Varetagelse af sterilfunktionen indebærer:
- Rengøring, vedligeholdelse, kontrol, mærkning, pakning og sterilisering af apparatur og udstyr i forbindelse med operationer i CKO, - i henhold til procedurevejledninger og Kvalitetshåndbog.
- Foretage diverse kvalitetssikringskontrol / -funktioner (log-bøger,sporeprøver osv.)
- Håndtering af sterile instrumenter i sterildepot og skabe, herunder:
- Lægge på plads, udføre dato-kontrol og holde orden/ renholde bokse/ hylder (hv. 3. måned i henh. t. Kvalitetshåndbog).
- Fylde op i lægevaske/skabe ( handsker, masker, kitler, væsker m.m.)
- Aflevere instrumenter til Sterradovn i Steriliseringscentralen (inden kl. 8.30, hentes igen kl. 14), være kontaktpersoner til Sterilcentral
- Bringe prøver fra operationsstuer til Patologer og Mikrobiologer, rengøre køleskabe og stinkskab.
- Holde orden i præparatrum.
- Opgaver i forhold til OP-stuerne (eks. hente/bringe scoper m.m.)
- Bestille varer , internt og eksternt i samarbejde med rekvireringsteams og de specialeansvarlige sygeplejersker.
- Holde orden i birum og på gang, klippe sugeslanger, fjerne tom emballage, pakke blærekateterposer
- Oplære nye operationssygeplejersker / medarbejdere i sterilfunktionen.
I forbindelse med kursus, fridage og ferie koordineres, så der almindeligvis er 1 af de 2 sterilteknikere til stede i ovennævnte tidsperiode.
Uddannelsesbaggrund: Sygehjælper/Social-og sundhedsassistent med KVASTU - kursus.