Inhalationer med antibiotika

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 

Formål

Formålet er at sikre korrekt administration af antibiotika til inhalationer, således at patienten får optimal behandling under hensyntagen til arbejdsmiljø og/eller miljøet i patientens hjem.

Inhalation af antibiotika anvendes for at opnå en højere koncentration af antibiotika lokalt i luftveje, end der kan opnås ved systemisk indgift. (1)

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Sygeplejersker i Afdeling for Blodsygdomme samt læger, der ordinerer antibiotika til inhalation.

Tilbage til top

Definitioner

Fremgangsmåde

Remedier

Der skal anvendes PARI LC Sprint inhalationsudstyr: medicinkammer, mundstykke, filterholder/udåndingsfilter samt filter. Der må kun anvendes maske til patienter, der er for dårlige til at holde læberne samlede omkring mundstykket. Masken kan øge risiko for spredning af antibiotika-aerosoler, da det er svært at sikre sig, den slutter helt tæt. Som udgangspunkt er inhalation med mundstykket den mest effektive form for terapi af de nedre luftveje fordi, den største mængde medikament herved når ned i lungen. (2).

Inhalationsudstyr: På billederne ses mundstykke/maske i bunden, medicinkammer til venstre og udåndingsfilter til højre.

Filterholder og filter skal anvendes til at beskytte personale for antibiotika-aerosoler i arbejdsmiljøet og dermed mindske risiko for udvikling af allergi. Udstyret skal også anvendes ved inhalationsbehandling med antibiotika i patientens hjem. Ved skift af filter efter hver inhalation garanterer producenten, at ca. 95 % af medicinen, der udåndes af patienten i forbindelse med behandlingen, fanges i filteret, såfremt proceduren udføres korrekt (2). Der kan således forventes et min. udslip på 5 % af aerosoler i den udåndede luft. Der vil derudover altid vil være en risiko for udånding igennem næsen, når der anvendes mundstykke, og ved anvendelse af maske kan både indåndings- og udåndingsluft undslippe fra maskens sider, hvis masken ikke sidder helt tæt (3).

 

Udstyret er flergangsudstyr, bortset fra selve filteret, men bundet til den enkelte patient. Dvs. når patienten afslutter sin samlede inhalationsbehandling, skal udstyret smides ud, medmindre det forventes/planlægges, at behandlingen skal genoptages indenfor en overskuelig periode. Inhalationsudstyr, der har været i brug bør dog ikke gemmes i afdelingen (patienten må opbevare det hjemme).

Alere A/S og PARI angiver en holdbarhed på alle dele på 1 år, hvilket patienten skal informeres om ved udlevering.

Inhalation

Håndhygiejne udføres før håndtering af udstyret. Infektionshygiejnisk enhed anbefaler afspritning som bedste metode. Der skal desuden anvendes engangshandsker.

Patienten skal instrueres i at holde læberne samlede omkring mundstykket og trække vejret normalt gennem munden (ikke gennem næsen). Er det svært for patienten at skelne mellem vejrtrækning gennem mund og næse, kan patienten holde sig for næsen eller anvende næseklemme. Det har betydning for mængden og fordelingen af medicin i lungerne, at patienten kun trækker vejret gennem munden. Hvis patienten føler behov, kan der holdes pause undervejs.

Der skal være en væskemængde på min. 2 ml i medicinkammeret afhængigt af medikament og et flow på 5 l/min (atmosfærisk luft, medmindre patienten ikke kan undvære O2, så længe inhalationen varer) (4). 

Forholdsregler for plejepersonale

Da anvendelse af inhalationsudstyret altid vil indebære, at det behandlende personale kan blive udsat for aerosoler med indhold af de anvendte antibiotikapræparater, anbefaler kemirådgivningen (3) følgende:

  • Plejepersonalet skal så vidt muligt ikke opholde sig på stuen, mens inhalationen gives.

  • Personale, der deltager i behandlingerne, skal anvende filtrerende ansigtsmaske med P2- eller P3-filter. Deltagelse i behandlingen omfatter udover selve behandlingen også klargøring, nedtagning og rengøring af inhalationsudstyret.

  • Gravide og ammende medarbejdere bør ikke deltage i behandlingerne, da særligt hvis det er behandling med stoffet Tobramycin, da dette er farligt for gravide, og samme farlighed kan gøre sig gældende for stoffet Promixin.

  • Hvis der er andre patienter på en stue, hvor der skal foregå en behandling, bør der træffes foranstaltninger til enten at flytte eller afskærme disse patienter, mens behandlingen finder sted.

