Formål
Formålet med denne vejledning er:
-
At sikre korrekt og sikker håndtering af apparatur og udstyr til klinisk brug
-
At forebygge brugerfejl og utilsigtede hændelser, der relaterer sig til forkert håndtering af apparatur og udstyr
-
At sikre, at alle afdelinger / afsnit i HOC har identificeret det apparatur og udstyr som anvendes til klinisk brug, herunder afklaret:
- hvem/hvilket personale, der skal oplæres / uddannes og
- på hvilket niveau, der skal oplæres / uddannes
-
At sikre dokumentation af gennemført oplæring / uddannelse
Tilbage til top
Målgrupper og anvendelsesområde
Alle medarbejdere i HOC, der håndterer apparatur og udstyr til klinisk brug hos patienter under indlæggelse eller i forbindelse med ambulante konsultationer.
Tilbage til top
Definitioner
Apparatur og udstyr:
Apparatur og udstyr anvendes i denne vejledning synonymt.
Apparatur og udstyr omfatter:
- Alt medicinsk udstyr*, som anvendes til at diagnostisere, forebygge, behandle, overvåge eller pleje patienter, herunder:
- medikoteknisk udstyr (som drives af enten strøm eller gas)
- decentralt klinisk biokemisk analyseudstyr
- decentralt røntgenudstyr
- laserudstyr
- højrisikoudstyr, samt
- Alt tilbehør som fabrikanten har defineret som en forudsætning for normal håndtering og brug af ovennævnte udstyr
* Udstyr, der anvendes til diagnosticering, forebyggelse, overvågning og behandling af patienter. Herunder PC og andet IT lignende udstyr, som direkte indgår i ovennævnte brug. Defineret i Indenrigs- og Sundhedsministeriets Bekendtgørelse nr. 1263 af 15. december 2008.
Klinisk brug:
Ved klinisk brug forstås udstyr der anvendes i relation til:
- Diagnostisering, forebyggelse, behandling, overvågning eller pleje
Håndtering:
Håndtering af udstyr omfatter:
- Enhver form for anvendelse/brug af udstyr i klinisk praksis, herunder rengøring af udstyret
Eksempler på udstyr:
Medikoteknisk udstyr:
Afsnitsspecifikke lister over medikoteknisk udstyr findes på MTA´s servicedatabase MEDUSA
Decentralt klinisk biokemisk analyseudstyr:
Decentralt røntgenudstyr:
Omfatter alle former for røntgenudstyr, herunder:
- Dexascanner
- O-ring
- CT-scanner
- MR-scanner
- Cone-bean-scanner
- o.lign.
Laserudstyr:
Højrisikoudstyr:
Øvrigt udstyr:
- Transportabel og vægmonteret ilt og sug
- Personløftere
- Forflytningsudstyr
- o.lign.
Oplæring og uddannelse:
Den oplæring / uddannelse som finder sted i relation til at den enkelte medarbejder, skal kunne anvende og håndtere apparatur og udstyr i praksis.
Tilbage til top
Fremgangsmåde
Generelt:
- Afdelingsledelsen / afsnitsledelsen identificerer og oplister afdelingens eller det enkelte afsnits apparatur og udstyr til klinisk brug samt hvem som må anvende det og hvor oplæring og uddannelse dokumenteres. Til dette formål kan anvendes HOC-skema: Oversigt over apparatur og udstyr til klinisk brug sammen med afsnittets specifikke liste over medikoteknisk udstyr fra MTA
- Afdelingsledelsen identificerer og oplister endvidere det højrisikoudstyr, der anvendes. Højrisikoudstyr er i udgangspunktet defineret i den regionale VIP: Medicoteknisk udstyr, Indkøb, vedligehold og udfasning, men afdelingsledelsen vurderer derudover om der anvendes andet apparatur og udstyr, som man vil betegne som højrisikoudstyr
Krav til oplæring og uddannelse:
Oplæring / uddannelse kan foregå ved:
- Introduktionen til afsnittet/afdelingen jf. afdelingens introduktionsprogram
- Sidemandsoplæring
- Læsning / gennemgang af brugsanvisning
- Gennemgang / oplæring ved nøglepersoner med ekspertviden / særlig viden
- Intern / ekstern undervisning (fx. ved producenten eller ved klinisk biokemisk afd.)
- Obligatoriske kurser (typisk grundet lovgivningsmæssigt krav)
- E-learningskurser på RH kursusportal
- o.lign.
