Hjertestop og andre livstruende situationer

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag


Målgrupper og anvendelsesområde

Hele personalet på Patienthotellet (PHO). Formålet er at sikre at personalet handler korrekt ved hjertestop og andre livstruende situationer.

Tilbage til top


Definitioner

Hjertestop er pludselig svigt af hjertets pumpefunktion, hvilket fører til bevidstløshed, ophør af vejtrækning og manglende puls.

Livstruende situationer i øvrigt er, hvor patientens tilstand vurderes at kræve en hurtig indsats.

Tilbage til top


Fremgangsmåde

 

Erkend hjertestop

 

Hjertestop PHO

Ring  2222 / 

Ved melding af hjertestop kommer der pr. automatik en ambulance til transport af patienten. Det er hjertestopholdet der har ansvaret for at kontakte 112, når de ser at hjertekaldet kommer fra PHO.

Oplys hjertestop på Patienthotellet

Angiv præcis sted, PHO, opgang 10, etage, værelsesnummer, reception, spisestue eller gangareal

Hent ventilationsballon

 

 

Når samarbejdspartnere er tilstede

Påbegynd hurtigst muligt basal genoplivning (hjertemassage og ventilationsballon) og fortsæt indtil hjertestopholdet ankommer.

Voksne: 30 tryk / 2 indblæsninger

Børn: 15 tryk / 2 indblæsninger

 

Placering af genoplivningsudstyr

 

Tilbage til top


Ansvar og organisering

Den ansvarshavende sygeplejerske på PHO og det fremmødte hjertetopteam

 

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Erkendelse af hjertestop og alarmering ved hjertestop for medarbejdere uden klinisk patientkontakt - Instruks 1

 

Tilbage til top


Akkrediteringsstandarder

DDKM: 2.13.1

 

Tilbage til top


Bilag

Ingen.

Tilbage til top