GLO - Infektionsforebyggelsesprogram RLB

Infektionsforebyggelsesprogram for Afdeling for Rygkirurgi, Led- og Bindevævssygdomme

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 

Formål

Denne vejledning skal sikre en effektiv indsats til forebyggelse af hospitalserhvervede infektioner og er dermed et bidrag til såvel nationale og regionale målsætninger om monitorering og reduktion af infektioner.

Tilbage til top


Målgrupper og anvendelsesområde

Personale på Afdeling for Rygkirurgi, Led- og Bindevævssygdomme.

Som led i nationale og regionale indsatser for forebyggelse af nosokomielle infektioner har Afdeling for Rygkirurgi, Led- og Bindevævssygdomme iværksat et lokalt program for forebyggelse af hospitalserhvervede infektioner. Fokus for det lokale program er forebyggelse af infektion i forbindelse med kirurgiske indgreb.

 

Tilbage til top


Definitioner

 Tilbage til top


Fremgangsmåde

Dataudtræk.

Hvert kvartal foretages dataudtræk i relevante IT systemer på CPR og diagnoser svarende til patienter der indlægges på afdeling RLB og som reopereres grundet infektion i operationssåret. 

 

Lokale tiltag på RLB’s operationsgang:

Datotjek.

Der tjekkes datoer på sterile instrumenter og steril varer hver 2. måned.

 

 

###TABEL_1###

 

Sterile instrumenter, der er udløbet eller som udløber de følgende 2 måneder, samles i en kurv. Disse varer sendes i Sterildepotet i en REN vogn.

 

Øvrige sterile varer, der er udløbet, lægges i afdelingens U-landskasse.

 

Der tjekkes følgende steder:

 

 

###TABEL_2###

 

 

Registrering: Dato og initialer noteres i logbogen ”sterildepot, datotjek, logbog” samt i ” Rengøring af skabe og datotjek, stue nr.”

 

Der tjekkes datoer på sterile forbrugsvarer 1 x årligt og sker løbende ved udpakning.

Implemtertbart materiale, hæmostasemidler, kunstigknogle og lignende.

 

Rengøring af skabe på operationsstuerne

 

Rengøring af operationsstuens skabe foretages 1 x årligt:

 

 

###TABEL_3###

 

Rengøring af alle hylder i rotomater 2 x årligt.

 

Registrering: Dato og initialer noteres i logbogen ”Rengøring af skabe og datotjek, stue nr.”

 

 Øvrig rengøring af operationsstuer varetages af rengøringspersonalet i henhold til gældende aftaler.

 

 

Rengøring og datotjek af sterildepot, der fyldes op af Sterilcentralen

Udføres af Sterilcentralens personale.

1 x årligt vaskes alle skabe og hylder og kurve skiftes ud.

 

Test af nødautoklave

Bowie.Dick test udføres hver dag.

Registrering: Resultat, dato og initialer noteres i logbog.

 

Rengøring af nødautoklave

Autoklaven rengøres efter behov.

Registrering: Dato og initialer noteres i logbog.

 

Rengøring af LAF-bænk til forsegling af vævsprøver

Rengøres hver uge af rengøringsafdelingen.

Firmaet udfører årlig servicekontrol.

 

Anvendte instrumenter og implementerbart materiale

Dokumenteres i OPTIME.

 

Kimtal og ventilation

Får skiftet filtre i LAF-rammen 4 gange årlig ved Teknisk afdeling.

Kimtalsmålinger følger anbefalingerne fra 2 x årligt  ifølge vejledning fra Sundhedsstyrelsen.

 

Hygiejniske forholdsregler og adfærd på operationsgangen følger de regionale anbefalinger (se link til regional vejledning):

Perioperativ infektionsprofylakse

 

 

Lokale tiltag på afdeling RLB som helhed:

Håndhygiejne

Medarbejderne skal tage E-learning håndhygiejne kursus vi Kursusportalenundervises.

Lokale tiltag ad hoc:

Monitorering af andre mulige områder for erhvervelse af hospitalsinfektion.

Hvis der sker ophobning af infektioner gennemgås relevante data med Klinisk Mikrobiologisk Afdeling og videre plan lægges i afsnitsledelsen på RLB operationsgang.

Kontakt til Mikrobiologisk Afdeling: Der  er løbende mulighed for at kontakte Klinisk Mikrobiologisk Afdeling, for at konferere om patienter med infektioner. 

 

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Det er operationspersonalet der udfører datotjek, rengøring og målinger samt relevante registreringer. Ved uregelmæssigheder udarbejder afdelingssygeplejersken præsentation af evt. afvigelser noteret i logbøgerne. 

 Sterilcentralen har ansvar for rengøring af /dokumentation for deres depot for opfyldning. LAF bænken servicekontrolleres af leverandøren og rengøres af Rengøringsafdelingen.

Den infektionsansvarlige overlæge og kvalitetskonsulenten i Afdeling RLBVRR trækker hvert kvartal diagnoser og CPR på de patienter som indlægges og reopereres grundet sårinfektion. Data afleveres til afsnits- og afdelingsledelsen.

 

 

Lokale tiltag ad hoc:

Hygiejnenetværksgruppen beslutter hvorvidt der skal inddrages andre kliniske områder til kortlægning og overvågning af hospitalserhvervede infektioner i Afdeling RLB.

Hygiejnenetværksgrupppen lokalt på RLB har ansvaret for at gennemgå ovenstående dataregistreringer og reagere relevant på afvigelser i samarbejde med afdelingsledelsen, Kvalitetsudvalget og Infektionshygiejneorganisationen. Fx skal der ved evt. ophobning af infektioner foretages audit på patientcases i samarbejde med Klinisk Mikrobiologisk Afdeling og Hygiejne Sygeplejersken. Relevant afrapportering sker i regi af Kvalitetsteamet i samarbejde med hygiejnenetværksgruppen og Kvalitetsudvalget. Lokale tiltag skal dokumenteres i en kvalitetshandleplan der skal præsenteres for Kvalitetsudvalget.

 

 

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 

Perioperativ infektionsprofylakse

 

Håndhygiejne for sundhedspersonale

 

Retningslinjer for arbejdsdragt for personale ansat i Region Hovedstaden

 

Medicoteknisk apparatur og it-udstyr - Rengøring og desinfektion

 

GLO - Desinfektion af operationsfelt

 

Tilbage til top


Akkrediteringsstandarder

 

Tilbage til top


Bilag

 

Tilbage til top