At sikre en ensartet proces ved afholdelse af auditering af respiratoriske hjælpere.
At sikre en ensartet dokumentaion ved afholdelse af auditiering.
Vejledningen henvender sig primært til sundhedsfagligt personale på Respirationscenter Øst (RCØ), der varetager auditering af respiratoriske hjælpere og sekundært til øvrigt personale på RCØ.
Derudover henvender vejledningen sig til personale på RCØ, der varetager det administrative arbejde i forbindelse med auditering af respiratoriske hjælpere.
I vejledningen benyttes følgende henvisning:
- Sundhedsfaglige personer: det personale, der varetager auditering.
- Person X: den person, der er ansvarlig for indkaldelse til auditering.
Ansvarsundervisning: Undervisning der har fokus på de respiratoriske hjælperes juridiske ansvar i deres virke som respiratorisk hjælper.
Auditering: Metode til kvalitetsvurdering af respiratoriske hjælperes kompetencer i forhold til den respiratoriske behandling, pleje og overvågning. RCØ skal som led i delegationen føre tilsyn med de certificerede respiratoriske hjælperes kompetencer. RCØ fører dette tilsyn via audit.
Arbejdsgiver: I denne vip-vejledning refereres der til bureau og BPA-bruger, der fungerer som arbejdsgiver for de respiratoriske hjælpere.
Brugerspecifikt certifikat: Certifikat, der kun kan anvendes hos den specifikke bruger, da der er brugerspecifikke kompetencer, der afviger fra instruktionsmaterialet udarbejdet fra RCØ.
Delegation: De respiratoriske hjælpere har fået delegeret et specifikt ansvarsområde, som de er ansvarlige for at varetage. Delegationslinjen går fra lægelig side til de respiratoriske hjælpere, i henhold til den respiratoriske behandling, pleje og overvågning. Jf. delegationen, har lægerne til enhver tid (også uden begrundelse) ret til at trække delegationen tilbage overfor en respiratorisk hjælper.
Delegationssygeplejerske: En sygeplejerske, der arbejder i Ekstern funktion på delegation fra RCØ´s læger.
Eksklusion: En respiratorisk hjælper, der ekskluderes, må ikke arbejde på delegation for RCØ. Eksklusion er typisk gældende i 2 år, hvorefter en respiratorisk hjælper kan blive oplært som respiratorisk hjælper på ny.
Invasiv behandling: Behandling hos en tracheostomeret patient.
NIB: Non invasiv behandling. Behandling der gives via en maske.
Respiratorisk hjælper: Faglært eller ufaglært person, der er certificeret på RCØ og ansat til at varetage den respiratoriske pleje, behandling og overvågning i brugerens hjem.
Sundhedsfaglige personer: Sundhedsfagligt personale der er ansat på RCØ, fx sygeplejersker, klinisk sygeplejespecialist, delegationssygeplejerske m.m.
Suspendering: Respiratorisk hjælper, der ikke må arbejde selvstændigt som respiratorisk hjælper, før bestået audit.
“Oversigt over hjælpere til audit”: "P:\RH\NEU\Lukkede Mapper\Audit\Oversigt over hjælpere til audit.xlsx"
“Ekskluderede hjælpere, 11. Maj 2017”: "P:\RH\NEU\Lukkede Mapper\Ekstern Funktion\Ekskluderede hjælpere\Ekskluderede hjælpere, 11. maj 2017, exell.xlsx"
“Hvem tager audit”: "P:\RH\NEU\Lukkede Mapper\Audit\Hvem tager audit.xlsx"
Sundhedsstyrelsen har præciseret, at RCØ har en udvælgelses-, instruktions-, og tilsynsforpligtigelse i forhold til overvågningskrævende respiratorisk behandling i eget hjem. Det betyder, at RCØ er forpligtet til at sikre, at den respiratoriske behandling, pleje og overvågning, der er ordineret af RCØ, udføres efter RCØ´s ordination og retningslinjer.
Der forekommer systematisk auditering af respiratoriske hjælpere på invasive ordninger. Ved behov, kan respiratoriske hjælpere på non-invasive ordninger indkaldes til auditering. Se afsnittet #NIB auditering
Hvis det sundhedsfaglige personale vurderer, at den respiratorisk hjælper ikke kan redegøre i tilstrækkelig grad for RCØ´s instruktion, som der er beskrevet i “Struktureret sidemandsoplæring i hjemmet” og i “klinisk kompetencevurdering”, bliver den respiratoriske hjælper suspenderet, indtil vedkommende har fået x-antal oplæringsvagter i hjemmet og bestået en ny audit.