Indhold i oplæring og uddannelse:
- Hvor der ikke er hhv. lovgivnings- eller bekendtgørelsesmæssige*, Regionale eller Rigshospitalsmæssige eller producentmæssige angivelser herom omfatter indholdet i oplæringen som minimum indholdet i brugsvejledningen
- Brugsanvisninger skal foreligge på dansk ift. det apparatur og udstyr afdelingen anvender
- På Rigshospitalet opbevarer medikoteknisk afdeling (MTA) en liste over det medikotekniske udstyr som er registreret på afsnittet. De opbevarer også de danske brugsanvisninger. MTAs liste findes på intranettet under Diagnostisk center / Medikoteknisk afdeling / Opslag i apparaturdatabase: MTA servicedatabase MEDUSA
- Udstyr der ikke er registreret i MTAs liste, skal afdelingerne selv udarbejde en liste over samt opbevare danske brugsanvisninger for (hvordan: Se under ansvar og organisering)
* Omfatter bl.a. Dexascannere, Laserudstyr, decentralt røntgenapparatur
Dokumentation af oplæring og uddannelse:
- Medarbejderens deltagelse i / gennemførelse af oplæring og udddannelse dokumenteres som hovedregel i forbindelse med denne eller senest ved medarbejderens årlige MUS
- Afdelingsledelsen / afsnitsledelsen er i samarbejde med medarbejderen ansvarlig for at al relevant oplæring og uddannelse (inkl. indholdet i denne) dokumenteres. Se nedenstående:
Kursusbevis/certifikater:
- Hvis der er udstedt kursusbevis eller certifikat til medarbejderen for gennemført oplæring / uddannelse skal en kopi af dette opbevares i personalesagen
Øvrig oplæring / uddannelse:
- Dokumenteres som angivet i afsnittets oversigt over apparatur og udstyr til klinisk brug (fx. på HOC-skema 1 eller 2, eller i medarbejderens introduktionsprogram)
Særligt vedr. Dexascannere:
I HOC findes kun en Dexascanner (står på afsnit 2161 - Ortopædkirurigsk afdeling). Denne betjenes af nogle få ortopædkirurger og 1 bioanalytiker. Ifølge vejledning fra Statens Institut for Strålebeskyttelse (SIS) kræves særlig uddannelse/undervisning af bioanalytikere i håndtering af Dexascanner.
Der findes et særligt obligatorisk eksternt kursus for Dexascannere.
Tilbage til top
Ansvar og organisering
Generelt:
- Afdeling-/afsnitsledelser er ansvarlige for at identificere hhv. afdelingens eller det enkelte afsnits apparatur og udstyr til klinisk brug. Til dette formål kan anvendes HOC-skema: Oversigt over apparatur / udstyr til klinisk brug
- Afdeling-/afsnitsledelser er i samarbejde med medarbejderen ansvarlige for at dokumentere medarbejderens deltagelse i / gennemførelse af oplæring og uddannelse i håndtering, brug og rengøring af apparatur og udstyr til klinisk brug. Til dette formål kan anvendes HOC-skabelon 1 og 2, medarbejderens introduktionsprogram el. lign., der opfylder de krav, som er skitseret i denne VIP
- Afdeling-/afsnitsledelser er ansvarlige for at fastsætte kriterier for evt. recertificering / gentalgelse af oplæring og uddannelse som det enkelte apparatur / udstyr kræver
- Opdatering af dokumentation for medarbejderens oplæring og uddannelse sker ifm. oplæringen eller som minimum ved den årlige MUS-samtale
Ansvarlig for oplæring af såvel nyt personale som personale, der anvender/ibrugtager nyt appatur og udstyr til klinisk brug:
Lægefagligt personale under uddannelse:
- Den uddannelsesansvarlige overlæge er ansvarlig for at sikre oplæring i korrekt håndtering, brug og rengøring af det apparatur og udstyr, som læger forventes at kunne betjene og anvende som en generel kompetence i afdelingen
- Håndtering, brug og rengøring af særligt udstyr er relateret til afdelingschefens individuelle bemyndigelse af medarbejderen til varetagelse af særlige opgaver
- Den praktiske oplæringsopgave kan delegeres
Øvrige læger og personale, der refererer til afdelingschefen:
- Afdelingschefen er ansvarlig for at sikre tilstrækkelig oplæring i korrekt håndtering, brug og rengøring af klinisk udstyr, der anvendes af disse
- Den praktiske oplæringsopgave kan delegeres
Plejepersonale:
- Afdelingssygeplejersken/den kliniske afdelingssygeplejerske er ansvarlig for at plejepersonalet er oplært i korrekt håndtering, brug og rengøring af det definerede udstyr
- Den praktiske oplæringsopgave kan delegeres.
Tilbage til top
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Tilbage til top
Akkrediteringsstandarder
DDKM -2: 1.7.1 Anskaffelse og implementering af apparatur til klinisk brug (1/3)
DDKM -2: 1.7.2 Håndtering af apparatur til klinisk brug (2/3)
DDKM -2: 1.7.3 Vedligehold, reparation og udfasning af apparatur til klinisk brug (3/3)
DS/EN 60601-1: El-sikkerhed.
Tilbage til top
Bilag
Tilbage til top