Afslutning til egenomsorg på Akuttelefonen 1813

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

At sikre, at

Tilbage til top


Målgrupper og anvendelsesområde

Målgruppen er alle medarbejdere på Akuttelefonen 1813. Vejledning skal benyttes, når indringere bliver afsluttet til egen omsorg.

Tilbage til top


Definitioner

Indringer: Den person, der ringer til Akuttelefonen 1813. Indringer er patienten/borgeren selv, eller den som ringer på vegne af patienten/borgeren. I journalen dokumenteres, hvem der ringer, hvis dette ikke er patienten/borgeren selv.

Tilbage til top


Fremgangsmåde

Beslutningen om at afslutte patientforløb til egen omsorg sker på baggrund af en samlet vurdering af patienten ud fra gældende retningslinjer jvf den enkelte sygdomsdiagnose som fremgår af visitationsguiden.

Ved afslutning til egenomsorg

Skal visitationsguiden anvendes

Via Visitationsguiden 1813 samt det sundhedsfaglige interview, gennemgås patientens almen tilstand, og følgende områder skal afdækkes ved afslutning til egenomsorg:

Smerter

Nedsat bevidsthed - lammelser – svimmelhed

Sygt barn

Vejrtrækningsproblemer

 

Via udelukkelse af alvorlig/ svær eller moderat sygdom eller tilskadekomst, eller sygdom/ tilskadekomst som kræver lægelig behandling, afgøres det om patienten kan afsluttes til egenomsorg.

 

Dokumentation

Kriterium (Visitationsguide kode), Anamnese samt konklusion optages i journalen.

Patienten informeres om råd, som anbefales at følge, dette dokumenterers i journalen.

Patienten informeres om risici, komplikationer og symptomer, som vedkommende skal reagere på og dette dokumenteres i journalen.

Patienten informeres om at ringe tilbage, hvis der kulle komme sådanne ændringer. Ved Akut alvorlig ændring i tilstanden kontaktes 112. Dette dokumenteres i journalen.

Der skal hver gang sendes epikrise til egen læge, såfremt patienten samtykker i dette.

 

Afslutning til Egen omsorg kan vælges i følgende situationer

Patient ønsker rådgivning/vejledning, og i øvrigt skønnes sund og frisk.

Patient vurderes til ikke at have symptomer på sygdom eller tilskadekomst.

Patient vurderes at være A, B, C, D, E stabil og have milde/lette symptomer på sygdom eller tilskadekomst, som ikke behøver lægelig behandling.

Tilbage til top

 


Ansvar og organisering

Enhedschefen for Akuttelefonen 1813 er ansvarlig for udbredelse og sikring af kendskab til VIP`en hos enhedsledelsen for Akuttelefonen 1813.

 

Sektionslederne ved Akuttelefonen 1813 er ansvarlige for udbredelse og sikring af kendskab til VIP`en blandt læger, sundhedsfaglige visitatorer og vagtledere ved Akuttelefonen 1813.

 

Læger, sundhedsfaglige visitatorer og vagtledere ved Akuttelefonen 1813 har et selvstændigt ansvar for at sætte sig ind i nærværende VIP og overholde den i det daglige virke.

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Ingen

 

Tilbage til top


Bilag

Ingen

Tilbage til top