En respiratorisk hjælper har 3 forsøg til at bestå en audit.
Auditeringen varetages af 2 sundhedsfaglige personer på RCØ.
Person X booker audit i outlook kalenderen: RH-FP-RCOE ekstern samt booker lokalet “RH-Lokale-RCØ Ringvejsblokken”. Ved særlige situationer, kan “RH-Lokale-RCØ mødelokale” bookes. Dette skal ske efter aftale med ledelsen på RCØ.
Person X booker 2 sundhedsfaglige personer i deres kalender jf. Excel-arket “Hvem tager audit”
Indkaldelsesbrev til den respiratoriske hjælper.
Alle certifikater som den respiratoriske hjælper har.
Oversigt over den respiratoriske hjælpers kompetencer.
Delegationssygeplejerskerne er ansvarlige for at opdatere excel-arket “Hvem tager audit”, ift. hvilke uger de ønsker at varetage audit i.
Alle respiratoriske hjælpere, der arbejder på delegation for RCØ, kan blive indkaldt til auditering på RCØ. De respiratoriske hjælpere vil som udgangspunkt, blive indkaldt til audit med min. 1 måneds varsel.
De respiratoriske hjælpere bliver informeret om, at der er mødepligt til auditering.
Indkaldelse til auditering foregår i følgende prioritet:
Indberetning om mangelfulde kompetencer i forhold til den respiratoriske behandling, pleje og overvågning. Indberetningen bliver indberettet til Ekstern funktion, der giver informationen videre til den ansvarlige person, der står for indkaldelse til audit, person X.
Indberetningerne kan komme fra fx patienten, sengeafdelingen på RCØ, klinik på RCØ, læger, pårørende m.fl.
Stikprøve fra alle respiratoriske ordninger, både ordninger i bureau og BPA-ordning.
Respiratoriske hjælpere med længst anciennitet prioriteres først.
Excel-arket “Oversigt over hjælpere til audit”, der findes på p-drevet, opdateres af person X, med respiratoriske hjælpere, der skal indkaldes til planlagte audits og akut audits.
Der auditeres hver onsdag, hvor der fast planlægges 2 auditeringer samt én ledig tid til en akut audit eller re-audit/2. re-audit- om eftermiddagen.
Akut audit, re-audit og 2. re-audit kan ved behov, planlægges mandag til fredag efter aftale med Ekstern funktion.
Der afsættes 2 timer og 15 minutter pr. auditering.
Hvis den respiratoriske hjælper er ordblind, gives 15 minutter ekstra til at besvare den skriftlige prøve. Se afsnittet: #Sprogudfordringer
Hvis den respiratoriske hjælper har kompetencer i flere respiratorer og vedkommende ønsker at fastholde kompetencerne, tillægges 15 minutter ekstra for hver respirator til den samlede mundtlige auditering.
Audit består af:
En skriftlig auditering: 30 min.
Mundtlig auditering: 1,5 time
Evaluering – mundtligtilbagemelding: 15 minutter.
Skema over audittider
###TABEL_1###
Fremgangsmåde
Person X indkalder den respiratoriske hjælper pr. mail via dens arbejdsgiver. Det er arbejdsgiverens ansvar, at videreformidle mailen til den respiratoriske hjælper. I mailen bedes arbejdsgiveren om at sende en kopi af den respiratoriske hjælpers certifikater til RCØ.
Indkaldelse (Bilag 1) indsættes i mailen.
Jf. rammeaftalen, henstilles til, at alle respiratoriske hjælpere kan tale og læse dansk. Det er derfor ikke muligt, at respiratoriske hjælpere får læst multiple-choice-testen højt. De 15 minutter ekstra gives udelukkende til respiratoriske hjælpere, som er ordblinde, og gives IKKE på baggrund af sprogvanskeligheder eller nervøsitet.
De sundhedsfaglige personer skal sikre, at certifikaterne er gyldige med navn, underskrift, dato og stempel.
Print den skriftlige opgave (Bilag 3) og tjekskema til auditering (bilag 4).
