Før indgreb 

 

Visitering 

Patienterne kommer fra optageområderne Indre By, Amager, Dragør og Vanløse. 

Det er ofte ASA 1 og 2 patienter. Det vurderes af kirurgen, hvilke patienter der kan være i et sammendagskirurgisk forløb.

Visiteres af kirurg og indkaldes af afdeling D. 

Forventet indgreb under 1/2 time, bookes på leje 4 eller 5. 

Patienterne får udleveret informationsmateriale fra ambulatoriet. 

Der er typisk 6 patienter på programmet på én dag. Hvis der er flere, bliver den sidste patient på programmet typisk indlagt via sengeafdelingen og ikke POTA.  

Dagen før 

Koordinerende POTA-sygeplejerske udskriver patientlabels og armbånd til alle patienter. De lægges i mappen i skabet i gul gruppe. 

Anæstesilæge ser journal og præmedicinerer. 

Sandwich bestilles af sengeafdelingen og hentes på dagen. 

Senge/hvilestole bestilles og reddes op i gul gruppe, så de er klar næste morgen. 

Trådkurve i skabet for dagskirurgi gøres klar, med underbukser, patientskjorte og strømper. 

Indlæggelse SP 

Patienterne bliver indlagt om morgenen i SP af afdeling D.

Hvis de ikke er indlagt på dagen, ringes der til ###NAVN### på ###TELEFON### efter kl. 7:45. 

Brug samme PC til dokumentation for alle patienter. 

Patienten findes på statustavle eller snapboardet. 

Tildel plads og tast "perioperativ klargøring påbegyndt" i hændelser. 

Brug fanen "før operation" og dokumenter under fastestatus og klargøring. 

Til sidst ændres hændelser til "perioperativ klargøring færdig". 

På dagen 

Check og åbne gul gruppe ved lejlighed.

Al kommunikation foregår direkte på dect tlf. ###TELEFON### mellem lejet og gulgruppe.

De 2 første patienter møder ind i POTA kl. 7:30 og den første skal være klargjort til kl. 8. Planlagt starttidspunkt for resten af patienterne, kan ses på snapboardet. 

Patienten mødes af POTA-sygeplejersken i venteværelset. Patienten identificeres, armbånd gives på, der spørges til faste/tørstestatus og patienten vises til toilettet på 2044. 

Patienter med pårørende informeres om, at der desværre ikke er plads til pårørende inde i opvågningen, primært pga. pladsmangel. 

Patient nr. 1 på operationsprogrammet skal i hvilestol nr. 1 og patient nr. 2 i hvilestol nr. 2 osv. 

Der udleveres trådkurv med tøj. Patientens eget tøj og genstande lægges op i trådkurven og tilbage ud i skabet. 

Værdigenstande (pung, mobil o.l.) lægges i kuvert med label og låses inde i nederste skab under medicinskabet i gul. 

Kirurgen kommer sædvanligvis selv forbi og laver check-in og giver præoperativ information. 

Anæstesien sørger for at anlægge PVK, give 1g paracetamol iv og opsætte ringerlactat. Nogle gange gøres dette i POTA og andre gange først peroperativt. 

Første patient følges til lejet af POTA spl. Resten hentes af portør.  

Efter indgreb  
Observation og pleje

Indlægges som almindelig opvågningspatient - tildel plads og læg "i opvågningen" under hændelser. 

Monitoreres og tages 2 hold værdier, lav et postoperativt score.

Medgivet ringerlactat gives indtil vandladning. 

Ved behov for ekstra smertestillende gives tbl.MAP ogevt supplement iv fentanyl. 

Der gives en kande vand/saft og tilbydes sandwich, is og/eller chips. 

Hvis der er anlagt KAD, observeres der for hæmaturi (er forventeligt efter indgrebet). Tjek journalnotat eller spørg kirurg, hvornår KAD må seponeres.

Patienter uden KAD skal have vandladning inden de går hjem. først vandladning observeres for mængde og farve. Følg gerne på toilettet, så det kan vurderes om patienten selv kan stå og gå. 

Hæmaturi er forventeligt. Hæmaturigrad 1-3 er tilladeligt. Kontakt kirurg ved tvivl. hæmaturi.docx

Alle patienter skal have vandladning inden udskrivelse. 

Obs om patienten skal have Mitomycin inden udskrivelse. Mitomycin er et kemoterapeutikum, så der skal bruges special affaldspose til kemoaffald (ligger øverst i skab 15). Medicinen må ikke administreres af gravide medarbejdere. Se VIP: Postoperativ enkelt installation af Mitomycin umiddelbart efter TUR-B

Kirurg kommer forbi og giver postoperativ information til patienten. 

Information om observationer i hjemmet og kontaktoplysninger gentages (patienten kan godt have spontan blødning i op til 14 dage efter operationen). 

Udleverer evt. patientinformationen "Cytoscopi eller TUR-B".  den er sendt til e-Boks

Ambulante tider postoperativt fremsendes fra Afdeling for urinvejskirurgi af sekretær til patientens e-Boks. 

Når patienten er udskrivningsklar ud fra DASAIMs udskrivningskriterier, kan de gå.

Patienten får udleveret tøj og genstande og klæder om. 

Seponerer PVK.

Der henstilles til at patienten bliver hentet af en pårørende. 

Udskrivelse SP

Validerer data.

Brug vores vanlige opvågningsmodul "Opvågning til hjem" til udskrivelse. 

Brug fanen "Dagkirurgisk udskrivelse"

Under postop. score i feltet "udskrives af", noteres kirurgens navn.

Vælg "udskrevet til afdelingen" under postoperative komplikationer. 

Ellers som vanlig udskrivningsprocedure - fjerne LDA og monitoren og bekræft endeligt. 

Skriv et kort notat, hvor der beskrives om patienten er velbefindende, haft vandladning osv. 

Vælg "patient forlader afdelingen" under hændelser, når patienten er gået. 

Afdeling D's sekretær ###NAVN### udskriver endeligt i SP. 

Særligt vedrørende corona

ingen særlige regler for tiden