlig håndtering af akutkørsel i det offentlige rum, og samtidig en hensigtsmæssig borgerbetjening ved sygdom eller tilskadekomst i det offentlige rum.

Tilbage til top


Målgrupper og anvendelsesområde

Personale på 1-1-2 AMK-Vagtcentralen. 

Tilbage til top


Definitioner

Ingen

Tilbage til top


Fremgangsmåde

Ved melding om sygdom eller tilskadekomst hos borgere, der befinder sig i det offentlige rum fx gader, andre offentlige steder eller transportmidler, skal der ved beslutning om visitationen og disponering tages særlige hensyn til følgende:

  1. Patientens sundhedsmæssige tilstand.
  2. De omstændigheder, som patienten befinder sig under. Omstændighederne kan betinge, at opgaven opprioriteres, hvis der er fare eller uoverkommelige gener for patienten eller afviklingen af den offentlige trafik. Der kan fx være tale om følgende:

 Sundhedsfaglige visitation

  1. Tilstanden vurderes iht. Dansk Index for akuthjælp
  2. Såfremt visitationen fører til en B- eller C-kørsel, skal det konkret vurderes af sundhedsfaglig visitator eller dispatcher, om ovenstående omstændigheder er til stede. I givet fald opprioriteres til B1.

Dispatch

Som udgangspunkt disponeres disse opgaver efter samme kriterier og vægtes som andre med tilsvarende hastegrad.

Hvis det ud fra den samlede opgavemængde ikke er sandsynligt, at der indenfor 15 minutter kan være en ambulanceenhed fremme til opgaven, prioriteres opgaver i det offentlige rum, foran andre opgaver med samme hastegrad.

Fremkørsel er som udgangspunkt uden udrykning, men kan efter konkret vurdering af 1-1-2 AMK-Vagtcentralen, eller på forespørgsel fra ambulancetjenesten, opgraderes til udrykningskørsel, såfremt trafikale forhold eller andre omstændigheder tilsiger dette.  

Der kan således ikke gives specifikke regler for opgradering i alle situationer. Det beror på et konkret skøn i den konkrete sag. Tvivlstilfælde konfereres med AMK-læge eller 112-vagtleder.

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Ledelsen på 1-1-2 Præhospital Akutmedicn har ansvaret for at implementere instruksen. Medarbejderne på 1-1-2 AMK-Vagtcentralen har ansvaret for at følge instruksen.

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Ingen

Tilbage til top

Bilag

Dansk-indeks-1.8.pdf

Tilbage til top