Afvigende adfærd, Håndtering og indbringelse af patient med

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

At beskrive håndtering af patienter med afvigende adfærd præhospitalt.

Tilbage til top


Målgrupper og anvendelsesområde

Alt præhospitalt sundhedsfagligt personale med funktion på ambulancer, akutlægebiler og specialkøretøjer i Region Hovedstaden. Anvendes ved præhospital indsats og patientbehandling i henhold til egen kompetenceprofil og specifikke medicin- og behandlingsinstrukser.

Ambulanceassistenter skal være bekendt med indholdet i denne VIP.

Tilbage til top


Definitioner

Afvigende adfærd omhandler personer som:

Inhabilitet: Personer, som ikke er i stand til at tage vare på sig selv og derved give informeret samtykke til en nødvendig behandling.

Varigt inhabil: Personer som varigt ikke er i stand til at tage vare på sig selv og derved give informeret samtykke, herunder f.eks. demente, udviklingshæmmede eller hjerneskadede personer.

Fremtidsfuldmægtig: Patienten kan have oprettet en fremtidsfuldmagt til en person (fremtidsfuldmægtig), som kan sættes i kraft såfremt patienten mister evnen til at tage vare på sig selv. Den fremtidsfuldmægtige kan træffe beslutning om patientens økonomiske og personlige forhold.

Behandlingstestamente: Patienten kan have oprettet et behandlingstestamente, hvor patienten har valgt ikke at ville have behandling med tvang for en fysisk sygdom i en situation, hvor patienten ikke længere er i stand til at tage vare på sig selv. (Der er pligt til at undersøge dette via FMK).

Præhospitalt sundhedsfagligt personale: Præhospitale akutlæger, anæstesisygeplejersker, paramedicinere, ambulancebehandlere og lægeassistenter, der varetager præhospital tjeneste for Region Hovedstaden.

Lægeassistent: Ambulancebehandler eller paramediciner med særlig kompetence som assistent for præhospital akutlæge.

Tilbage til top


Fremgangsmåde

Ambulancepersonalets rolle

Hvis patienten vurderes at have et behandlingsbehov og/eller er til fare for sig selv eller andre og samtidig er inhabil, tages kontakt til AMK-lægen mhp. beslutning om eventuel brug af tvang. Hvis der er tvivl, om patienten er inhabil, konfereres ligeledes med AMK-læge.

Akutlægens rolle

Vurdere om patienten er omfattet af regler om tvang og beslutte, hvilken lovgivning der i givet fald skal anvendes, herunder afgive lægeerklæring til brug for tvangsindlæggelse. 

Politiets rolle

Godkender tvangsindlæggelsen og er ansvarlige for indbringelse af patienten.

AMK-Lægens rolle

Sparringspartner for ambulancepersonalet. Vurderer ud fra ambulancepersonalets oplysninger, om der skal foretages en vurdering af patienten ved psykiatrisk udrykningstjeneste eller akutlægebil.

 

Generelt

Som udgangspunkt skal der være informereret samtykke til behandling og indlæggelse af patienter. Se VIP-instruks: Informeret samtykke til behandling.

I videst mulige omfang søges patienten motiveret til at modtage behandling og følge med til frivillig indlæggelse på den relevante institution. I situationer, hvor en patient ikke ønsker at modtage en nødvendig og faglig indiceret behandling, herunder transport til hospital, skal patienten gøres opmærksom på de mulige konsekvenser. Det skal konkret overvejes, om patienten forstår konsekvensen af manglende behandling, herunder om patienten må skønnes at være inhabil. Patienten skal om muligt tilbydes andre alternativer. Den mest skånsomme måde vælges under samtidig iagttagelse af personalets sikkerhed. 

Såfremt patienten vurderes til at være inhabil og samtidig have et behandlingsbehov og/eller er til fare for sig selv eller andre, er der i lovgivningen mulighed for anvendelse af tvang.

OBS: Forud for eventuel medicinering, herunder sedation skal det søges udelukket, at der er tale om reversibel medicinsk tilstand f.eks. forgiftning, patient med kritisk lavt blodsukker eller epilepsi-patient i opvågning. I så fald behandles den tilgrundliggende lidelse først.

 

Øjeblikkeligt behandlingsbehov

Hvis en patient, der midlertidigt eller varigt mangler evnen til at give informeret samtykke eller er under 15 år, befinder sig i en situation, hvor øjeblikkelig behandling er påkrævet for patientens overlevelse eller for på længere sigt at forbedre patientens chance for overlevelse eller for et væsentligt bedre resultat af behandlingen, kan behandling indledes eller fortsættes uden samtykke.

Anvendelse af tvang i disse situationer finder sted med baggrund i Sundhedslovens §19.

Anvendelse af tvang kan ligeledes foretages med baggrund i straffelovens § 14 omhandlende nødret. Eksempel: Fastholdelse af en patient, som ellers ville gøre skade på sig selv eller andre. Nedbrydning af dør for at komme en person til hjælp.

 

Psykiatriske patienter (midlertidigt inhabil) - se flowchart, bilag 1

Psykotiske (psykiatriske) patienter uden akut medicinsk lidelse visiteres til psykiatrisk modtagelse, mens forgiftede patienter eller patienter med potentielle reversible medicinske tilstande som udløsende årsag visiteres til akutmodtagelse på akuthospital.