Forbered simulationsrum, så relevant udstyr jf. den respiratoriske hjælpers kompetencer, er tilgængelige og fungerer efter hensigt.
Brugerspecifikt certifikat
Den skriftlige auditering består af en multiple-choice-test og en ansvarsopgave (se bilag 3). Den respiratoriske hjælper skal i alt have 30 minutter til at besvare opgaverne. Efter de 30 min. afleveres opgaverne til de sundhedsfaglige personer.
Den mundtlige auditering udføres efter nedenstående form:
RCØ har på forhånd modtaget den respiratoriske hjælpers kompetencer.
Den respiratoriske hjælper, har altid mulighed for at fravælge én eller flere kompetencer. Hvis de fravælger én eller flere kompetencer, er det de sundhedsfaglige personers ansvar at sende en mail til arbejdsgiveren, hvor de fravalgte kompetencer fremgår.
De respiratoriske hjælpere auditeres ud fra ”Tjekskema til auditering” (bilag 4), hvor det er specificeret, hvad der skal spørges til, indenfor hvert område.
Den respiratoriske hjælper skal selvstændigt kunne vise sine kompetencer indenfor hvert område, på et niveau, hvor de sundhedsfaglige personer finder, at det er forsvarligt ude i hjemmet.
Der er både teori og praktisk udførelse på en simulationsdukke.
Re-auditering og 2. re-auditering
Den respiratoriske hjælper auditeres i de respiratoriske kompetencer, som vedkommende ikke bestod ved forrige auditering.
Den skriftlige opgave rettes ud fra ”Retteliste til den skriftlige opgave” (bilag 5). De sundhedsfaglige personer laver en samlet vurdering af den respiratoriske hjælpers teoretiske og praktiske respiratoriske kompetencer.
Den respiratoriske hjælper kan enten gennemføre auditeringen tilfredsstillende, mindre tilfredsstillende eller ikke tilfredsstillende. Tilbagemelding til den respiratoriske hjælper gives mundtligt umiddelbart efter auditering.
De sundhedsfaglige personer informerer den respiratoriske hjælper mundtligt.
De sundhedsfaglige personer udleverer et diplom, hvor den respiratoriske hjælpers navn skrives på samt dato og initialer (bilag 6).
De sundhedsfaglige personer orienterer samme dag den respiratoriske hjælpers arbejdsgiver via mail, at den respiratoriske hjælper har gennemført auditeringen på tilfredsstillende vis (bilag 7).
RH-FP-rcoekursus skal sættes cc. på mailen til arbejdsgiveren.
Person X registrerer udfaldet af auditeringen, som bestået i excel-arket ”Oversigt over hjælpere til audit”.
Audit gennemført på mindre tilfredsstillende vis pga. mindre ting, som der ud fra vip-vejledningen Overlap og Tidsestimater i hjemmet i forvejen kan gives overlap til.
De sundhedsfaglige personer informerer den respiratoriske hjælper mundtligt.
De sundhedsfaglige personer udleverer et diplom, hvor den respiratoriske hjælpers navn skrives på samt dato og initialer (bilag 23).
De sundhedsfaglige personer orienterer samme dag den respiratoriske hjælpers arbejdsgiver via mail og et telefonopkald (bilag 8).
RH-FP-rcoekursus skal sættes cc. på mailen til arbejdsgiveren.
Følg fremgangsmåden i vip-vejledningen Overlap og Tidsestimater i hjemmet.
Audit gennemført på mindre tilfredsstillende vis pga. fejl i ansvarsdelen.
De sundhedsfaglige personer informerer den respiratoriske hjælper mundtligt.
De sundhedsfaglige personer udleverer et diplom, hvor den respiratoriske hjælpers navn skrives på samt dato og initialer (bilag 6).
De sundhedsfaglige personer orienterer samme dag den respiratoriske hjælpers arbejdsgiver via mail (bilag 9).
RH-FP-rcoekursus skal sættes cc. på mailen til arbejdsgiveren.
Person X tilmelder den respiratoriske hjælper til ansvarsundervisning. Ansvarsundervisning foregår fast hver torsdag ifm. Evalueringsdag og hver anden tirsdag ifm. NIB-evaluering.
Den respiratoriske hjælper skal have gennemført en ansvarsundervisning inden for 4 uger efter endt audit.
Person X registrerer udfaldet af auditeringen som bestået i excel-ark ”Oversigt over hjælpere til audit”.
