Intern visitation / flytning af patienter internt i klink B

Intern visitation / flytning af patienter internt i klink B

Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 


Målgrupper og anvendelsesområde

Tværfaglige team, bestående af afdelingssygeplejerske og vagthavende læger, ansvarshavende sygeplejersker, Team- og afdelingsledelser.

 

Tilbage til top


Definitioner

 

Tilbage til top


Fremgangsmåde

 

Retningslinje for Intern visitation/flytning af patienter internt i Afdeling for Hjertesygdomme

Intern visitation og flytning bygger på Hjertecentrets 6 kerneværdier;

Ordentlighed: Drøftelserne foregår via dialog og tillid. Alle går ind i drøftelserne med ansvarlighed og gør sig umage for at nå frem til den bedst mulige løsning for patienter og organisation.

Excellence: Udvise en professionel tilgang, og være bevidste om at vi har en helt særlig forpligtigelse begrundet i vores specialiserede pleje og behandlingstilbud.

Helhedssyn: Primært blik for den enkelte patients samlede forløb i overensstemmelse tilstedeværende ressourcer (fremmøde og belægning).

Udvikling: Forpligtet på at lære og forbedre os på visitation og flytning af patienter i overensstemmelse med de 6 kerneværdier.

Ligeværdighed: Respektfulde og imødekommende overfor hinanden, hinandens begrundelser og beslutningsgrundlag, tværfagligt.

Stolthed: Et samlet Team understøtter den kvalitet vi stolt kan levere.

 

Formål med retningslinje

 

Formålet er at sikre, at vi til enhver tid kan levere og yde høj specialiseret kvalitet i kerneopgaven med sikkerhed og kontinuitet for Afdelingens patienter i deres indlæggelsesforløb. Samtidig skal retningslinjen danne grundlag for at alle medarbejdere er i overensstemmelse med, har fokus på og forstår formålet, at intern visitation og flytning af patienter er et fælles ansvar, og løses som et Team med fokus på optimale patientforløb. Det tværfaglige Team (ansvarshavende sygeplejersker og vagthavende læger) skal i fællesskab sikrer færrest muligt overgange samt lige mulighed for kvalificeret pleje- og behandlingstiltag. Det betyder at de skal medtænke at de nødvendige kompetencer altid kan træde til og allokeres den enkelte opgave eller patient uanset dennes fysiske placering i organisationen. Dermed understøtte større integration mellem afsnit.

 

Rammer for belægning/udflytning

 

På visitationsmødet i afsnit 2143 kl. 16.45 ses på den totale belægningssituation i Afdeling for Hjertesygdomme og her vurderes behovet for evt. udflytning af patienter mellem afsnittene

Ingen ændringer i belægningssituationen:

 

Ved belægningsændringer

 

Speciel ramme for intensivafsnit 2143

Der tilstræbes altid mindst én ledig akutplads. I spidsbelastninger skal en eller flere patienter udvælges til evt at kunne blive flyttet ud akut, når en ny akut patient meldes. De involverede afsnit informeres om denne plan, således at de modtagne sengeafsnit ved aftenvagtens begyndelse er bekendt med mulige overflytninger.

 

Speciel ramme for akutafsnit 3141

Der tilstræbes mindst én ledig sengeplads på 3141 ved aftenvagtens begyndelse, således at der er plads til at modtage første akutte patient. I vurderingen skal der tillige tages højde for evt. patienter, der udskrives i løbet af aftenvagten. det vil sige at der ikke udvisiteres patienter fra 3141, hvis det forventes, at der bliver plads senere på aftenen. I denne situation kan man i stedet prioritere en eller flere patienter, der ved akut behov (dvs. når ny patient meldes) kan flyttes ud én ad gangen.

