Formål
At sikre at alle patienter der møder i Afsnit for Stråleterapi får en ensartet modtagelse af høj kvalitet.
Tilbage til top
Målgrupper og anvendelsesområde
Klinisk personale i Afsnit for Stråleterapi
Tilbage til top
Definitioner
SP=Sundhedsplatformen
Tilbage til top
Fremgangsmåde
Modtagelse af ny patient ved 1. ambulante besøg i Afsnit for Stråleterapi, afsnit 3991
Alle nye patienter, der kommer i afsnittets ambulatorium skal føle sig ventet og velkommen.
Personalet der modtager patienten skal optræde venligt og imødekommende overfor patienten og dennes pårørende, og være velforberedt, hvilket vil sige:
- have orienteret sig om patientens sygehistorie
- have kendskab til diagnose og behandlingstilbud
- være velorienteret om planlagte undersøgelser
Patienten har i det digitale indkaldelsesbrev modtaget følgende pjecer:
- Patientrettigheder – kort fortalt
- Samtykke til at udlevere helbredsoplysninger
- Information om ventetid og frit sygehusvalg
Administrative og praktiske forberedelser
- Sørge for siddeplads til patient og pårørende i konsultationsstuen
- Have fundet relevante pjecer i forhold til behandlingen og undersøgelser
- Have klargjort mødekort med afdelingstelefonnummer til udlevering til patienter i medicinsk kræftbehandling
- Patienter der kun skal modtage strålebehandling får udleveret et visitkort til 3991 påført sundhedsfaglig kontaktperson og ambulatoriets telefonnummer.
Modtagelse af patienten
- Sygeplejesekretær i receptionen registrerer patientens ankomst og anviser plads i venteområdet med drikkevarer.
- Ambulatoriesygeplejersken hilser på patient og pårørende, præsenterer sig med fulde navn og titel.
-
Sygeplejersken orienterer sig om patientens umiddelbare plejebehov og iværksætter handlinger i forhold til dette.
-
Sygeplejersken deltager i lægekonsultationen
-
Sygeplejersken afholder opfølgende samtale med patient i forlængelse af lægekonsultationen
Lægekonsultation
Ambulatoriesygeplejerske deltager i journaloptagelse med henblik på observation af psykiske reaktioner, forståelse af sygdomsforløbet samt mulighed for at følge op på given information. Patienten gives om nødvendigt hjælp til at stille uddybende spørgsmål.
Assistere ved eventuelle undersøgelser.
Opfølgende sygeplejesamtale
Foregår i ambulatoriet og samtalen foregår i et samtalerum, mens lægen skriver journalen
I relation til samtalen gøres følgende:
- Ernæringsscreening foretages efter gældende retningslinjer. Kostråd til kræftpatienter udleveres.
- Samtykke til udveksling af helbredsoplysninger lægges i sagsmappe.
- Oplysningsskema, som patienten medbringer lægges i sagsmappe.
- Udlevere relevant patientinformationen fx. behandlingsspecifik pjece om strålebehandling.
- Udlevere skriftlige informationsmateriale i henhold til undersøgelsesprogram samt mundtlig information herom.
Herudover orienteres patienten, afhængigt af situationen, om Finsencentrets informationspolitik, aktindsigt, mulighed for socialrådgiver- og psykologbistand, cancerlegat og pensionsmuligheder ved kritisk sygdom, og patientvejlederfunktionen på Rigshospitalet.
Samtalen dokumenteres i SP efter gældende retningslinjer.
Modtagelse af ny patient til Mould, CT, PET/CT og MR i Afsnit for Stråleterapi 3981
Alle nye patienter, der kommer til planlægning i afsnittet skal føle sig ventet og velkommen.
Personalet der modtager patienten skal optræde venligt og imødekommende overfor patienten og dennes pårørende, og være velforberedt, hvilket vil sige:
- have orienteret sig om patientens sygehistorie
- have kendskab til diagnose og evt. behandlingstilbud
- være velorienteret om patientens planlægningsforløb
Patienten har sammen med indkaldelsesbrevet modtaget følgende pjece:
I indkaldelsesbrevet er der datoer for mould, CT, PET/CT, MR og 1. strålebehandling.
