Rengøring på operationsstuer skal afbryde smitteveje og forebygge infektioner ved operative indgreb.
Vejledningen er gældende for ansatte i rengøringsafdelingen, som er beskæftiget med rengøring af operationsstuer på Rigshospitalet.
Herudover gældende for personalet på Rigshospitalet, som medvirker ved operationer.
Rengøring:
Metode, der fjerner smuds, støv og andre urenheder, så overflader fremstår synligt rene.
Kontaktsmitte:
Smitte ved direkte kontakt mellem smittekilden og den modtagelige person eller smitte ved indirekte kontakt via et mellemled fx personalets hænder, instrumenter mv. der er forurenet.
Humanbiologisk materiale:
Fx blod, sekret, knogle- og vævsrester.
Kritisk risikopunkt:
Sted eller udstyr, for hvilken en rengøringsmetode kan forebygge eller fjerne risikofaktorer eller mindske deres tilstedeværelse til et acceptabelt niveau.
DS/INSTA 800:
System til fastlæggelse og bedømmelse af rengøringskvalitet. I praksis en visuel rengøringskontrol umiddelbart efter endt rengøring.
Hygiejneniveau 5:
Hygiejneniveau 5 vedrører lokaler, hvor rengøringen primært skal fjerne/minimere risikoen for spredning af smitstof ved direkte eller indirekte kontakt.
NIR:
En standard der beskriver de hygiejniske krav til rengøring.
ATP-måling:
En objektiv måling af mængden af ATP (Adenosintriphosfat) på en given overflade.
Operationsstue:
Et lokale hvor der foregår operationer, invasive undersøgelser og behandlinger.
Fremgangsmåde
En operationsstue skal efter hver rengøring leve op til kravene i INSTA 800 og de Nationale Infektionshygiejniske Retningslinjer – For rengøring i hospitals- og primærsektoren, herunder dagtilbud og skoler, dvs. kvalitetsniveau 5 og hygiejneniveau 5, som er det højeste.
Generelt gælder:
Anbefalinger generelt for rengøring på operationsstuen
Anbefaling inden mellem- og slutrengøring
Anbefaling for mellemrengøring
Anbefaling for slutrengøring
En slutrengøring anses for afsluttet, når lokalet kan godkendes i henhold til NIR samt DS INSTA 800 jf. de fastlagte hygiejnekrav til operationsstuer (DS INSTA 800, kvalitetsniveau 5 og NIR, hygiejneniveau 5).
Operationsstuer, der ikke er anvendt inden for de sidste 24 timer, skal inden brug inspiceres og eventuelt rengøres, så lokalet overholder hygiejne- og kvalitetsprofil 5.
Inden dagens første procedure rengøres alle vandrette overflader med fugtig overtørring, herunder skærme og lamper i henhold til producentens anvisninger.
Efter endt slutrengøring kvitterer rengøringsmedarbejderen på et logblad, der er placeret ved indgangen til operationsstuen.
Plejepersonalets opgaver i forbindelse med rengøringsopgaven:
Anæstesipersonalets opgaver:
Mht. ansvar for rengøring af anæstesiens objekter, se skema nedenfor:
###TABEL_1###
Træning af rengøringspersonalet, brug af udstyr m.m.
Når et operationslokale er klarmeldt til rengøring udfører rengøringspersonalet opgaven iht. Procesbeskrivelsen i Nationale Infektionshygiejniske Retningslinjer – For rengøring i hospitals- og primærsektoren, herunder dagtilbud og skoler (NIR): Fokuspunkterne er bl.a. indsigt i:
Derudover gives rengøringsmedarbejderen en instruktion i til- og afrigning og renholdelse af de benyttede rengøringsvogne på operationsafsnittet.
Vask af klude til rengøring:
Genanvendelige tekstiler, eksempelvis mikrofiberklude, der anvendes til rengøringsopgaverne vaskes i henhold til DS 2451-8. Dokumentation for kalibrering af vasketemperatur skal kunne fremvises af rengøringsafdelingen/serviceleverandøren på forlangende.
Rengøringsafdelingen har pligt til at implementere denne vejledning inkl. Eventuelle underliggende bilag for ledere og medarbejdere, der arbejder på operationsafsnittet. Det er kun personale der er oplært i rengøring på et operationsafsnit der må udføre rengøringen. Oplært betyder, at medarbejderen har modtaget undervisning i de to standarder samt sidemandsoplæring af en kvalificeret kollega.