 

Speciel ramme for Daghospitalet (DGH)

DGH lukker fredag kl. 22.00, og evt. patienter som ikke kan udskrives flyttes til andre afsnit ud fra pladssituation, ressourcer og sikring af bedste patientforløb. DGH skal inden nedlukningen have gjort HjerteLounge + sengeafsnittet klar til mandag morgen. Oprydning, sikrer rengøring af senge inden rengøring går kl. 21.00, sengeopredning, service fra HjerteLounge mm. Det tilstræbes derfor, at evt. udflytning af patienter foregår senest kl.20.00. Er afsnittene som skal modtage patienter trængte, kan der indgås aftaler om senere udflytning eller evt. medfølgende ressource til varetagelse af den pågældende patient.

 

Særligt om orlovspatienter og medindlagte pårørende

Belægning tælles per indlagt patient, der korrigeres ikke for plejetyngde i antallet af indlagte. Betragtninger om plejetyngde meddeles til mødet og vil indgå i den visitationsansvarliges vurdering af mulighed for yderligere indlæggelser på afsnittet eller tilførsel af ressourcer.

Orlovspatienter medregnes ikke i belægningen hvis orloven strækker sig længere end til næste morgen klokken 07, og pladsen kan anvendes i vagten til patienter med tidsbegrænset behov for indlæggelse (terminal forløb, afdøde, patienter der afventer overflytning etc).

Step-down patienter (særligt på 3143) tælles altid som indlagte patienter.

Medindlagte tælles ikke med, men kan have betydning for reducering af sengekapacitet. I den sammenhæng kan det være nærliggende at reduceret sengekapacitet kan bidrage til at personaleressourcer kan bruges i andre afsnit.

 

 

Rammer for Visitationsmøde

Generelle betragtninger

 

Visitationsmødet holdes alle dage klokken 16:45 og lørdag og søndag klokken 9:00 i OBS-rummet på 2143. 

Der er mødepligt for alle afdelingens ansvarshavende sygeplejersker.

Formål med visitationsmødet er:

Visitationsmødet faciliteters og mødeledes af den visitationsansvarlige sygeplejerske på 2143 og der gennemgås:

 

Ovenstående skal hjælpe til et fælles overblik over klinikkens belægningssituation, herunder at indgå konkrete aftaler om hvortil evt. nye patienter kan visiteres, således at patienternes forløb tilgodeses så optimalt som muligt, med en samtidig opmærksomhed på det enkelte afsnits aktuelle personaleressourcer. Forventningen til den visiterende sygeplejerske er, at denne hjælper med til at afholde møderne med en grundlæggende tillid til hinanden samt åben og ærlig dialog på tværs af afsnit. Desuden er forventningen til de ansvarshavende sygeplejersker, at ledige pladser og væsentlige ændringer meldes til den visitationsansvarlige sygeplejerske hurtigst muligt.

Der holdes briefingmøde klokken 17 og 24 mellem bagvagt (evt. også overlægevagt) og visiterende sygeplejerske på 2143. Overlæge vagten briefer med visiterende sygeplejerske i weekender kl.09.15.

Visiterende sygeplejerske på 2143 videreformidler belægningssituationen til bagvagten og indgår i dialog om optimal udnyttelse af pladser samt plan for flytning/udvisitering af patienter til andre afsnit. Fokus skal altid være styret af det gode patientforløb under hensyntagen til plads til specialepatienter.

Ved alle flytninger skal det give mening for patientforløbet og ressourceforbrug, hvilket godt kan betyde, at en patient forbliver på eget afsnit, selvom der skulle være en sengeplads på andet afsnit. Som hovedregel overflyttes der ikke patienter der er planlagt overflyttet/udskrevet næste dag.

Der er forskellig normering på afsnittene, hvilket betyder at kompleksiteten af patienterne skal afspejle dette. Som udgangspunkt fordeles patienterne med hensyntagen til nedenstående:

Al intern visitation koordineres via den visitationsansvarlige sygeplejerske på 2143 (5-1215) i samarbejde med de ansvarshavende i sengeafsnittene. Visitation udenfor Afdeling for Hjertesygdomme foregår altid i samarbejde med vagthavende læge.

 

I enkelte afsnit benyttes afdelingssygeplejerskernes dect telefoner  i vagterne.