Administrative og praktiske forberedelser
- Klargøring af CT, PET/CT, mould efter standard for strålebehandlingsregimer. F.eks. kontrast pr. os eller i.v., m.v.
- Sørge for siddepladser til patient og pårørende
- Sikre sig at behandlingsskemaet er klargjort efter retningslinjer. Printe informationspjece, mødeseddel og klargøre evt. kørselskort
- Sikre sig at behandlingsskemaet indeholde etiketter.
- Ordination af strålebehandlingen i SP tjekkes.
Modtagelse af patienten
- Receptionen registrerer patientens ankomst og anviser plads i venteområdet med drikkevarer.
- Mould- eller scannerpersonalet hilser på patient og pårørende og præsenterer sig med fulde navn og titel.
- Hvis patienten kommer med liggende transport adviseres scannerpersonalet af sygehjælper/sosu-assistent fra receptionen.
- Give en kort information om, hvad der skal ske.
- Udlevere informationspjece, mødeseddel og ordne evt. transport
Planlægningen
- Mould- og scannerpersonalet udfører planlægning ifølge retningslinjer i samarbejde med læge/fysiker.
Modtagelse af patienten i receptionen til 1. strålebehandling
- Receptionen registrerer patientens ankomst og anviser plads i venteområdet med drikkevarer.
- Sygeplejerske/radiograf hilser på patienter og pårørende, præsenterer sig med fulde navn og titel.
- Hvis patienten kommer med liggende transport anvises patienten en seng ved behandlingsapparatet. Om nødvendigt tilkaldes sygehjælper/sosu-assistent.
- Giver en kort information om, hvad der skal ske.
Modtagelse af ny patient til 1. strålebehandling i Afsnit for Stråleterapi 3981
Alle nye patienter, der kommer til 1. strålebehandling i afsnittet skal føle sig ventet og velkommen.
Personalet der modtager patienten skal optræde venligt og imødekommende overfor patienten og dennes pårørende, og være velforberedt, hvilket vil sige:
- have orienteret sig om patientens sygehistorie
- have kendskab til diagnose og behandlingsplan
- være velorienteret om evt. planlagte undersøgelser
Administrative og praktiske forberedelser ved acceleratoren.
- Klargøring af behandlingsskema
- Chekke ordination af strålebehandlingen og evt. ændring i SP
- Have booket patientens strålebehandlingstider i Timeplanner til alle behandlinger
- Have printet mødeseddel med apparat nr., tlf. nr. og navne på sundhedsfaglig kontaktperson og behandlingsteam
- Klargøring af behandlingsrummet efter standard for strålebehandlingsregimer.
- Sikre sig at behandlingsskemaet er klargjort efter vanlig procedure.
Informationssamtalen
Foregår i samtalerummet umiddelbart inden 1. strålebehandling. Ved samtalen dokumenteres i SP under eller efterfølgende. Andre relevante hensyn i forbindelse med strålebehandling noteres i behandlingsskema og SP.
Mødesedlen udleveres, patienten informeres om vores åbningstider, kontaktmuligheder udenfor åbningstiden samt kontakt til acceleratoren.
Informere om tjekin-stander og venteområde incl. forplejning samt mulighed for samtale med en frivillig.
Patienterne informeres om gældende regler for kørsler og kørselsrefusion. Sygeplejersken/radiografen følger patienten til receptionen, hvis det vurderes at afsnittet skal være behjælpelig med kørsler.
- strålebehandling
- Sygeplejerske/radiograf giver 1. strålebehandling og observerer og informerer patienten undervejs. Evt. problemer dokumenteres i SP
Tilbage til top
Ansvar og organisering
Den kliniske gruppe har ansvar for revidering og formidling af denne instruks.
Tilbage til top
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Tilbage til top
Akkrediteringsstandarder
Tilbage til top
Bilag
Tilbage til top