Om muligt varetages en evt. tvangsindlæggelse af patientens sædvanlige praktiserende læge eller af det psykiatriske akutberedskab. Står akutlægen i en situation, hvor det bliver klart at der er tale om en tvangsindlæggelse er det akutlægen, der udfylder de relevante papirer.

Politiet godkender beslutningen om tvangsindlæggelse og er ansvarlige for indbringelsen af patienten. Politiet kan beslutte, at patienten skal indbringes i ambulancen og skal i så fald følge patienten i ambulancen.

Varigt inhabile (eksempelvis demente, udviklingshæmmede eller hjerneskadede personer) - se flowchart, bilag 1

Akutlægen kan beslutte at tvangsbehandle og/eller tvangsindlægge varigt inhabile uden dennes samtykke. Beslutningen kræver samtykke fra nærmeste pårørende, patientens værge, patientens fremtidsfuldmægtige eller en anden sundhedsperson med faglig indsigt på området, som ikke tidligere har deltaget i eller skal deltage i behandlingen af den pågældende patient.

Har patienten ingen nærmeste pårørende, værge, eller fremtidsfuldmægtig, kan akutlægen uden inddragelse af en anden sundhedsperson, gennemføre en behandling, hvis behandlingen er af mindre indgribende karakter med hensyn til omfang og varighed. Sundhedslovens §18, stk. 3.

Patienten kan dog ikke tvangsbehandles, hvis patienten har oprettet et behandlingstestamente og fravalgt tvangs-behandling for en fysisk sygdom.

Tvangsbehandling/tvangsindlæggelse kan foretages hvis lægen vurderer, at

  1. undladelse af behandling vil forringe patientens helbred eller sundhedstilstand væsentligt.
  2. behandlingen anses for nødvendig for at forhindre denne væsentlige forringelse
  3. det efter en helhedsvurdering fremstår som den bedste løsning for patienten at gennemføre behandlingen.

Politiet godkender beslutningen om tvangsindlæggelse og er ansvarlige for indbringelsen af patienten. Politiet kan vælge at benytte ambulancen til indbringelse.

Akutlægen skal så vidt muligt være til stede ved tvangsindlæggelsens gennemførelse. Læge og politi vurderer i samråd, hvilken transportform, der skal benyttes, og om der skal sundhedsfaglig ledsagelse. Den endelige beslutning ligger hos politiet.

Dokumentation

I PPJ dokumenteres, hvis patienten ikke skønnes at kunne tage vare på sig selv og at eventuel medicinsk behandling under tvang/uden samtykke er nødvendig. Medicinering dokumenteres på vanlig vis med præparat, dosis og administrations vej, samt effekt.

Dokumentation - særligt for varigt inhabile

Akutlægen skal indberette anvendelse af tvang til Sundhedsdatastyrelsen via SEI senest den 10. i måneden efter beslutningen om tvang blev truffet.

Der henvises til bekendtgørelse om tvangsprotokoller ved beslutninger og anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile § 2, hvoraf de indholdsmæssige krav til tvangsprotokollen fremgår.

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Delegation:

Ambulanceansvarlig overlæge i Akutberedskabet delegerer kompetencerne beskrevet i denne vejledning til ambulancebehandlere og paramedicinere, der varetager præhospital tjeneste for Region Hovedstaden.

Præhospital lægelig chef i Akutberedskabet delegerer kompetencerne beskrevet i denne vejledning til lægeassistenter og anæstesisygeplejersker, der varetager præhospital tjeneste for Region Hovedstaden.

Implementering:

Ambulanceansvarlig overlæge i Akutberedskabet er ansvarlig for udbredelse af og sikring af kendskab til instruksen i ambulanceberedskabet. Ambulanceleverandørerne er ansvarlige for den lokale implementering hos ambulancepersonalet.

Sektionsledere ved 1-1-2 Præhospital Akutmedicin er ansvarlig for udbredelse af og sikring af kendskab til instruksen blandt personalet, der varetager tjeneste ved akutlægebiler og øvrige specialkøretøjer.

Præhospitalt sundhedsfagligt personale, der varetager præhospital tjeneste for Region Hovedstaden har et selvstændigt ansvar for at sætte sig ind i nærværende vejledning og overholde den i det daglige virke.

 

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Straffeloven

Sundhedsloven

Bekendtgørelse om politiets opgaver i forbindelse med tvangsindlæggelse ved somatisk behandling af varigt inhabile

Bekendtgørelse af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien

Bekendtgørelse om tvangsprotokoller ved beslutninger og anvendelse af tvang ved somatisk behandling af varigt inhabile

VIP-instruks: Psykiatrisk Akutberedskab, Region Hovedstaden

VIP-instruks: Livs- og behandlingstestamente - anvendelse, oprettelse og tilbagekaldelse

Notat: Notat om eventuel behandlingsmulighed i forhold til varigt inhabile patienter, som afviser at give samtykke til behandling.pdf

Tilbage til top

Bilag

Bilag 1 Flowchart - afvigende adfærd.pdf

Tilbage til top