Rengøring af sengestue, daglig

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Bilag
 

Formål

Målgrupper og anvendelsesområde

Ansatte i rengøringsafdelingen, der arbejder med rengøring af sengestuer.

Denne instruks er gældende hele døgnet i forbindelse med rengøring af sengestuer.

​​​​​​

Tilbage til top

Definitioner

Humanbiologisk materiale: Fx blod, sekret, knogle- og vævsrester.

Objekter: Loft, væg, TV, hylder, tavler, billeder, spejle, vindueskarm, radiator, osv.

Patientenhed: Objekter og udstyr omkring patienten, der anvendes af patienten eller til pleje og behandling af patienten (fx seng med tilbehør, leje og behandlingsstol med tilbehør, toilet og bækkenstol inkl. toiletbræt, forhøjer og låg).

Rengøringsmiddel: Der anvendes universalmiddel og sanitetsmiddel til rengøring.

Risikopunkter: Kontaktpunkter, som er udsat for mange berøringer, herunder greb, tekniske installationer, borde og stole, lamper, afskærmning, patientstol og leje.

Sanitetsmiddel: Alkalisk sæbe til anvendelse af rengøring af sanitære rum, herunder håndvask, toilet og fliser.

Universalmiddel: Enzymsæbe til anvendelse af rengøring af objekter og gulv.

Tilbage til top

Fremgangsmåde

Sengestuen rengøres i følgende rækkefølge: Objekter, risikopunkter, området omkring håndvasken, patientenhed, gulv.

Princippet for rengøring er udførelse fra rent mod urent og oppefra og ned, uanset metode.

Uanset rengøringsmetode skal der anvendes rene klude og mopper m.m. Brugte klude og mopper må aldrig dyppes i rengøringsopløsningen.

Der skal anvendes mindst en ren klud for hver patientenhed, en for hver håndvask og en for de øvrige overflader i rummet.

For at undgå krydssmitte mellem patienterne, skal der skiftes handsker mellem hver patientenhed, forudgået af håndhygiejne.

Efter anvisning fra plejepersonalet kan rengøring med desinfektionsmiddel forekomme fx ved spild af humanbiologisk materiale eller ved rengøring af sengestue ved isolation (Indsæt link til VIP om isolationsrengøring).

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Ledelsen i Rengøringsafdelingen er ansvarlig for, at personalet i afdelingen er bekendt med denne vejledning og efterfølger den.

Den enkelte medarbejder er ansvarlig for at kende og følge denne vejledning.​​​​​

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

DS/INSTA800-1:2018. Rengøringskvalitet - System til fastlæggelse og bedømmelse af rengøringskvalitet, 2018. Dansk Standard.

National Infektionshygiejniske Retningslinjer for rengøring i hospitals- og primærsektoren, herunder dagtilbud og skoler, 1. udgave, 2015. CEI, SSI.

Hygiejnehåndbog

 

​​​​​​Tilbage til top

Bilag

Vores DML-standard (Actioncart)

Tilbage til top