  • Mens behandlingen finder sted, bør der ikke være andet personale tilstede på stuen, end dem der er direkte involveret i behandlingen.

  • Efter endt behandling luftes der ud på stuen i 5 minutter.

  • Evt. affald fra behandlingen bortskaffes som klinisk risikoaffald.

Mundhygiejne

Efter inhalationen skal patienten skylle munden grundigt med vand for at fjerne antibiotikarester i mundhulen. Vandet skal spyttes ud. Gives der antibiotikainhalation på maske, skal den del af huden, der har været dækket af masken, vaskes af bagefter for at fjerne rester af antibiotika.

Filterskift

Filteret skiftes efter hver inhalation. Det brugte filter pakkes i en pose og bortskaffes som klinisk risikoaffald (2,3).

Hjemme hos patienten anbefales også at pakke det brugte filter i en pose, og derefter med husholdningsaffaldet.

Rengøring af udstyr

Alle dele undtagen luftslangen rengøres efter hver inhalation. På sengeafdeling/ambulatorie kan udstyret vaskes i instrument-vaskemaskinen (2). Ellers følges nedenstående anvisninger. Luftslangen skal ikke rengøres. Ved synlig forurening eller fugt inden i, skal den skiftes.

I patientens hjem:

Alle dele rengøres efter hver inhalation med vand og sæbe (f.eks. opvaskemiddel el. lign.). Vandet skal være kogt eller sterilt for at undgå vandbakterier. Efter rengøring aftørres alle dele grundigt i et rent klæde og opbevares rent og tørt til næste inhalation. Luftslangen må ikke vaskes. (2)

Private opvaskemaskiner er ikke egnede til at rengøre udstyret i, da temperaturen ikke bliver høj nok til at være sikker på, der ingen vandbakterier er i vandet. (2)

Udstyret tåler autoklavering. (2)

Hjemmebehandling

Før en patient sendes hjem til selvadministration af antibiotikainhalationer sikres, at patienten er oplært til at blande medicinen korrekt og kan tage den på de rigtige tidspunkter. Patienten skal have afprøvet udstyret og være fortrolig med at montere alle dele, påfyldning af medicin og tilslutning samt efterfølgende rengøring, filterskift og opbevaring.

Patienten medgives alle remedier til medicinpræparering, medicin, et sæt inhalationsudstyr (medicinkammer, mundstykke og filterholder), 1-2 luftslanger, filtre, engangshandsker og maskine til forstøvning. Forstøvermaskinen hjemkøbes af afdelingen til hver enkelt patient og er ikke til genbrug, da medicoteknisk afdeling ikke understøtter reparationer eller rengøring af disse (6)

Patientinformation vedr. hjemmebehandling kan bestilles på intranettet under Finsencentret. (5)

Bestilling

Udstyret kan bestilles via elektronisk varerekvirering SAP (ad hoc rekvirering).

 

LC sprint UDEN slange, sælges i 10 stk. pakke: 023G6010                  

 

 

Filter sæt: 041G0500

 

Filter pads 100 stk:041B0523

https://www.fotoagent.dk/single_picture/11981/138/mega/041G0730_1.jpg 

Smartmask voksen: -041G0740

(Anvendes kun til indlagte patienter, som er for dårlige til at bruge mundstykket.)

Billedresultat for Omron comp a-i-r c28E 

Forstøver til hjemme brug (Omron comp a-i-r): Om-NE-C28E

Tilbage til top

Ansvar og organisering

Afdelingsledelsen og driftsledelser.

Tilbage til top

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

PARI Produktinformation

  1. Antibakterielle midler til inhalation: https://pro.medicin.dk/Laegemiddelgrupper/Grupper/315364)  (24.10.2018)

  2. Thomas Krog, Kemikonsulent, cand. scient. Sikkerhedsrådgiver, Region Hovedstaden, Regional Kemirådgivning. 2018”Besøgsnotat – fra kemikonsulenten”.

  3. Promixin: http://pro.medicin.dk/Medicin/Praeparater/3665 (24.10.2018)

  4. https://intern.publikationer.regionh.dk/publication/94839309-4f5d-48ae-afa7-a2d9009c435b/hjemmebehandling-med-antibiotika-inhalationer.pdf

  5. Michael Anslev, sektionschef, strålingsansvarlig fysiker, sektion for behandlingsudstyr, almen medicoteknisk syd. 2018”Notat til alle afdelinger på Rigshospitalet”.

Tilbage til top

Akkrediteringsstandarder

Bilag