Rammer for brug af faste vagter

Behovet for fast vagt vurderes ved stuegang tværfagligt af stuegangsgående læge og sygeplejerske. Fast vagt er en lægeordination. Det er forventningen, at der er booket og aftalt fast vagt ved udflytning fra 2143 til den kommende vagt, men udflytning bør ikke forsinkes pga. mangel på fast vagt. Modtagende afsnits patientkompleksitet og øvrige ressourcebehov tages i betragtning i vurderingen af om patienten har brug for fast vagt.

 

Præsentation af hvert afsnit

Intensivafsnit 2143

Hjertemedicinsk Intensiv 2143 er normeret til 8 intensivsenge til respirator behandling og avanceret hæmodynamisk monitorering og -støtte med samtidig tværprofessionel pårørende indsats, hvor styrken er højt informationsniveau og mulighed for støttende samtaler. Normering og sygepleje tilstedeværelse hos patienten er højere end på sengeafsnit grundet akut sygdom og høj intensiv kompleksitet. Patienttilgangen er akut og der modtages patienter døgnet rundt. Patienter der indlægges på afsnit 2143, har alle behov for intensiv terapi. Primært er det patienter til behandling efter hjertestop, patienter med livstruende arytmier, akut- og kronisk hjerteinsufficiens, kardiomyopati, thorakale aortaaneurismer, lungeødem, lungeemboli, kardiogent shock, svær klapsygdom, septisk shock ved endokardit mm.

En seng er reserveret til postoperative patienter fra afsnit 4141 Alle aftaler om overflytning sker i dagtid ved Teamledelsen. (se vedhæftet skriv)

Kriterier for overflytning til sengeafsnit er defineret ved:

2143 varetager visitationsopgaven fra 15.30-7.30 på hverdage og weekender. Funktionen varetages af en specialuddannet intensivsygeplejerske, som typisk også vil være ansvarshavende på 2143.

Fremmødet på 2143 er minimum 5 sygeplejersker, heraf er minimum en specialuddannet intensivsygeplejerske, de øvrige er under uddannelse. Endvidere er der allokeret en specialuddannet sygeplejerske til at varetage afdelingens telemetri funktion. 

2143 assisterer ved procedurer i Kardlab. hos intuberede eller kredsløbs-ustabile patienter.

 

Afsnit 3141:

Afdelingen for Hjertesygdommes akutte afsnit 3141 er normeret til 13 senge.

Patienttilgangen er akut og der modtages patienter døgnet rundt. Stort set alle paterinter, der indlægges på afsnit 3141 skal undersøges og evt. behandles på kard. lab.

Den primære patientgruppe er patienter med STEMI fra hele øst DK, der behandles akut på kard. lab. I alle døgnets 24 timer.

Patienterne kan være akut dårlige og cirkulatoriske ustabile med lungeødem og deraf behov for tæt observation og evt. inotropi behandling (Dopamin i lille dosis, max 4 ml.).

Derudover indlægges patienter med UAP, lungeemboli, genoplivet hjertestop (vågne), aortadissektion – både type A (stabile) samt type B til vurdering og efterfølgende konservativ behandling, TEVAR eller akut operation. Enkelte patienter tilbageflyttes fra 2143 efter kortere eller længere tids behov for intensiv pleje og behandling; eller flyttes mhp. afsluttende behandling lige inden udskrivelse eller overflyttelse til stamsygehus / KlapEnheden.

På dage med stort pres på sengene kan det blive nødvendigt at flytte patienter internt mellem afsnittene.

Som udgangspunkt vælges patienter, hvor det specialemæssigt kan give mening for forløbet at flytte til andet afsnit.

Fremmødet på 3141:

I dagvagt 4-5 sygeplejersker, heraf min. en på kompetencetrin 1-2. Øvrige er på kompetencetrin 1. Derudover et antal sygeplejestuderende og ambulancebehandlerelever.

I aftenvagt er der 3-4 sygeplejersker (min. 1-2 sygepl. på kompetence trin 2)

I nattevagt 2 sygeplejersker (min. 1 trin 2 sygepl.)