De sundhedsfaglige personer informerer den respiratoriske hjælper mundtligt om, at vedkommende er suspenderet og at vedkommende ikke må have selvstændige vagter, før en re-auditering er gennemført på tilfredsstillende vis.
De sundhedsfaglige personer vurderer om den respiratoriske hjælper skal have 1-3 følgevagter og hvilke kompetencer, den respiratoriske hjælper, skal re-auditeres i.
Den respiratoriske hjælper får IKKE udleveret et diplom.
De sundhedsfaglige personer orienterer umiddelbart efter endt audit den respiratoriske hjælpers arbejdsgiver pr. telefonopkald og samme dag pr. mail (bilag 10).
RH-FP-rcoekursus skal sættes cc. på mailen til arbejdsgiveren.
Den respiratoriske hjælper bliver suspenderet og må ikke arbejde som invasiv respiratorisk hjælper på delegation for RCØ i noget bureau eller hos nogen BPA-bruger, før en re-auditering er bestået.
Person X registrerer udfaldet af auditeringen både i excel-arket “Oversigt over hjælpere” og i ”Ekskluderende hjælpere, 11. Maj 2017”. I begge excelark, skal der stå følgende årsag: ”Ikke bestået auditering og dato”. Hvis de sundhedsfaglige personer vurderer at den respiratoriske hjælper også skal tilmeldes ansvarsundervisning, tilmelder person X den respiratoriske hjælper til ansvarsundervisning. Ansvarsundervisning foregår fast hver torsdag ifm. Evalueringsdag og hver anden tirsdag ifm. NIB-evaluering.
Den respiratoriske hjælper skal have gennemført en ansvarsundervisning inden for 4 uger efter endt audit.
Person X giver hurtigst muligt arbejdsgiveren besked om dato for re-auditering og evt. ansvarsundervisning.
Indkaldelse (Bilag 11) indsættes i mailen.
De sundhedsfaglige personer informerer den respiratoriske hjælper mundtligt om, at vedkommende er suspenderet og at vedkommende ikke må have selvstændige vagter, i noget bureau eller hos nogen BPA-bruger, før 2. re-auditering er gennemført på tilfredsstillende vis.
De sundhedsfaglige personer vurderer om den respiratoriske hjælper skal have 1-3 følgevagter og hvilke kompetencer, den respiratoriske hjælper skal re-auditeres i.
Den respiratoriske hjælper får IKKE udleveret et diplom.
De sundhedsfaglige personer orienterer umiddelbart efter endt audit den respiratoriske hjælpers arbejdsgiver pr. telefonopkald og samme dag pr. mail (bilag 13).
RH-FP-rcoekursus skal sættes cc. på mailen til arbejdsgiveren Person X registrerer udfaldet af auditeringen både i excel-arket “Oversigt over hjælpere” og i “”Ekskluderende hjælpere, 11. Maj 2017”. I begge excelark, skal der stå følgende årsag: ”Ikke bestået re-auditering og dato”.
Person X giver hurtigst muligt arbejdsgiveren besked om dato for 2. re-auditering.
Indkaldelse (Bilag 14) indsættes i mailen.
De sundhedsfaglige personer informerer den respiratoriske hjælper mundtligt om, at vedkommende er ekskluderet og dermed ikke må arbejde som respiratorisk hjælper på delegation for RCØ hos invasive respiratorbrugere i 2 år. Herefter skal den respiratoriske hjælper gennemføre en ny sidemandsoplæring og certificeres på RCØ. Dette gælder både ansættelse hos et bureau eller en BPA-bruger.
Den respiratoriske hjælper får IKKE udleveret et diplom.
De sundhedsfaglige personer orienterer umiddelbart efter endt audit den respiratoriske hjælpers arbejdsgiver pr. telefonopkald og samme dag pr. mail (bilag 16).
RH-FP-rcoekursus skal sættes cc. på mailen til arbejdsgiveren.
De sundhedsfaglige personer skal informere den respiratoriske hjælper om, at hvis vedkommende ikke er tilfreds med udfaldet, har de mulighed for at sende en skriftlig klage til RCØ.
De sundhedsfaglige personer sender ekskluderingsbrevet til den respiratoriske hjælpers E-boks (bilag 17). I emnefeltet til brevet, skal der stå: Eksklusionsbrev, Respirationscenter Øst.
