Hæmofili - Telefonguide

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 

Formål

At patienter med blødersygdom kan få hurtig og kvalificeret telefonrådgivning ved akut opståede problemstillinger.

Tilbage til top

Målgrupper og anvendelsesområde

Sygeplejersker i Team 3.

Tilbage til top

Definitioner

Fremgangsmåde

Opkald fra patienter med blødersygdom vedr. blødninger dokumenteres i SP ved brug af Smart-Phrase ".rhhæmblødningblødersygdom".

Hvis det ikke er en hæmofili-sygeplejerske som tager imod besked, når patienten ringer, konfereres med denne som er på vagt, hvis muligt, ellers med vagthavende læge. Det vurderes om det er nødvendigt at indkalde patienten til vurdering og behandling.

Hæmofilipatienter, som ikke har mulighed for selv at tage faktormedicin ved blødninger, skal altid indkaldes og vurderes af koagulationsvagten på klinik 2084 i hverdage mellem kl.8-16 telefon ###TELEFON###.

Hvis en patient med blødersygdom ringer efter kl. 16 – har patienten på sit ID-kort et direkte nummer til hæmatologisk forvagt ###TELEFON###, forvagten vurderer og konfererer med vagthavende hæmatologisk bagvagt eller den døgnbemandede hæmofili-vagt.

Patienter med blødersygdom, som har en blødning, skal som udgangspunkt altid ses og vurderes på Rigshospitalet. Der er lager af al  faktor-medicin opbevares på sengeafsnit 4043 og på klinik 2084.

Tilbage til top

 

Ansvar og organisering

Afdelings- og driftledelse. 

Tilbage til top

 

Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 

Akkrediteringsstandarder

 

Bilag