At sikre effektiv og sikker håndtering af apparatur til klinisk brug
At sikre mod brugerfejl og utilsigtede hændelser, der relaterer sig til forkert håndtering af apparatur
Alle medarbejdere og ledere, der håndterer apparatur til klinisk brug i Hjertecentret
Ved håndtering forstås enhver form for anvendelse af apparatur i den kliniske praksis, herunder rengøring af apparaturet i relation til den definerede målgruppe.
Medicoteknisk udstyr omfatter fx blodtryksmålere, infusions- og ernæringspumper, BS-apparater, monitorer, defibrillatorer m.m.
Øvrigt udstyr kan være transportabel og vægmonteret ilt og sug, personløftere, forflytningsudstyr og andre særlige hjælpemidler mv.
Nyt personale:
Når der starter nyt personale i Hjertecentret gennemgår medarbejderen et uddannelses og oplæringsprogram.
Heri indgår oplæring i brug og håndtering af medikoteknisk udstyr og øvrigt udstyr, der anvendes i afsnittet.
Nyt udstyr:
Når nyt udstyr skal tages i anvendelse besluttes det - med udgangspunkt i udstyrets kompleksitet, hvordan medarbejderne skal oplæres i anvendelse af dette. Det kan være:
Hvis der udstedes et kursusbevis / certifikat til den enkelte medarbejder, skal kopi opbevares i P-sagen.
Ansvarlige for oplæring af såvel nyt personale som personale, der ibrugtager nyt udstyr til klinisk brug:
For plejegruppen påhviler det oversygeplejersken, og denne er ansvarlig for, at alt plejepersonale er er oplært i korrekt håndtering og brug af udstyret.
For lægefagligt personale under uddannelse, påhviler det den uddannelsesansvarlige overlæge, at sikre oplæring i korrekt håndtering og brug af det det kliniske udstyr, som læger forventes at kunne betjene og anvende som en generel kompetence. Betjening og anvendelse af særligt udstyr er relateret til bemyndigelse til varetagelse af særlige opgaver.
For øvrige læger, samt øvrigt personale, der refererer til ledende overlæge, påhviler det den ledende overlæge at sikre tilstrækkelig oplæring og uddannelse i håndtering og korrekt brug af det kliniske udstyr, der anvendes af denne faggruppe.
Oplæringen for såvel nyt personale som i forbindelse med ibrugtagning af nyt udstyr dokumenteres på dette skema: Skema til oversigt over udstyr til klinisk brug samt dokumentation for oplæring.docx
Skemaet opbevares hos den direkte leder og det medbringes ved den årlige MUS.
Alt medicoteknisk apparatur skal være registreret i udstyrsdatabasen Medusa/PerMit, som drives af CIMT. Desuden er der specielle retningslinjer for registrering af udstyr og mærkning af medicoteknisk udstyr. Se Intra: Registrering og mærkning af medicoteknisk udstyr
Ansvarsplacering er beskrevet ovenfor.
Medicoteknisk udstyr, Indkøb, vedligehold og udfasning
Medicoteknisk apparatur og it-udstyr - Rengøring og desinfektion
Medicoteknisk udstyr (link til Intra)
Skema til oversigt over udstyr til klinisk brug samt dokumentation for oplæring.docx