Sygeplejegruppen kan håndtere patienter med højeste grad af kardiel kompleksitet som ikke kræver intensiv behandling. Der kan udføres tætte observationer i form af f.eks. hyppig EWS og væskebalance samt varetages avanceret behandling.

 

Afdeling 2153

Patienterne indlægges akut og planlagt. Patienterne indlægges med svær hjerteinsufficiens evt. med behov for inotropibehandling (ikke opstart i afsnittet og patienten skal være stabil), pulmonal hypertension samt patienter til hjerte-lunge transplantation, både i udredningsfasen og det postoperative forløb hvorefter patienterne følges i afsnittet livslangt.

I dagvagt er der fremmøde på 5-6 sygeplejersker, hvoraf minimum én på kompetencetrin 2 og øvrige på kompetencetrin 1, som varetager plejeopgaver i sengeafsnittet, daghospital og ambulatorium. Derudover et antal sygeplejestuderende og i perioder én social- og sundhedsassistentelev.

I aftenvagt er der 3-4 sygeplejersker (min 1 sygeplejerske på kompetencetrin 2).

To sygeplejersker i nattevagt (min 1 sygeplejerske på kompetence trin 2).

Sygeplejegruppen kan håndtere patienter med høj grad af kardiel kompleksitet som ikke har behov for intensiv behandling. Der kan udføres tæt observation i form af eks. hyppig EWS og væskebalance og der kan håndteres avancere behandling.

Afsnittet deltager desuden i den akutte visitation af alm. kardiologiske patienter eksempelvis patienter med iskæmisk hjertesygdom som afventer kirurgisk intervention og har sammen med lungeafsnittet 20 senge:

 

Afsnit 3143

Afdelingen for Hjertesygdomme afsnit 3143 er normeret til 12 senge på hverdage og 8 senge fra fredag aften til mandag morgen. Der modtages patienter døgnet rundt. Patienttilgangen er både elektivt og akut. De primære patientgrupper er patienter med arytmi fra hele øst Danmark og GUCH fra hele Danmark. Derudover modtager afsnittet patienter til planlagt PTSMA-, PFO- og LAAO-behandling. 

Patienterne kan være akut dårlige og cirkulatorisk ustabile med behov for tæt observation i kortere perioder. Afsnittet har ikke kompetencer eller normering til at behandle med inotropi.

Der er stor variation i indlæggelseslængde og plejebehov, hvorfor antallet af patienter sjældent giver et overblik over kompleksiteten.

På dage med stort pres på sengene kan det blive nødvendigt at flytte patienter internt mellem afsnittene. Som udgangspunkt vælges patienter, hvor det specialemæssigt kan give mening for forløbet at flytte til andet afsnit.

Afsnittet varetager også en stor ambulant virksomhed for patienter indenfor såvel ARYTMI, GUCH, såvel som REAH.

Speciel ramme for 3143

3143 har landsfunktion for patienter med en GUCH-diagnose, hvorfor der, i enkelte tilfælde, kan blive behov for udvisitering af en anden patient, hvis en akut patient med GUCH bliver meldt.

Fremmødet på 3143:

I dagvagt 3-4 sygeplejersker på hverdage og 2 sygeplejersker i weekends/helligdage. Heraf min. en ansvarshavende sygeplejerske på kompetencetrin 2. Øvrige sygeplejersker er på kompetencetrin 1-2. Derudover et antal sygeplejestuderende og ambulancebehandlerelever.

I aftenvagt er der 3 sygeplejersker på hverdage og 2 sygeplejersker fra fredag til søndag samt på helligdage. Heraf min. en ansvarshavende sygeplejerske på kompetencetrin 2. Øvrige sygeplejersker er på kompetencetrin 1-2.

I nattevagt er der 2 sygeplejersker. Heraf min. en ansvarshavende sygeplejerske på kompetencetrin 2. Øvrige sygeplejersker er på kompetencetrin 1-2.

Sygeplejegruppen kan håndtere patienter med svære og/eller livstruende arytmier og komplekse medfødte hjertefejl, som ikke kræver intensiv behandling.

 

Daghospital 2144/3142.

