Rumdesinfektion med RHEA.

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

 

Målgrupper og anvendelsesområde

Ansatte i Rengøringsafdelingen på Rigshospitalet Blegdamsvej og Glostrup med særlig kompetence i kørsel af RHEA, samt plejepersonalet på det afsnit, hvor der ønskes en kørsel med RHEA.

Denne instruks er gældende hele døgnet i forbindelse med rengøring og desinfektion med RHEA.

Tilbage til top

Definitioner

Rhea er en maskine, der desinficerer lokaler, primært sengestuer. Stuen bliver ”nulstillet” for mikroorganismer. Maskinen forstøver brintoverilte (hydrogenperoxid) og Pereddikesyre og derved uskadeliggør mikroorganismer og sporer. Den kan ikke anvendes til papir og stof, fx gardiner og møbler med stofbetræk fordi koncentrationen ændres ved sugende materiale.

Rhea anvendes til desinfektion i forbindelse med ophævelse af isolation og slutrengøring efter patient med Clostridium difficile med binær toksin eller CPO (carbapenemase Producerende Organismer) E.coli og Klebsiella species.

Kan i særlige tilfælde anvendes til andre multiresistente bakterier eller i forbindelse med udbrud af smitsomme sygdomme, men kun efter aftale med Infektionshygiejnisk Enhed.

Desinfektion: Proces der dræber patogene mikroorganismer i et sådant omfang, at det desinficerende kan benyttes uden risiko for infektion.

Inventar: Fast eller flytbart, eksempelvis seng, sengebord, stol, leje, lampe og fjernsyn.

Hjælpemidler: Fx kørestole, lejrings- og forflytningsudstyr.

Medicoteknisk udstyr: Fast eller flytbart, fx dråbetæller, monitor, respirator og IT-udstyr.

Rengøring: Metode der fjerner smuds, støv og andre urenheder, så overflader fremstår synligt rene og æstetiske. Vedligeholdelse af overflader sikres og mikroorganiskernes antal reduceres, så ophobning, ophvivling og opformering undgås.

Smitteisolation: Placering af patient på en enestue for at forebygge smittespredning.

Sundhedspersonale: Alt personale der varetager opgaver med pleje, undersøgelse og behandling.

 

Der kan bestilles desinfektion med RHEA-maskine af senge-, operations- og behandlingsstuer, hvor der har været indlagt eller behandlet en patient med en isolationskrævende mikroorganisme, og hvor der er risiko for smittespredning til andre patienter. Dette kan ske i tidsrummet 07.00-20.00 alle ugens dage på telefon ###TELEFON###.

Rumdesinfektion er et alternativ til slutrengøring med klor og skal derfor betragtes som et ekstra tilbud. Der skal opregnes ca 4 timer til slutrengøring og rumdesinfektion. Efter rumdesinfektion skal inventar ikke aftørres.

 

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Klargøring af stuen og evt. toilet

Foretages af plejepersonalet:

  • Der skal anvendes engangshandsker og engangsovertrækskittel i forbindelse med klargøring til rumdesinfektion.
  • Dyner og puder lægges i vasketøjssæk, som lukkes og fjernes fra rummet
  • Sengelinned, patientbeklædning og øvrige tekstiler lægges i en vasketøjssæk og fjernes fra rummet
  • Madrassen lægges op på den ene opslåede sengehest, så madrassen ikke ligger fladt på sengen
  • Skabe som kun benyttes af personalet med rene hænder kan man undlade at tømme. Øvrige skuffer og skabe skal tømmes og engangsudstyr kasseres resten genbehandles.
  • Spild af humanbiologisk materiale fjernes af plejepersonalet, inden rengøringspersonalet slutrengør lokalet forud for rumdesinfektion.

OBS! Isolationsskiltet skal blive på døren indtil processen er afsluttet og rummet er frigivet fra Rhea operatøren.

