Dokumentet henvender sig til personale på Dansk Center for Søvnsygdomme, Afdeling for Hjerne- og Nerveundersøgelser, Rigshospitalet, der varetager behandling af patienter med søvnapnø.
Dokumentet beskriver information og undervisning, som gives i forbindelse med udlevering af CPAP-apparatur til patienter med søvnapnø. Informationen skal tage udgangspunkt i patientens behov og ressourcer, og skal følges op i forbindelse med de efterfølgende kontrolbesøg
AHI: Apnø-Hypopnø Indeks
CPAP: Continuous Positive Airway Pressure
ESS: Epworth Sleepiness Scale
SP: Sundhedsplatformen
Compliance: Procentvis antal døgn med mindst 4 timers brug af behandlingen.
Telefonkontrol: Kontrol af behandlingen, hvor patienten har sendt SD-kort eller er tilkoblet telemedicin, har udfyldt ESS-skema og CPAP-kontrolspørgeskema til afdelingen og efterfølgende kontaktes telefonisk mhp. dialog om behandlingen.
Telemedicinsk CPAP-behandling: Telemedicinsk behandling er en digitalt understøttende sundhedsydelse leveret over afstand. Et modem i CPAP-maskinen gør det muligt at fjernmonitorere CPAP behandlingen. Data bliver sendt digitalt, og det er muligt at aflæse data og justere behandlingen over afstand. I stedet for ambulant kontrol kan patienten blive i eget hjem og kontrollen kan foregå telefonisk.
Patienter henvises til CPAP behandling fra primær sektor, hospitalsafdelinger mv. Når patienterne møder til undersøgelse for søvnapnø, skal de allerede her kort præsenteres for, hvad behandlingstilbuddet er, hvis der findes søvnapnø. Assistenter og bioanalytikere skal således have en generel viden om CPAP- behandling og starte motivationen for behandlingen.
Hvis undersøgelsen viser søvnapnø, indkaldes patienten til lægesamtale enten telefonisk eller ved fremmøde. Her skal patienten informeres om diagnose, prognose og skal motiveres og forklares rationalet bag behandlingsflowet: At patienten indkaldes til udlevering og forventes at være motiveret, tage ansvar og gå i gang med behandlingen med det samme.
Ved samtalen skal lægen være opmærksom på, om patienten ønsker behandlingen og om patienten vil investere tid og ressourcer i den første måned for at få behandlingen til at fungere. Hvis ikke patienten er motiveret for CPAP- behandlingen, oplyses om muligheden for afslutning af forløbet og genhenvisning via egen læge.
Når patienten møder til CPAP- udlevering hos sygeplejersken (i få tilfælde hos assistenten) forventes det, at patienten er motiveret til at påbegynde behandlingen efter grundig introduktion ved enten fælles eller individuel samtale.
Inden fremmøde oprettes patienten i programmet til telemedicinsk løsning.
Patienten informeres ved udleveringen om:
Demonstration og oplæring i brugen af CPAP-apparat
CPAP-maskinen er tilkoblet telemedicinsk løsning.
Det aftales, at patienten har ansvar for at kontakte afdelingen ved problemer, der gør at behandlingen ikke kan bruges, og der informeres om afslutning af forløbet, hvis behandlingen ikke bruges.
Der skrives udleveringsnotat og ydelseskodes i SP.
Der laves aftaleanmodning i SP. Ved kørselsforbud laves denne som haste.
Der sendes besked til Hjælpemiddeldepotet om hvilket udstyr, der er udleveret.