Person X registrerer udfaldet af auditeringen både i excel-arket “Oversigt over hjælpere” og i “”Ekskluderende hjælpere, 11. Maj 2017”. I begge excelark, skal der stå følgende årsag: ”Ikke bestået 2. re-auditering og dato”.
Der bliver kun indkaldt respiratoriske hjælpere til auditering i non invasiv behandling (NIB) ved følgende forudsætning:
Indberetning om mangelfulde kompetencer i forhold til den respiratoriske behandling, pleje og overvågning. Indberetningen bliver indberettet til Ekstern funktion, der giver informationen videre til den ansvarlige person, der står for indkaldelse til audit.
Indberetningerne kan komme fra fx patienten, sengeafdelingen på RCØ, klinik på RCØ, læger, pårørende m.fl.
NIB audit består af:
En skriftlig auditering: 20 min.
Mundtlig auditering: 1 time
Evaluering – mundtlig tilbagemelding: 15 min.
Person X indkalder den respiratoriske hjælper pr. mail via dens arbejdsgiver. Det er arbejdsgiverens ansvar at videreformidle mailen til den respiratoriske hjælper. I mailen bedes arbejdsgiveren om at sende en kopi af den respiratoriske hjælpers certifikater til RCØ.
Indhold i mailen:
Indkaldelse (Bilag 18) indsættes i mailen.
Vedhæft PDF-filen “NIB Auditbrev til hjælper” (Bilag 19).
Det er arbejdsgiverens ansvar at orientere den respiratoriske hjælper om proceduren for auditering.
Audittiderne skal bookes i RH-FP-RCOE ekstern´s kalender. De sundhedsfaglige personer, der skal varetage audit, skal inviteres til audit i deres outlook kalender. Følg proceduren: #Planlægning af hvem der auditerer
De sundhedsfaglige personer skal sikre, at certifikaterne er gyldige med stempel, underskrift og dato.
Print den skriftlige opgave (bilag 20) og tjekskema til auditering (bilag 22).
Forbered simulationsrum, så relevant udstyr jf. den respiratoriske hjælpers kompetencer, er tilgængelige og fungerer efter hensigt.
Den skriftlige auditering består af en multiple-choice-test (bilag 20). Den respiratoriske hjælper skal i alt have 20 minutter til at besvare opgaven. Efter de 20 min. afleveres opgaven til de sundhedsfaglige personer.
Den mundtlige auditering udføres efter nedenstående form:
RCØ har på forhånd modtaget den respiratoriske hjælpers kompetencer.
Den respiratoriske hjælper har altid mulighed for at fravælge én eller flere kompetencer. Hvis de fravælger én eller flere kompetencer, er det de sundhedsfaglige personers ansvar at sende en mail til arbejdsgiveren, hvor de fravalgte kompetencer fremgår.
Den respiratoriske hjælper auditeres ud fra ”Tjekskema til auditering i NIB” (bilag 22), hvor det er specificeret, hvad der skal spørges til indenfor hvert område.
Den respiratoriske hjælper skal selvstændigt kunne vise sine kompetencer indenfor hvert område, på et niveau hvor de sundhedsfaglige personer finder, at det er forsvarligt ude i hjemmet.
Den respiratoriske hjælper demonstrerer sine praktiske og faglige kompetencer ved følgende øvelser:
Samle en tilfældig maske og slangesystem.
Sætte en maske på simulationsdukken og starte behandlingen.
De sundhedsfaglige personer stiller spørgsmål til hvilke observationer, den respiratoriske hjælper foretager sig i forbindelse med den natlige overvågning (bilag 22).
Hvis den respiratoriske hjælper er blevet sidemandsoplært i andre kompetencer i tilknytning til NIB, skal den respiratoriske hjælper kunne redegøre for funktionen af disse.
Re-auditering og 2. re-auditering i NIB
Den respiratoriske hjælper auditeres i de respiratoriske kompetencer, som vedkommende ikke bestod ved forrig auditering.
Den skriftlige opgave rettes ud fra ”Retteliste til den skriftlige opgave” (bilag 21).
De sundhedsfaglige personer laver en samlet vurdering af den respiratoriske hjælpers teoretiske og praktiske respiratoriske kompetencer.