 

Foretages af rengøringspersonalet:

  • Rengøringspersonalet skal bruge værnemidler (i overensstemmelse med isolationsskiltet på døren)
  • Alt inventar og udstyr på stuen rengøres med universalt rengøringsmiddel
  • Madras aftørres på begge sider
  • Gardinerne tages ned og smides til vask
  • Tømte låger og skuffer skal efterlades åbne
  • Ventilationskanaler/-ind/-udtag skal dækkes til med passende tape, plast eller dæksler
  • Vinduer skal tapes til (åbenlige vinduer)
  • Rengøringspersonalet giver besked til Maskinafdelingen, som deaktiverer brandfølere

OBS! Isolationsskiltet skal blive på døren indtil processen er afsluttet og rummet er frigivet fra Rhea operatøren.

 

Foretages af Rhea operatøren:

  • Operatøren henter maskinen fra rum nr. K230A, opgang 2 i kælderen
  • Operatøren skal bruge værnemidler (i overensstemmelse med isolationsskiltet)
  • Det kontrolleres at det der skal være fjernet, er fjernet og at ventilationskanaler/-ind/-udtag er dækket med tape
  • Rheamaskinen placeres på stuen efter nedestående anvisning og i et hjørne af rummet med sprøjtedysen vendt mod rummets længste diagonal og vendt væk fra eventuelle vinduer
  • Sluttes til strøm

 

Processen igangsættes

 

Rhea operatøren:

  • Checker at displayet viser, at maskinen er klar til brug. Hvis ikke udfør da den handling, maskinen beder om for at starte maskinen - Se også Rhea QUICKGUIDE samt rhea BRUGERMANUAL
  • Start maskinen
  • Forlad rummet og tape døren til
  • Sæt adgang forbudt skilt på døren

 

Giv plejepersonalet besked om, hvornår stuen forventes klar til brug

 

Processen afsluttes 

Rhea operatøren:

  • Check at tidspunktet er korrekt i forhold til spray- og virkningstid
  • Afdækningstape fjernes fra døren
  • Påtag sikkerhedsmaske med filtre – disse skal skiftes hver måned
  • Gå ind i rummet og luk døren, åben vinduer hvis muligt og/eller genetabler ventilationen.
  • Fjern de yderste handsker i handskeæskerne og de yderste servietter i servietboksen
  • Check med måleudstyr om PPM niveauet er OK på stuen
  • Hvis nej, vent yderligere ½ time og check igen
  • Hvis ja, åbnes døren til gangarealet
  • Afslut rhea-maskinens cyklus, tag stikket ud og tag maskinen ud fra rummet
  • Madrassen lægges fladt på sengen

 

Genetablering af rummet

 

Maskinafdelingen:

  • Alle tekniske installationer aktiveres igen (kun nødvendigt i specielle rum)

 

PPM niveauer

  • Når brintoverilte koncentrationen er under 1 PPM er rummet klart til brug
    ​​​​​

Hvor finder jeg yderligere information om Rhea?
På VIP finder du vejledningen ”Rum-desinfektion”. Vejledningen er udarbejdet af Arbejdsgruppe under komité for infektionsforebyggelse og hygiejne”.

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Infektionshygiejnisk Enhed beslutter, hvor og hvornår rumdesinfektion anvendes.

Ledelsen i Rengøringsafdelingen er ansvarlig for, at personalet i afdelingen er bekendt med denne vejledning, samt at det nødvendige udstyr er tilstede, når proceduren skal foregå.

Den enkelte medarbejder er ansvarlig for at kende og følge denne vejledning.

Rengøringsafdelingen er ansvarlig for slutrengøring, koordinering og kørsel af rumdesinfektion.

Klinikken er ansvarlig for, at sundhedspersonalet er bekendt med denne vejledning, og at de kender deres opgaver, før rengøringspersonalet kan foretage en rumdesinfektion.

CEJ har ansvaret for de tekniske installationer (brandfølere).

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

DS/INSTA800-1:2018. Rengøringskvalitet - System til fastlæggelse og bedømmelse af rengøringskvalitet, 2018. Dansk Standard.

National Infektionshygiejniske Retningslinjer for rengøring i hospitals- og primærsektoren, herunder dagtilbud og skoler, 1. udgave, 2015. CEI, SSI.

Hygiejnehåndbog

Bilag