Medicin - modtagelse i afsnit

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 

 

Målgrupper og anvendelsesområde

Formål:

At sikre at leveringen af medicin til afsnit overholder sikkerhedskrav iht. dansk lov og JCI - standarder.

 

Undtagelser

Infusionsvæsker, dialysevæsker og andre væsker er undtaget fra denne instruks.

 

Tilbage til top

Definitioner

Fremgangsmåde

RH Instruksen er udarbejdet med baggrund i :

RegionH vejledning: Rekvirering og opbevaring af lægemidler samt overvågning af morfika

 

Medicinen emballeres af RegionH Apoteket i forseglede transportkasser mærket med afsnitsnavn, og leveres i bure i køkkengården.

  1. En medarbejder i medicingruppen i Servicecentret kvitterer for antal leverede blå kasser og eventuelle andre kasser.
  2. Medicinen udbringes herefter af Servicecentrets portører på Rigshospitalet Blegdamsvej. Dette sker to gange dagligt mandag-fredag i perioden mellem kl. 10.00 og 15.00.
  3. Afsnittets personale skal kvittere for modtagelsen af medicinen.

Følgende medarbejderkategorier har kompetence til at modtage medicinen:

Fastansat personale som fx læger, farmaceuter, farmakonomer, sygeplejersker, SoSu assistenter, sygehjælpere, sekretærer og fysioterapeuter.

Det er afsnitsledelsens ansvar, at medicinen bliver sat på plads i tilknytning til modtagelsen.

 

Servicecentrets portør henvender sig til afsnittets ”Sygeplejekontor”/ ”informationskontor” for aflevering af medicinen.

 

Ved afleveringen af medicin er modtageren på afsnittet ansvarlig for at :

  • Sikre, at det er afsnittets navn, der er anført på medicinkasserne.
  • Sikre, at forseglingen af medicinkasserne er ubrudt.
  • Kvittere for forsendelsen (antal forseglede medicinkasser).
  • Efterfølgende sikre at orientere relevant medarbejder, således at medicinen stilles på plads.

Servicecentrets portør medbringer ”Kvitteringsskema” ved levering af medicin, som udfyldes iht. til instruks på skemaet.

Kvitteringsskemaer opbevares af Logistikteamet under Forsyning & Logistik i to måneder efter udfyldelse.

 

*************************************************************************************************************************************************************************

Kvitteringsskema:

 

Rigshospitalet Dato:__________ Runde nr.:__________

 

Kvittering for modtagelse af medicin i afsnit iht. følgende punkter:

 

  • Sikre at det er afsnittets navn, der er anført på medicinkasserne
  • Sikre at forseglingen af medicinkasserne er ubrudt
  • Kvittere for forsendelsen (antal forseglede medicinkasser)
  • Efterfølgende sikre at orientere relevant medarbejder således at medicinen stilles på plads

 

 

###TABEL_1###

 

 

Portørens instruks for udfyldelse af kvitteringsskema:

  • Der udfyldes et nyt skema ved hver runde. Portøren der udbringer medicinen udfylder de første 2 rubrikker
  • Ved aflevering af medicinkasser i afsnit skal det modtagende afsnit kvittere for modtagelse i højre kolonne
  • Portøren, der udbringer medicin sætter det udfyldte skema i de dertil beregnede mapper, der opbevares i Logistikteamet under Forsyning & Logistik.

 

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Servicecentrets ledelse er ansvarling for at instruksen følges i forhold til medicinmodtagelse på RH Blegdamsvej og levering til afsnittene.

Klinik- og afsnitsledelserne er ansvarlige for, at medicinen modtages korrekt i afsnittene.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

Akkrediteringsstandarder

Bilag