Målgruppen for denne instruks er alt personale på Ø34.
Instruksen beskriver hvilke muligheder vi som personale har for at imødegå og håndterer situationer hvor en patient eller dennes pårørende skaber utryghed via trusler eller udadreagerende adfærd.
Instruksen er delt i op to del, som beskriver handlemuligheder i hhv. de situationer hvor der er potentiale for en utryg adfærd og de akut opstået situation.
Fokus i situationer hvor der modtages en patient, både ambulant og til indlæggelse, er på sikkerhed for både patienter og personale.
Når en patient optræder truende eller udadreagerende er det ofte med baggrund i nedsat mental kapacitet fx pga. stress, alder eller sygdom.
Det kan medføre, at patienten oplever situationen væsentlig anderledes end personalet, f.eks. pga.:
Det er vigtigt at huske på, at når en patient er opkørt på den ene eller anden måde, så er patienten ikke i en læringssituation. Det betyder, at det ikke kan forventes, at patienten fuldt ud forstår konsekvenserne af sine handlinger.
Hvis et personale på Ø34 vurderer en patient til at kunne skabe utryghed på afdelingen, så er det vigtigt, at dette meldes ud, som minimum skal ansvarshavende sygeplejerske og vagthavende øjenlæge koordinere planen fremadrettet.
Det er vigtigt, at følgende konfereres og handles på:
Baggrunden for den akut opstået situation er Instruksen Rigshospitalets procedure ved vold og trusler (https://intranet.regionh.dk/rh/personale/arbejdsmilj%C3%B8-og-trivsel/vold-og-trusler/Documents/instruks-trusler-vold_2020.pdf)
Oplys om afsnit, evt. stuenummer, årsag og antal implicerede
Beslutninger om den truende eller voldelige patient
Den ansvarlige leder eller ansvarshavende skal træffe beslutning om, hvad der skal ske med den voldelige eller truende person. Skal patienten fx isoleres eller visiteres til et andet hospital? Patienter må kun afvises eller visiteres til andre hospitaler, hvis en lægefaglig vurdering viser, at der ikke er behov for akut behandling. Hvis patienten forsat skal være indlagt, skal der sammen med politiet lægges en plan for sikkerheden under indlæggelsen. Det vil ofte betyde, at politiet skal opholde sig i nærheden.
Orientering videre i systemet
Vær opmærksom på at orientere øvrigt personale om patientens adfærd til både kliniske og tværgående afdelinger.
Dokumentér episoderne
Episoder skal dokumenteres i Sundhedsplatformen, hvis patientens voldelige adfærd kan have forbindelse til patientens sygdomsforløb eller have betydning for behandling, pleje og medicineringen af patienten eller føre til afbrydelse af undersøgelse eller behandling.
Eksempel på formulering: N.N. har på grund af xxx (utilsigtet medicinpåvirkning/sygdomsudløst abnorm adfærd eller lignende) været til fare for sig selv eller andre, hvilket man ikke kan udelukke igen vil kunne ske, hvorfor der selvsagt må være øget opmærksomhed på dette fremover.
Tag hånd om den truede eller voldsramte medarbejder
Den følelsesmæssige reaktion efter en episode med en voldelig eller truende patient eller pårørende skal kun sjældent håndteres af en psykolog. De fleste gange er der tale om en ganske naturlig reaktion, der først og fremmest kræver omsorg og støtte fra lederen og kollegerne.
Psykisk førstehjælp
Som en del af den psykiske førstehjælp kan det være nødvendigt at gennemføre en defusing med dem, der har været involveret i den traumatiske hændelse. Defusing giver de involverede medarbejdere mulighed for at dele tanker, oplevelser og indtryk så de kan danne sig et fælles overblik over den traumatiserende episode og at sikre, at de ansatte ikke forlader arbejdspladsen med en række uafklarede oplevelser.
Roller og opgaver
Lederen eller den ansvarlige sundhedspersons opgaver
Kollegaens opgaver
Tag hånd om hele arbejdspladsen
Lederens opgaver