Apparatur til klinisk brug, oplæring og uddannelse i Hjertecentret, RH

Formål
Målgrupper og anvendelsesområde
Definitioner
Fremgangsmåde
Ansvar og organisering
Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil
Akkrediteringsstandarder
Bilag
 

Formål

At sikre effektiv og sikker håndtering af apparatur til klinisk brug

At sikre mod brugerfejl og utilsigtede hændelser, der relaterer sig til forkert håndtering af apparatur

 

Tilbage til top


Målgrupper og anvendelsesområde

Alle medarbejdere og ledere, der håndterer apparatur til klinisk brug i Hjertecentret

 

Tilbage til top


Definitioner

Ved håndtering forstås enhver form for anvendelse af apparatur i den kliniske praksis, herunder rengøring af apparaturet i relation til den definerede målgruppe.

Medicoteknisk udstyr omfatter fx blodtryksmålere, infusions- og ernæringspumper, BS-apparater, monitorer, defibrillatorer m.m.

Øvrigt udstyr kan være transportabel og vægmonteret ilt og sug, personløftere, forflytningsudstyr og andre særlige hjælpemidler mv.

Tilbage til top


Fremgangsmåde

Nyt personale:

Når der starter nyt personale i Hjertecentret gennemgår medarbejderen et uddannelses og oplæringsprogram.

Heri indgår oplæring i brug og håndtering af medikoteknisk udstyr og øvrigt udstyr, der anvendes i afsnittet.

Nyt udstyr:

Når nyt udstyr skal tages i anvendelse besluttes det - med udgangspunkt i udstyrets kompleksitet, hvordan medarbejderne skal oplæres i anvendelse af dette. Det kan være:

Hvis der udstedes et kursusbevis / certifikat til den enkelte medarbejder, skal kopi opbevares i P-sagen.

 

Ansvarlige for oplæring af såvel nyt personale som personale, der ibrugtager nyt udstyr til klinisk brug:

For plejegruppen påhviler det oversygeplejersken, og denne er ansvarlig for, at alt plejepersonale er er oplært i korrekt håndtering og brug af udstyret.

For lægefagligt personale under uddannelse, påhviler det den uddannelsesansvarlige overlæge, at sikre oplæring i korrekt håndtering og brug af det det kliniske udstyr, som læger forventes at kunne betjene og anvende som en generel kompetence. Betjening og anvendelse af særligt udstyr er relateret til bemyndigelse til varetagelse af særlige opgaver.

For øvrige læger, samt øvrigt personale, der refererer til ledende overlæge, påhviler det den ledende overlæge at sikre tilstrækkelig oplæring og uddannelse i håndtering og korrekt brug af det kliniske udstyr, der anvendes af denne faggruppe.

Oplæringen for såvel nyt personale som i forbindelse med ibrugtagning af nyt udstyr dokumenteres på dette skema: Skema til oversigt over udstyr til klinisk brug samt dokumentation for oplæring.docx

Skemaet opbevares hos den direkte leder og det medbringes ved den årlige MUS.

Alt medicoteknisk apparatur skal være registreret i udstyrsdatabasen Medusa/PerMit, som drives af CIMT. Desuden er der specielle retningslinjer for registrering af udstyr og mærkning af medicoteknisk udstyr. Se Intra: Registrering og mærkning af medicoteknisk udstyr

Tilbage til top


Ansvar og organisering

 Ansvarsplacering er beskrevet ovenfor.

Tilbage til top


Referencer, lovgivning og faglig evidens samt links hertil

 

Medicoteknisk udstyr, Indkøb, vedligehold og udfasning

Decentralt laboratoriemedicinsk analyse- og måleudstyr (Nærpatientundersøgelse/POCT), Indkøb og Kvalitetssikring

Medicoteknisk apparatur og it-udstyr - Rengøring og desinfektion

Medicoteknisk udstyr (link til Intra)

 

 

Tilbage til top


Akkrediteringsstandarder

 

Tilbage til top


Bilag

 

Skema til oversigt over udstyr til klinisk brug samt dokumentation for oplæring.docx

 

Tilbage til top