Patienterne er fortrinsvis elektive og subakutte patienter til KAG, PCI, ablation, PM, ICD, batteriskift, DC-konvertering, medicintest og, elektiv/stabile subakutte pericardiecentese og øvrige dagsforløb. Det kan forekomme at DGH modtager patienter dikrekte fra traumecentret til suakutte procedurer og/ eller undersøgelser. Afsnittene varetager to ambulante funktioner med ambulante forundersøgelser og klargøring til procedure ca 12-14 patienter dagligt. DGH har 10 Hjerteloungepladser og 14 sengepladser. Både elektive og subakutte patienter møder på proceduredagen til et fortrinsvis dagsforløb. Daghospitalet har begrænset senge åben til natten, som varetages af en sygeplejerske. HjerteLoungen lukker dagligt kl. 22.00, og hele DGH har lukket i weekenden fra fredag kl.22.00 til mandag kl. 07.00.

 

HjerteklapEnheden 3153/4:

Vi modtager patienter til elektiv hjerteklap kirurgi, behandling af endokardit eller TAVI, mitraclips, elektiv TEVAR. Vi har 3 ambulatoriefunktioner i afdelingen: Præ kirurgisk, TVT, endokardit ambulatorium. Daglig modtages der postoperative patienter fra 4141 og 4141FT, akutte, stabile patienter med endokardit. Mandag modtages  patienter fra 2143 som har ligget til opvågning efter TAVI/Mitraclips. Tirsdag, onsdag og torsdag har vi tæt observation i afsnittet for patienter som har fået en TAVI. 

I hverdagene er der 30 sengepladser fordelt på 15 kirurgiske og 15 kardiologiske senge.

Fredag eftermiddag kl 15 til mandag morgen kl 07 er der 10 kardiologiske og 15 kirurgiske senge åben.

I hverdagene vil der i dagvagt være 8-10 sygeplejersker, med blandet kompetenceniveau. Derudover et antal sygeplejestuderende og sosu elever. I weekenden er der 5- 6 sygeplejersker i fremmøde.

I hverdagene vil der i aftenvagt være 6 sygeplejersker (min. 2 sygepl. med kirurgisk og kardiologiske kompetencer) I weekenden er der 5 sygeplejersker i fremmøde

I nattevagt 3 sygeplejersker (min. 1. sygepl. med både kirurgiske og kardiologiske kompetencer)

Sygeplejegruppen kan håndtere patienter med høj kompleksitet svarende til hjerteklapspecialet. Patienterne må dog ikke kræve intensiv behandling.

Den ansvarshavende funktion dækker hele afdelingen og varetages i dagvagten i hverdagen af en sygeplejerske med højt kompetenceniveau. I vagter og weekender er kompetenceniveauet mere blandet. Opgaven består i at koordinere visiteringen af patienterne som kommer ind præ, overflyttes fra intensiv eller kommer ind akut, sikre at patienterne er tildelt de rette sygeplejekompetencer, sikre fremmøde i alle vagter herunder dække ind for sygdom. Bestille faste vagter og bidrage til faglig sparring.

 

Kardiologisk laboratorium er et højteknologisk afsnit, som varetager specialiseret og evidensbaseret pleje og behandling i forbindelse med invasive kardiologiske procedurer på børn og voksne med iskæmisk hjertesygdom, arytmi, medfødt hjertesygdom, hjerteinsufficiens, klapsygdomme og hjertetransplantation. Kardiologisk laboratorium har 7 invasive kath. Rum og 2 Hybridrum. Afdelingen er opdelt i fire teams, - Et ablationsteam, et deviceteam, et kongenit- og strukturelteam og et iskæmiteam, som alle varetager både elektive og akutte undersøgelser og behandlinger. Afsnittet har åbningstid fra 7.30 til 16 og har akut døgnberedskab med 4 sygeplejersker og en PCIoperatør i rådighedsvagt fra hjemmet, på hverdage fra kl. 16:00 til 07:30, og hele døgnet i weekenden.

 

Bilag Whitelist

 

whitelist_B_2022_marts vers. 3.xlsx