Ansatte i Rengøringsafdelingen på Rigshospitalet Blegdamsvej og Glostrup med særlig kompetence i kørsel af RHEA, samt plejepersonalet på det afsnit, hvor der ønskes en kørsel med RHEA.
Denne instruks er gældende hele døgnet i forbindelse med rengøring og desinfektion med RHEA.
Rhea er en maskine, der desinficerer lokaler, primært sengestuer. Stuen bliver ”nulstillet” for mikroorganismer. Maskinen forstøver brintoverilte (hydrogenperoxid) og Pereddikesyre og derved uskadeliggør mikroorganismer og sporer. Den kan ikke anvendes til papir og stof, fx gardiner og møbler med stofbetræk fordi koncentrationen ændres ved sugende materiale.
Rhea anvendes til desinfektion i forbindelse med ophævelse af isolation og slutrengøring efter patient med Clostridium difficile med binær toksin eller CPO (carbapenemase Producerende Organismer) E.coli og Klebsiella species.
Kan i særlige tilfælde anvendes til andre multiresistente bakterier eller i forbindelse med udbrud af smitsomme sygdomme, men kun efter aftale med Infektionshygiejnisk Enhed.
Desinfektion: Proces der dræber patogene mikroorganismer i et sådant omfang, at det desinficerende kan benyttes uden risiko for infektion.
Inventar: Fast eller flytbart, eksempelvis seng, sengebord, stol, leje, lampe og fjernsyn.
Hjælpemidler: Fx kørestole, lejrings- og forflytningsudstyr.
Medicoteknisk udstyr: Fast eller flytbart, fx dråbetæller, monitor, respirator og IT-udstyr.
Rengøring: Metode der fjerner smuds, støv og andre urenheder, så overflader fremstår synligt rene og æstetiske. Vedligeholdelse af overflader sikres og mikroorganiskernes antal reduceres, så ophobning, ophvivling og opformering undgås.
Smitteisolation: Placering af patient på en enestue for at forebygge smittespredning.
Sundhedspersonale: Alt personale der varetager opgaver med pleje, undersøgelse og behandling.
Der kan bestilles desinfektion med RHEA-maskine af senge-, operations- og behandlingsstuer, hvor der har været indlagt eller behandlet en patient med en isolationskrævende mikroorganisme, og hvor der er risiko for smittespredning til andre patienter. Dette kan ske i tidsrummet 07.00-20.00 alle ugens dage på telefon ###TELEFON###.
Rumdesinfektion er et alternativ til slutrengøring med klor og skal derfor betragtes som et ekstra tilbud. Der skal opregnes ca 4 timer til slutrengøring og rumdesinfektion. Efter rumdesinfektion skal inventar ikke aftørres.
Foretages af plejepersonalet:
OBS! Isolationsskiltet skal blive på døren indtil processen er afsluttet og rummet er frigivet fra Rhea operatøren.
Foretages af rengøringspersonalet:
OBS! Isolationsskiltet skal blive på døren indtil processen er afsluttet og rummet er frigivet fra Rhea operatøren.
Foretages af Rhea operatøren:
Processen igangsættes
Rhea operatøren:
Giv plejepersonalet besked om, hvornår stuen forventes klar til brug
Rhea operatøren:
Maskinafdelingen:
Hvor finder jeg yderligere information om Rhea?
På VIP finder du vejledningen ”Rum-desinfektion”. Vejledningen er udarbejdet af ”Arbejdsgruppe under komité for infektionsforebyggelse og hygiejne”.
Infektionshygiejnisk Enhed beslutter, hvor og hvornår rumdesinfektion anvendes.
Ledelsen i Rengøringsafdelingen er ansvarlig for, at personalet i afdelingen er bekendt med denne vejledning, samt at det nødvendige udstyr er tilstede, når proceduren skal foregå.
Den enkelte medarbejder er ansvarlig for at kende og følge denne vejledning.
Rengøringsafdelingen er ansvarlig for slutrengøring, koordinering og kørsel af rumdesinfektion.
Klinikken er ansvarlig for, at sundhedspersonalet er bekendt med denne vejledning, og at de kender deres opgaver, før rengøringspersonalet kan foretage en rumdesinfektion.
CEJ har ansvaret for de tekniske installationer (brandfølere).