Den respiratoriske hjælper kan enten gennemføre auditeringen tilfredsstillende, mindre tilfredsstillende eller ikke tilfredsstillende. Tilbagemelding til den respiratoriske hjælper gives mundtligt umiddelbart efter auditering.
De sundhedsfaglige personer informerer den respiratoriske hjælper mundtligt.
De sundhedsfaglige personer udleverer et diplom, hvor den respiratoriske hjælpers navn, dato og initialer skrives på (bilag 23).
De sundhedsfaglige personer orienterer samme dag den respiratoriske hjælpers arbejdsgiver via mail, at den respiratoriske hjælper har gennemført auditeringen på tilfredsstillende vis (bilag 7).
RH-FP-rcoekursus skal sættes cc. på mailen til arbejdsgiveren.
Person X registrerer udfaldet af auditeringen som bestået i excel-arket ”Oversigt over hjælpere til audit”.
Audit gennemført på mindre tilfredsstillende vis pga. mindre ting, som der ud fra vip-vejledningen Overlap og Tidsestimater i hjemmet i forvejen kan gives overlap til.
De sundhedsfaglige personer informerer den respiratoriske hjælper mundtligt.
De sundhedsfaglige personer udleverer et diplom, hvor den respiratoriske hjælpers navn skrives på samt dato og initialer (bilag 6).
De sundhedsfaglige personer orienterer samme dag den respiratoriske hjælpers arbejdsgiver via mail og et telefonopkald (bilag 8).
RH-FP-rcoekursus skal sættes cc. på mailen til arbejdsgiveren.
Følg fremgangsmåden i vip-vejledningen Overlap og Tidsestimater i hjemmet.
Person X registrerer udfaldet af auditeringen som bestået i excel-ark ”Oversigt over hjælpere til audit”.
Audit gennemført på mindre tilfredsstillende vis pga. fejl i ansvarsdelen.
De sundhedsfaglige personer informerer den respiratoriske hjælper mundtligt.
De sundhedsfaglige personer udleverer et diplom, hvor den respiratoriske hjælpers navn skrives på samt dato og initialer (bilag 23).
De sundhedsfaglige personer orienterer samme dag den respiratoriske hjælpers arbejdsgiver via mail (bilag 9)
RH-FP-rcoekursus skal sættes cc. på mailen til arbejdsgiveren.
Person X tilmelder den respiratoriske hjælper til ansvarsundervisning. Ansvarsundervisning foregår fast hver torsdag ifm. Evalueringsdag og hver anden tirsdag ifm. NIB-evaluering.
Den respiratoriske hjælper skal have gennemført en ansvarsundervisning inden for 4 uger efter endt audit.
Person X registrerer udfaldet af auditeringen som bestået i excel-ark ”Oversigt over hjælpere til audit”.
De sundhedsfaglige personer informerer den respiratoriske hjælper mundtligt om, at vedkommende er suspenderet og at vedkommende ikke må have selvstændige vagter, før en re-auditering er gennemført på tilfredsstillende vis.
De sundhedsfaglige personer vurderer om den respiratoriske hjælper skal have 1-2 følgevagter og hvilke kompetencer, den respiratoriske hjælper, skal re-auditeres i.
Den respiratoriske hjælper får IKKE udleveret et diplom.
De sundhedsfaglige personer orienterer umiddelbart efter endt audit den respiratoriske hjælpers arbejdsgiver pr. telefonopkald og samme dag pr. mail (bilag 10).
RH-FP-rcoekursus skal sættes cc. på mailen til arbejdsgiveren.
Den respiratoriske hjælper bliver suspenderet og må ikke arbejde som non-invasiv respiratorisk hjælper på delegation for RCØ i noget bureau eller hos nogen BPA-bruger, før en re-auditering er bestået.
Person X registrerer udfaldet af auditeringen både i excel-arket “Oversigt over hjælpere” og i ”Ekskluderende hjælpere, 11. Maj 2017”. I begge excelark, skal der stå følgende årsag: ”Ikke bestået auditering og dato”. Hvis de sundhedsfaglige personer vurderer at den respiratoriske hjælper også skal tilmeldes ansvarsundervisning, tilmelder person X den respiratoriske hjælper til ansvarsundervisning. Ansvarsundervisning foregår fast hver torsdag ifm. Evalueringsdag og hver anden tirsdag ifm. NIB-evaluering.
