OPSTART AF IV-HJEMMEBEHANDLING I KOMMUNALT REGI

Læge

  • Lægelig vurdering, patientinformation og patientsamtykke
  • Ajourføre FMK – følgende skal fremgå af ordinationen:
    • Dosis
    • Antal doser pr. dag
    • Antal behandlingsdage
    • Behandlingsdato slut
  • Stillingtagen til dato for næste ambulante kontrol samt næste blodprøvekontrol (skal foregå i respektive daghospital henholdsvis 2084 eller 2094, hvor patienten som udgangspunkt ses af sin PAL)
  • Udskrivningsepikrise til egen læge

Sygeplejerske

  • Telefonisk kontakt til kommunen mhp. visitation af patient (relevante telefonnumre findes via kommunekontakt på intranettet)
  • Dokumentation af forløb i Navigatoren ”Behandling udenfor hospital” (BuH) i SP
  • Navigatoren udfyldes med relevante kontakttelefonnumre:
    • døgndækkende telefonnummer (aften/nat): visiterende sygeplejerske: 5-0641
    • hverdag/dagtid daghospital 2084: 5-6228
    • hverdag/dagtid daghospital 2094: 5-0582 /weekend: 5-4910
    • hverdag/dagtid allo ambulatorium 4042: 5-5943
  • Udfylde og sende korrespondancemeddelelse
  • Udfylde og sende udskrivningsrapport til kommunen (i Navigatoren ”udskrivningsrapport” klikkes på ”generer fremtidige aftaler”)
  • Pakke medicin og utensilier m.m.
  • Tjekke IV-adgang
  • Udskrive pt i SP (vigtigt at forløbselementet holdes åbent)

UNDER FORLØBET

Afdelingen skal stå til rådighed ved spørgsmål og rådgivning hele døgnet under igangværende IV-hjemmebehandlingsforløb

Patienter i BuH forløb følges som udgangspunkt i respektive daghospitaler eller allo amb.

Henvendelse fra kommune går, afhængig af tidspunkt, til visiterende spl. i sengeafsnit eller akut spl. i respektive daghospital eller allo amb.

Ved behov for læge involveres akutlægen i respektive daghospital eller allo amb.

Ved ændringer i behandlingen

Læge

  • Ajourføre FMK med ændringer
  • Journalnotat med dokumentation af ændringer og evt. forlængelse af forløb

Sygeplejerske

  • Ved ændringer kontaktes den kommunale hjemmesygepleje telefonisk
  • Ændringer dokumenteres ligeledes i navigatoren og i ny korrespondancemeddelelse

AFSLUTNING AF FORLØB

Afdelingen modtager en afsluttende korrespondancemeddelelse fra kommunen når forløbet afsluttes. Herefter kan forløbet afsluttes i SP. Da vi betaler kommunen en dags-takst, er det vigtigt at forløbet afsluttes rettidigt.

Sygeplejerske

  • Dokumentere slutdato og tid i navigatoren

Læge

  • Ambulant epikrise til egen læge alternativt fremsendelse af notat

Sekretær

  • Lukker forløbselementet