Den respiratoriske hjælper skal have gennemført en ansvarsundervisning inden for 4 uger efter endt audit.
Person X giver hurtigst muligt arbejdsgiveren besked om dato for re-auditering og evt. ansvarsundervisning.
Indkaldelse (Bilag 11) indsættes i mailen.
Ved en NIB re-auditering og NIB 2. re-auditering, følges samme procedure, som ved invasiv auditering.
Hvis den respiratoriske hjælper ikke består en NIB 2. re-auditering, følges samme procedure, som ved invasiv auditering, men der anvendes følgende ekskluderingsbrev, som de sundhedsfaglige personer, er ansvarlige for at sende til den respiratoriske hjælpers E-boks (bilag 24). I emnefeltet til brevet, skal der stå: Eksklusionsbrev, Respirationscenter Øst.
Hvis den respiratorisk hjælper er forsinket den pågældende dag, skal de eller deres arbejdsgiver, informere RCØ. Afhængig af omfanget af forsinkelsen, skal de sundhedsfaglige personer tage stilling til, om det er muligt at gennemføre audit denne dag.
Hvis de sundhedsfaglige personer skønner at det ikke er muligt at gennemføre audit denne dag, skal den respiratoriske hjælper indkaldes til en ny audit.
Hvis den respiratoriske hjælper er syg den pågældende dag, skal de eller deres arbejdsgiver, informere RCØ. Herefter vil RCØ sende en ny dato for audit.
Afsnitsledelsen har det overordnede ansvar for auditering. Opgaven er uddelegeret til sundhedsfagligt personale på RCØ.
Alle delegationssygeplejersker kan visitere til auditering/re-auditering/2. re-auditering.
En person, der er ansat på RCØ, er ansvarlig for planlægning og indkaldelse af hjælpere til auditering og eventuel re-auditering via deres arbejdsgiver.
De sundhedsfaglige personer er ansvarlig for at udlevere et diplom til den respiratoriske hjælper i så fald vedkommende har bestået en audit. Det er de sundhedsfaglige personers ansvar i samarbejde med person X at informere de respiratoriske hjælpere samt deres arbejdsgiver omkring udfaldet af auditeringen samt eventuel handleplan.
BEK nr 1219 af 11/12/2009: Bekendtgørelse om autoriserede sundhedspersoners benyttelse af medhjælp (delegation af forbeholdt sundhedsfaglig virksomhed)
VEJ nr 10338 af 24/08/2015: Vejledning om fælles hjælperordninger til personer med kronisk respirationsinsufficiens
Bilag 1: Indkaldelse til audit - fraser.docx
Bilag 2:Auditbrev til hjælper.docx
Bilag 3: Skriftlig opgave.docx
Bilag 4: Tjekskema til auditering.docx
Bilag 5:Retteliste til den skriftlig opgave.docx
Bilag 6: Diplom.pdf
Bilag 7: Frase - gennemført auditering på tilfredsstillende vis.docx
Bilag 8: Frase - auditering gennemført på mindre tilfredsstillende vis.docx
Bilag 9:Frase - auditering gennemført på mindre tilfredsstillende vis pga. fejl i ansvarsdelen.docx
Bilag 10: Frase - auditering gennemført på ikke tilfredsstillende vis.docx
Bilag 11: Indkaldelse til re-audit - fraser.docx
Bilag 12: Re-auditbrev til hjælper.docx
Bilag 13: Frase - re-auditering gennemført på ikke tilfredsstillende vis.docx
Bilag 14: Indkaldelse 2.re-audit - fraser.docx
Bilag 15: 2. Re-auditbrev til hjælper.docx
Bilag 16: Frase -2. re-auditering gennemført på ikke tilfredsstillende vis.docx
Bilag 17: Ekskluderingsbrev til respiratorisk hjælper.docx (skal sendes som pdf-fil i en e-boks besked)
NIB
Bilag 18: NIB Indkaldelse til audit - fraser.docx
Bilag 19: NIB Auditbrev til hjælper.docx
Bilag 20: Multiple choice 1.udgave NIB Evaluering.pdf
Bilag 21: Multiple choice retteark 1.udgave NIB Evaluering.pdf
Bilag 22:Tjekskema til auditering i NIB.docx
Bilag 23: Diplom NIB.pdf
Bilag 24: NIB Ekskluderingsbrev til respiratorisk hjælper.docx